MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Saturday, November 30, 2013

PENANGGAL... ANTARA TERPAKSA DAN DIPAKSA

ASSALAMUALAIKUM...


TWO thumbs up untuk pengarah Ellie Suriaty dan pelakon Ummi Nazeera. SK mengharapkan anugerah pengarah dan lakon layar terbaik bagi Anugerah Perfileman tahun depan akan menjadi milik Ellie dan pelakon wanita terbaik dalam genggaman Ummi. SK memang agak minat juga dengan lakonan Ellie terutama sejak beliau berlakon dalam filem The Spinning Gasing. Sejak tu SK memang selalu mengikuti cerita-cerita lakonan Ellie cuma kadang-kadang Ellie ni over acting jugaklahkan, hihi terutama bab mimik muka tu. Ellie sanggup jadi hodoh untuk menampakkan sisi lakonan yang mantap dan tak kurang juga Ellie ni kelakar juga macam lakonan dia sebagai orang gaji pah Bedah tu, hahaha.

 
Sebagai seorang peminat cerita-cerita mistik, thriller dan seram tak kiralah sama ada dari layar lebar atau kaca tv atau media cetak bila SK tahu yang Elly nak mengarah filem Penanggal ni memang SK tak sabar sangat menunggu filem ini ditayangkan. Oh, ya.. walaupun sangat meminati cerita-cerita seram tapi SK  bukanlah sentiasa  beli tiket wayang untuk cerita macam ni. Selalunya SK tengok dulu siapa pengarah dan penerbitnya. Kalau yang tajuknya dah sah-sah mengarut tu memang kirim salamlah tak kuasa SK nak membazir RM10 RM20 untuk cerita-cerita yang merepek. Kalau dah keluar dvd nya pun kalau masih nampak menarik tu SK belilah jugak sekadar layan sambil lipat kain, bolehlahhh.. huhu.
 

Sebenarnya mitos mengenai kewujudan penanggal ni memang sinonim dengan negara di Nusantara nikan cuma penanggal ni adalah panggilan popular di Tanah Melayu. Zaman berlalu cerita tentangnya tidak pernah lekang. Kalau di Thailand ia dipanggil Krasue, Phi-kasu (Kemboja), Nukekubi (Jepun), Leyak (Bali), Kuyang (Kalimantan), Palasik (orang Minangkabau) dan tidak terkecuali popular di Sabah dengan gelaran Balan-Balan.


Kita semua dah tahu penanggal ni adalah sejenis hantu yang berkebolehan menanggalkan kepalanya dari badan dan kepala ini akan mencari mangsa yang merupakan wanita yang baru bersalin. Cuma yang SK agak musykil di sini (dalam filem Penanggal) kenapalah bayi tupun jadi mangsa sekali. SK agak kurang jelas di situ sebab setahu SK cuma darah dan uri ibu yang baru bersalin tu sahaja yang diidamkan penanggal tu. Ada sesiapa boleh jelaskan tak?


Dalam filem penanggal ni barulah SK tahu bahawa penanggal ni boleh dikenali dengan melihat tanda kalungan darah di keliling lehernya. Yang terpaksa dan dipaksa menjadi penanggal ni adalah pelakon berwajah klasik, Ummi Nazeera (Murni) yang terpaksa mewarisi ilmu penanggal ni dari Mak Ajeng atau dipanggil Nyai oleh Murni yang memelihara Murni sejak dia kematian ayah dan ibunya semasa kecil. Watak Mak Ajeng ni dibawakan oleh Normah Damanhuri yang pada pendapat SK lebih sesuai dibawakan oleh Datin Paduka Umie Aida. Ialah, kan salah satu ilmu penanggal tu kononnya untuk sentiasa cantik dan muda, tapi Normah Damanhuri tu dah agak tak sesuailah rasanya.. itu pendapat SK, harap jangan ada yang tersinggung ya.


Lebih menarik apabila filem ini menampilkan kisah di tiga tempat atau kawasan yang berlainan iaitu di kampung asal Murni dipelihara oleh Mak Ajeng dan dia kemudiannya berpindah ke tempat lain setelah Mak Ajeng mati dan dihalau oleh penduduk kampung yang anti dengan Mak Ajeng ni. Kiranya masa tu orang kampung dah tahulah yang mak Ajeng tu penanggal tapi yang untungnya Mak Ajeng ni sampai dah tua dan dapat waris barulah di serang orang kampung. Sebaliknya Murni... heeehe.. nanti tengok sendirilah. Satu tempat lagi adalah di pekan  di mana ada satu keluarga saudagar arab yang dilakonkan oleh Syarifah Aini dan tiga anak bujangnya.


Anak sulung kepada keluarga arab ini adalah Azri Iskandar yang membawakan watak Syed Yusof yang akhirnya terperangkap dalam kawasan penanggal ni. Bagaimana dia boleh terperangkap, kenalah tonton sendiri cerita ini. Yang pasti penceritaannya adalah sangat jelas dan mudah difahami. Tidak seperti filem lain yang sentiasa dikejutkan dengan bunyi-bunyi jeritan yang entah apa-apa, filem ini tidak banyak babak yang mengejutkan tetapi ada satu babak yang betul-betul buat SK terkejut. Bukan SK jer tau, satu panggung menjerit, hadoihaiii... kussss semangat, hahaha.


Filem penanggal bukanlah satu filem yang klise. Tidak mengenepikan elemen hiburan ia menggabungkan mitos hantu, cinta, kemanusiaan serta kepercayaan terhadap agama dalam menentang gangguan iblis dan syaitan. Akhir kalam, tahniah buat semua pelakon dalam filem ini terutama Ummi Nazeera yang telah membuat SK ternganga dengan kemampuannya membawakan watak penanggal dengan begitu baik sekali. Boleh dikatakan Ummi mencurahkan seluruh tenaga untuk filem ini. Sanggup bermandi lumpur, berlari di hutan yang gelap dan rebah di atas tanah yang penuh dengan daun-daun kering dan akar-akar pokok yang berselirat. Wajah klasik Ummi memang cukup kena dengan wataknya sebagai penanggal berlatar zaman 30-an. Tahniah dan selamat meneruskan pelajaran Ummi di Melbourne, Australia.

Apakah yang terjadi dengan Murni atau Penanggal di akhir cerita ini? Jom tengok sendiri, okeyyyyy!!!

3 comments:

  1. Nur tak berani nak tengok kak..

    ReplyDelete
  2. Penanggal.. dah selalu dengar dari cerita rangtuo rasa malas lah....hehe... antu moden berkeliaran...hehehe

    ReplyDelete
  3. yes.... memang best filem ini... kami tonton di astro first saja. dapat lah ulang tiga kali. semua pelakon hebat dgn watak masing masing.

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

PERIUK NOXXA

Assalamualaikum... BEBERAPA kali saya dipelawa oleh kawan-kawan untuk membeli periuk serbaguna jenama noxxa. Bukan tak nak tapi saya rasa m...