MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Monday, March 11, 2013

KARES NASI.. PETUA ELAK ANAK DEGIL

ASSALAMUALAIKUM...

DULUUUUU... Seri Kandi selalu kena jadi tukang kares nasi. Aiiii, balik-balik Seri Kandi yang kena jadi tukang kares.. "Sariiiiiiiiiiiiiiiiii, kares nasi?" "Sariiiiiiiiiiiiiiiii, dah kares nasi belum?" Sari! Sari! Sari! Hehehehe.. Kares nasi ni memang macam satu kewajiban dalam keluarga Seri Kandi. Sejak dah duduk sendiri, Seri Kandi tak lagi mengamalkan mengares nasi ni, malas! Huhuhu. Kalau nasi dah kering tu, Seri Kandi akan biar saja sampai waktu makan, Imanlah yang akan jadi tukang senduk nasi.

Baru-baru ni, masa membongkar khazanah di blog Auntie Marina Monroe, barulah Seri Kandi tahu rupanya kares nasi ni ada sebabnya. Laaa.. kenapalah arwah abah Seri Kandi tak pernah beritahu Seri Kandi atau Seri Kandi yang tak ambil tahu ya. Rasa macam menyesal pulak sebab sejak kahwin dah malas kares nasi ni. Patutlah Iman tu kadang-kadang degil sikit tak macam Seri Kandi ni. Nasib baik Seri Kandi terbaca entry INI dalam blog Auntie Nani.  Nasib baiklah Iman tu baru degil sikit, tanduknya pun tak berapa panjang lagi. Jadi, di sini Seri Kandi nak ajak kawan-kawan yang tak tahu pasal benda ni, marilah kita mengares nasi. Auntie Nani eja, karis nasi. Mungkin sebutan itu lain di setiap tempat tapi yang penting kita faham apa nak buat.

Di sini, Seri Kandi kongsikan ilmu kares nasi ni ya, kenapa dan mengapa ianya perlu kita buat.

S : Kenapa kena kares nasi ?

J : Supaya nasi tidak terbuku-buku dan berketul-ketul bila disenduk dan supaya tak ada kepala nasi

S : Kepala nasi ? Apa tu kepala nasi ?

J : Kepala nasi adalah lapisan pertama di atas nasi. Kepala nasi ini kalau diberi makan kepada anak-anak, nanti anak-anak akan menjadi degil, keras kepala dan melawan cakap ibu bapa. Sebab tu kita kena kares nasi supaya kepala nasi tu tak ada.

Wahhhhhh! Seri Kandi fikirlahkan, kepala nasi ni, kalau dimakan, bukan sahaja anak-anak menjadi degil, ngan bapaknya pun jadi degil. Mehlah kawan-kawan Seri Kandi, kita kares nasi lepas ni ya. Bagi yang dah amalkan tu, tahniah.. semoga terus istiqomah.

Wallahualam.

Ibu Seri Kandi pantang betul kalau air wap nasi ni dituang semula dalam periuk nasi

satu lagi pantang ibu Seri Kandi ialah menelungkupkan tudung periuk atas meja macam ni, seminggu berleter tak habis, hehe

Nasi yang belum berkares.. bahagian atas tu kepala nasi..

Kares dulu, lepas tu tutup semula periuk (tak perlu off periuk), nak makan nasi barulah dimatikan suis dan disenduk



18 comments:

  1. Owh yaka kak,info berguna nih tq..ttiap kali msk nasi mmg sy kareskan xtau lak ade petua trsendri..xsuka biar gitu,nti bila nk senduk nsi bergumpal..

    ReplyDelete
  2. Hah...macam tu rupanya. Kita sama sebiji sebijon la kak.... Dulu2 pun selalu kena. Wah, lepas nie kena rajinlah kan..hehehehehehe ( Dah pakai rice cooker pun malas lagi saya nie. Pakai dapur kayu dulu lagi susah).

    ReplyDelete
  3. Salam sari...mmg tak pernah lupa kares nasi menjak dr anak dara sampai skrg.Mcm tak puas klu mkn nasi tanpa dikares :).
    Bagus gak petua ni ya...

    ReplyDelete
  4. semoga bermanafaat..
    tak salah kita amalkan petua org dulu2... insyaAllah lepas ni akak pun nak amalkan juga... mudah2an anak2 yg degil sikit2 tu akan berubah jadi mendengar kata... amin.. hehe.. t.kasih sharing ye..

    ReplyDelete
  5. Kakak dari dulu meamng dah praktikkan walau motif kerana tak nak nasi berketul-ketul dan biar berurai bila masuk pinggan...

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum..Ohhh ada sebab ke..Dulu2 kares nasi ingatkan sebab masak kat stove, jadi takut nasi bawah hangit..Sekarang dah guna rice cooker tak perlu lagi...He he he he..Lepas ni kena praktik baliklah....Thanks utk info

    ReplyDelete
  7. ok tq tips nyer.... and header baru kat atas tu terbaik2lah berbunga2 lagi !

    ReplyDelete
  8. Waaaa......ini petua bagus..nak tambah sikit lagi, perempuan yang rajin kareh nasi, sentiasa awet muda..tak gitu kak Sari (*___^)

    ReplyDelete
  9. Oh... Saya da dpt jawapnnya.. Kenapa dan mengapa.. Tq share. Tp rasanya sbutan kareh..

    ReplyDelete
  10. Oh... Saya da dpt jawapnnya.. Kenapa dan mengapa.. Tq share. Tp rasanya sbutan kareh..

    ReplyDelete
  11. Huhuhuhu dok lah pk KARES tu ape biler baca baru lah D5 tau hehhehhe sabo je lah, D5 mmg suker kalau nasi tu gebu2 xkeras kalau d5 panggil gembur hehhehe :D..

    ReplyDelete
  12. ooo...ingatkan apa..
    klu mas kata gemburkan nasi...
    memang selalu bat gitu..
    rasa nasi lebih sedap klu digemburkan...he3

    ReplyDelete
  13. oh la...ingkan apa le kares2 tu....da baca bru tau....
    mak sy slalu suruh buat mcm tu kak....orng banjar kata...dihingkar nasi....hehe....

    ReplyDelete
  14. oooooooooooooooooooooooooooooo...baru ku tahu kak.. ptt lah anak2 lia 'agak' degil x mcm maknya (nak jugak tuh...hehehee) sbb mak lia dulu rajin kares nasi ni..

    lia pun sejak dah 11 tahun kawin x penah nak kares nasi (baru hari ni tau..gemburkan nasi tu namanya 'kares')

    terima kasih kak...lps ni in shaa allah akan ku praktikkan kares nasi...

    nak tanya: naper mak akak marah klu t'lungkupkan penutup nasi atas meja tu...?

    ReplyDelete
  15. Ismaliana, kalau telungkupkan tu nanti wap air dari periuk tu bergenang atas meja, tulah kot sebabnya, takde sebab lain, hehehe

    ReplyDelete
  16. ooo macam tu yer kak...baru tau...

    biler tengok gambar nasi akak ni nampak sedap n periuk tu kemain berkilat lagi...

    ReplyDelete
  17. hehe mcm bahasa kedah je..kares hehehee

    petua bagus tu akak

    ReplyDelete
  18. Kalau kak zu pangge gembuq nasi. Hihihi tergaru kepala gak bila sebut kares nasi. Baru fahammmmm

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

JAP LAGI BUBUH TAJUK

Assalamualaikum... Salam Nuzul Quran buat semua pembaca yang beragama Islam  dan selamat meneruskan menjalani ibadah puasa.  Hurmm....