SELAMAT HARI GURU

Seri Kandi Tanah Jauhar
3
ASSALAMUALAIKUM wbt

SEBUAH kisah benar yang diceritakan oleh seorang guru.

Seorang murid berjumpa dengan gurunya pada pagi hari guru. Guru tersebut mengajar di sebuah sekolah yang terletak di luar bandar.

Murid: Assalamualaikum cikgu, Selamat Hari Guru.

Guru: Waalaikumussalam, terima kasih.

Murid: Cikgu, saya tak ada apa-apa nak bagi hadiah pada cikgu hari ini, mak saya tak ada duit nak belikan hadiah macam kawan-kawan yang lain.

Guru: Tak apa, saya tak mengharapkan apa-apapun.

Murid: Semalam masa saya minta mak duit untuk beli hadiah, mak kata tak ada, tapi mak suruh ambil sesuatu di belakang rumah, mak kata bagi pada cikgu sebab mak tak mampu bagi yang lain. (sambil menghulurkan satu bungkusan yang agak besar)

Guru itu terperanjat dan terus mengambil bungkusan yang agak berat itu. Jarinya sakit tercucuk sesuatu yang agak tajam lantas beliau membuka bungkusan itu. Isinya adalah sebiji buah durian yang mungkin baru gugur.

Itulah hadiah paling mahal saya dapat sempena hari guru. Bukan nilai hadiah itu tetapi sebuah keikhlasan, cerita guru tersebut.

Selamat Hari Guru kepada semua yang bergelar pendidik. Gaji yang diterima adalah ganjaran di dunia, ada yang lebih besar menanti anda di akhirat, insyaAllah.

terima kasih Ayu dari Citarasa Rinduan kerana e-kad yang amat bermakna ini.
Tags

Post a Comment

3Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. selamat hari guru kak yus......

    ReplyDelete
  2. menghargai ilmu yang dicurahkan guru, mengenang jasa bakti guru kepada kita. selamat hari guru

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!