MALAM YANG BERTUAH

Seri Kandi Tanah Jauhar
12
ASSALAMUALAIKUM...

mukasurat 2 ;p

"SIAPA punya purple?" Tanya KKida sambil menggoyang-goyangkan kad kecil warna ungu muda di tangannya. Kad kecil bertulis 'Congratulations' itu merupakan cabutan yang pertama dilakukan Dato' Chef Haji Ismail Ahmad yang siapa tak kenalkan, Celebriti Chef dan Pemilik Restoran Rebung yang beroperasi di Jalan Maarof, Bangsar.

Cik Embun tanya kad saya warna apa, saya hanya geleng-geleng. Memang langsung 'blurrr' warna kad yang saya tulis tadi.
Cik Embun yang bakal jadi duta produk myChef... erkkkk! Eh, KKida tengah TARAKUCA CA!!
"Sari," suasana hening sekejap tiba-tiba jadi riuh rendah. Saya terperanjat, langsung tak menjangka nama saya akan naik sebegitu cepat. Pengalaman hadir ke pelbagai acara yang ada sesi cabutan bertuah sebelum ini jarang sekali nasib menyebelahi saya. Kalau ada pun hanya hadiah yang biasa-biasa sahaja, paling saya sayang sebuah 'Mini Chopper' jenama 'Moulinex' yang sudah pun berusia lebih 10 tahun namun masih ligat membantu saya memasak.

Okeyyy.. konsep cabutan untuk hadiah GA 1001 Resepi tu begini sebenarnya. Kami diberikan sekeping kad dan dikehendaki menulis tiga nombor hadiah yang menjadi pilihan hati dan kad-kad tersebut akan dicabut oleh chef-chef jemputan. Sekiranya nama peserta itu dicabut, secara automatik pilihan hadiah yang pertama akan jadi miliknya. Jika pilihan pertama tu dah dimenangi oleh peserta lain, peserta akan mendapat hadiah pilihan kedua dan seterusnyalah jika hadiah kedua itu sudah ada pemenang. Dan bila cabutan pertama adalah nama saya, maknanya senang-senang sahaja saya akan dapat pilihan yang pertama tu, errrr... faham tak?? Tak faham pun buat-buat ajelah faham ya ;p Pilihan pertama saya tentulah 'Magic Pie' atau 'Pie Maker' walaupun sebenarnya saya langsung tak terfikir atau berharap untuk menang 'Pie Maker' tu. Saya juga tak menjangka nama saya akan dapat cabutan pertama. Sebab apa? Sebab jarang sangat saya menjadi orang yang bertuah ;-)

Begitulah sebenarnya realiti dalam hidup saya. Susah betul doa nak menang 'lucky draw' tempat pertama tu makbul. Jangankan tempat pertama, nak dapat yang ketiga pun alahai susahnya, macam tak ada 'ong' pulak. Tapi ka'dang-ka'dang (baca ikut style Ahli Nujum DiRaja dalam cerita Nujum Pak Belalang) saya masih bernasib baik, masih lagi dapat hadiah saguhati (nombor belakang-belakang), hehehe.

Berpinar-pinar jugalah mata malam tu bila banyak cahaya kamera yang ditembak ketika menerima hadiah dari KKida. Mujur saya tak migrain kerana saya memang agak kalah dengan cahaya yang terlampau terutamanya flash camera iphone. Rasa macam fofular sekejap... errrr.. sekejap ajelah ;p

Tapi, kan.. dalam ramai-ramai tu, saya memang tabik spring toing2!lah dengan blogger Suzlin. Orang Pasir Gudang yang duduknya di Ipoh ni (satu negeri kita rupanya ya, Suzlin ;)). Orang lain punyalah 'aim' 'Pie Maker tu sebagai pilihan pertama tapi Suzlin bolehlah pulak letak 'PM' tu sebagai pilihan ketiga. Jadi, masa nama Suzlin dipanggil dan KKida sebut pilihan pertama tu, dah ada blogger lain ambil, pilihan kedua pun sama, pilihan ketiga (tak silap nombor 13 kot), rupanya 'PM' koooo. Haaaa, Cik Suzlin pun dah menayang pie dekat blog Monolognya tu.. sila rasa cemburu, okeyyyy ;p

Errr... KKida, kita tak reti tulis pendek-pendek.. dah biasa jadi juara tulis karangan Bahasa Melayu dari zaman sekolah.. hehe...

Sambung...
 
Malam itu saya duduk semeja dengan Nur-NBA. Kelakar betul sebab saya dengan pemilik blog Cetusan Rasa NBA ni alkisahnya rumah kami ni sebelah-sebelah taman je, tak pernah pulak rasanya tergesel bahu dengan Nur di Giant ke.. Tesco ke... Jusco ke... tetiba jer bolehlah pula berkenalan dengan Nur di Rebung padahal satu kampung. Laaaaaa.. dunia ni kecik ke.. besar ya??? ;-)))

Turut semeja, Aziela yang alahai, handsome betul anak bujangnya tu, dah sama sebijik dengan Dato' Chef Ismail, siap gambar peluk-peluk lagi tu, bolehlah jadi ayah angkatkan, dapatlah makan free selalu kat Rebung ni, hihi. Bila dengar cerita tentang Aziela yang turun naik KL - PD - Kuantan tu rasa kagum betul dengan Aziela. Kita ni had memandu yang dibenarkan jauhnya sehingga 50 km sahaja, lebih dari itu memang mimpilah kalau dapat. Sebab tu pergi KL ni pun kena beli tiket keretapi, kononnyalahkan dah lama tak naik keretapi, adoilaaaaaaa.. nasib tak kena batu karang menahan @#$%&**!! (faham-faham sajalahhh). Memang sesuailah nama blog Aziela tu 'Myrainbowjourney' mesti selalu jumpa pelangi, kan Ziela.

Ni nak cerita pulak tentang peminat barang antik kiranya sekepalalah dengan Encik Mat Gebu kita, Salmi Khairil. Sebenarnyakan, bila tengok Salmi ni saya teringat Sal ni ada sangat iras-iras kawan lama saya. Muka seakan-akan, suaranya pun agak-agak nak dekat sama. Tapi macam terlupa nak tanya sebab Salmi ni datangnya dari Putrajaya. Nanti lain kali nak tanya, kot-kotlah Sal ni orang Johor, kan.. tapi takkanlah Sal tak kenal saya ;p Kalau pergi blog Salmi mula-mula mesti terliur tengok gambar kat bawah ni... agagagaga...
Sal... pinjam gambo.. ;-)
Yang paling peramah dan happy go lucky, manis sangat orangnya tak lokek dengan senyuman (malam tu memang semua tak lokek senyum okeyyy) tentunya Susu Manis. Mula-mula sampai saya dah disambut oleh Su, terus terkeliru, errrr.. rupanya Su juga merupakan peserta GA. Su pun menang 'PM' jugak tau, memang malam tu tepatlah dengan url blog Su, 'jikaduniaakuyangpunya' kan, Su, nanti kita sama-sama cuba resepi yang banyak dalam kotak 'PM' tu ya. Banyak ni.. ada 101 idea menggunakan 'PM' tu.

Sebenarnyakan, bila bercerita tentang malam GA 1001 Resepi ini, saya amat kagum sekali dengan kesungguhan KKida menganjurkan majlis ini. Malah, bukan sahaja KKida tetapi family KKida juga turut turun padang terutamanya dua anak dara dan anak bujang KKida dan masing-masing memberikan komitmen yang jitu dan tidak berbelah bahagi. Cuma yang ngelat tu.. sorang tu.. ngelat.. tak aci.. hihi. Aunty gurau saja ya adik encem..

Begitu juga dengan orang kuat myChef, En Fairuz yang saya perhatikan (ini bukan sekodeng ya) bertungkus-lumus sejak mula lagi dengan dibantu kakitangan beliau iaitu Azam, Ina dan termasuklah Abang K MasterChefMalaysia yang pandai berkokok tu.. hihi.

P/S Pesanan KKida, tulis nama myChef dan Rebung BESAR-BESAR.. baiklahhhh.. hehe

Apa kisah blogger-blogger lain, Zefa Nor Asmara, Syuhada, Cheetah, Zurina dan Siezuka???
Mana gambar Puan Sari??? Mana gambar Chef-chef lain????
Entry bersambung di mukasurat 3 ;p




P/S Baca mukasurat 1 di SINI



Post a Comment

12Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Kalau sudah tertuluis itu rezeki kita...

    ReplyDelete
  2. thanks kak malu plak kiter, saya orang pahang, mungkin pelanduk berupa2 kot..hehehe,

    ReplyDelete
  3. Seronoknya kakak rasakan masa itu Yus. Ramai juga ye yg turutserta malam itu.. Nur-Nba pun ada ye:)

    ReplyDelete
  4. nasib kita lbh kurang samalah kak yus..lia pun klu ada acara2 lucky draw ni x penah nak 'lucky' pun...klu ada pun rezeki dah hujung2...dapat lah jug,mug... :)

    tp kali ni rezeki kak yus mmg best..dapat ler pie maker yg mmg menjadi idaman ramai org tu....


    pssstttt...pie daging ER dah buat ker..??? hehehheeee....

    ReplyDelete
  5. tahniah sekali lagi yek!. dn selamat berpuasa juga

    ReplyDelete
  6. Kak zu yang tak pergi dan tak berpeluang ni pun terasa kemeriahan majlis...seronok kan.

    ReplyDelete
  7. Tahniah kak!!

    macam ada Zefa je di situ, ke pelanduk dua serupa...

    ReplyDelete
  8. mesti tidur dgn senyuman ni.....

    ReplyDelete
  9. seronoknya...dah rezeki..tahniah..:)

    ReplyDelete
  10. Tahniah sekali lagi untuk akak sebab dapat pie maker idaman.. Memang tak sangka kan kita akan bertemu di KL, padahal rumah dekat je..

    Seronok dapat berkenalan dengan akak.. Mungkin kita boleh berjumpa lagi bila ada kelapangan masa. Nice knowing you.. :)

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!