PIE KASTARD

Seri Kandi Tanah Jauhar
16
ASSALAMUALAIKUM...

LAMANYA saya tak menge-pie. Rindu nak makan pie... di bawah ni pie kastard yang saya buat beberapa hari sebelum sambut puasa. Bila nak bersih-bersihkan 'sampah' dalam kamera tulah saya terpandang pie ni yang rupanya lupa nak postkan entrynya.


Resepi pie ini masih menggunakan short crust dan flexi crust (caranya di sini) cuma intinya tu saya ambil resepinya dari buku 101 pie's idea yang disertakan sekali dalam kotak PM. Yang bestnya tentang intinya tukan, kalau tengok ia macam nak meleleh gitukan tapi ia tak jatuh tau. Sampai Yaya macam syok gitu bila gigit sebab ia macam terkapai-kapai gitu, hehe. Senang sangat cara nak buat inti pie tu, hanya 150ml susu cair, 2 biji telur, 1 sb gula halus dan secubit serbuk kayu manis. Kacau semuanya sebati dan teruslah diisi dalam mangkuk pie yang dah siap diterap dan diletakkan dalam PM. Boleh juga gunakan loyang muffin dan bakar di dalam ketuhar sehingga masak. Cubalah!!

P/S Asyik menge-pie bil elektrik naiklahhhh! Huhuhu
Tags

Post a Comment

16Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Kak Sari,bil elektrik naik xper ER xmarah sbb dia kenyang mkn pie bini dia wat,hehe..tng kastard yg leleh tuh yg xtahan tuh,nmpk sedap uuu..

    ReplyDelete
  2. wooo..sariii..meleleh air liur saya petang2 ni (sibuk berblog sambil siapkan ayam utk nasi ayam hainan...feveret anak2)

    ReplyDelete
  3. KA bab pie mengepie ni selalu fail hehe

    ReplyDelete
  4. salam selamat bepuasa alahaiii leleh negoknya suka lah yg ada inti kasted ni...bau pun harum...perlu cuba ni :-)

    ReplyDelete
  5. wahhh.. meleleh2 tuh yg tak tahan memandang... mmg sedap tgok kastrd camni..

    ReplyDelete
  6. Bestnya (>________<) Nak try lah akhir minggu ni.

    ReplyDelete
  7. tak boleh tgk pie..terpikat selalu..klu jln2 kat kedai buat pie ni, selalu jeling2, ada masa berkira juga nak beli..ehee

    ReplyDelete
  8. Kalaulah dapat merasanya sendiri.. Kak Sari, tak nak hulurkan kat orang di sini ke.. :)

    ReplyDelete
  9. Oii k.sari. Bile leh bg pinjam PM nie??

    ReplyDelete
  10. wahhh dah digunakan ye pie maker tu...elok cantik kejadiannya...:)

    ReplyDelete
  11. nnt nk cuba jgk tp guna acuan mapin je laa hehee..sedapnyaaa..xtahan tgk kastardnyaa ^^

    ReplyDelete
  12. sedap sedapp.. akak pun lama tak menge-pai.. hehe..

    ReplyDelete
  13. kena belajar buat pie..hehe plak la lps ni...
    dah start buat kueh ghaya ke kak ?

    ReplyDelete
  14. Salam kak yus! nak panggil akak kak yus cutie pie ehehe... dtg lah seru nak buat pie kesian kat puff pastry kita dlm freezer tu dekat setahun hihihi...

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!