IBU DAN EMAK BERBESAN

Seri Kandi Tanah Jauhar
6
ASSALAMUALAIKUM...


SEPATUTNYA Sk post kisah ini semalam tapi semalam seharian kepala Sk ni berdenyut-denyut macam dicengkam-cengkam. Bila dah macam tu, apapun tak boleh la. Shut down lappy jer.. tengok lama-lama makin berdenyut isi kepala ni haaa. Alhamdulillah, hari ini rasa okey. Sebenarnya pendingin hawa di bilik pejabat Sk ni dah tak dingin. Dah diperiksa oleh juruteknik rupanya motornya rosak. Dah berapa bulan jugaklah berpanas, maklumlah bilik aquarium ni mana ada tingkap. Harapkan kipas jerlah.. terpaksa buka pintu luas-luas bagi udara luar masuk. Entah bila nak dibaiki, Sk pun tak tahulah. Haishhhh!

Okey, Sk rasa semua pun dah kenal yang mana ibu Sk dan yang mana mak mertua. Pertemuan ini baru sahaja berlangsung awal Mei lalu ketika Sk balik ke Kola Ketil, Kedah bersama seluruh keluarga Sk. Untuk pengetahuan semua mak mertua Sk tu mengalami stroke dan lumpuh sebelah badan tak silap Sk hampir 9 tahun juga. Sejak itu, mak hanya duduk di situ dan tak boleh buat kerja lain. Selalu setiap kali Sk balik mak akan mengeluh tentang keadaan mak yang sudah begitu lama tak boleh berjalan. Tapi mak sihat dari segi lain cuma tak mampu nak bergerak. Dalam setahun dua ini pendengaran mak juga dah tak berapa elok. Mak sudah berusia lebih 80 tahun. Kadang-kadang rindu juga dengan masakan emak. Sk ingat lagi masa Sk baru kahwin dulu, setiap kali balik macam-macam masakan emak untuk anak bongsunya. Kita pun tumpanglah jugakkan. Tiap petang ada jer yang mak masak dan buat. Sarapan pun istimewa setiap hari. Kini tugas memasak diambil pula oleh kak. Sk ni pandai makan jer, bolehlah tolong kacau-kacau kat kuali tu haaa.. hahaha. Sekarang ni ada pembantu yang menguruskan mak sebab mak hanya tinggal berdua dengan kakak yang dah berusia lebih 50 tahun. Tentunya kudrat kak tak kuat untuk menguruskan mak tanpa bantuan.


Ibu Sk pula dah tak berapa nak sihat juga. Kalau Sk telefon selalu mengadu demam. Demam ni macam-macam. Sakit perut pun boleh membawa demam. Badan penat pun rasa nak demam. Sakit tulang, sakit kaki, sakit lutut, sakit urat semua boleh menyebabkan rasa nak demam. Dalam demam masih gagah memasak dan mengerjakan kain baju. Kadang-kadang sibuk nak mengemas juga walaupun dilarang. Macam tulah orang perempuan kan, sepatah kata mak, berbulu bijik mata kalau tengok rumah bersepah.

Sambutan hari ibu semalam, Sk rasa tahun ini adalah yang paling tak best kerana Hari Ahad merupakan hari bekerja. Sejak Jumaat lepas (sejak khamis pun) Sk rasa macam tak cukup hari. Sambung pulak dengan hari sabtu, pun ada macam-macam agenda. Jadi Sk cuma dapat telefon sahaja. Balik kerja tak dapat singgah ke sana pulak sebab Sk ada janji hendak buatkan kek untuk kawan yang mengidam. Dia rancang nak makan-makan kek pada hari esok sempena cuti. Jadi, Hari Ibu semalam berlalulah seperti sebuah hari-hari yang biasa. Yang orang sekarang dok canang, hari-hari adalah hari ibu.. ialahhhh.. suka hati... Tapi tengoklah ya esok macam mana. Ni... nak bagi tahu ni. Esok hari jadi Sk tau, ehemmm... Jadi, UKE kot yang kata, apa kata kita pulak bagi hadiah sempena ulangtahun mak kita melahirkan kita. Sk tengah fikir-fikir nak bagi apa. Urmmmm... apa ek???
awak nak bagi kita hadiah apa ek???
Tags

Post a Comment

6Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Masak2lah.. Kite demam nk tumpang mkn.

    ReplyDelete
  2. Coklat FRoche pun ok jer...tapi nak sejambak busarrrrr punya. Hahahahahahha

    ReplyDelete
  3. samalah anapun sakit kepala sangat dua tiga hari ni, blog lama terbiar..ana telah kehilangan kasih ibu mertua hampir setahun yang lalu,mak masih ada dan macam ibu Sk semakin dimamah usia,namun cergas bergerak cuma cepat letih..selamat hari ibu buat semua ibu2 semoga kita semua sentiasa didalam rahmat dan kasihNya..amin.

    ReplyDelete
  4. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing Manis kaki luka dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4.

    Ia penawar herba yang sangat selamat untuk semua tak kira umur dan harga berpatutan tapi kesannya standing produk harga mahal ribuan ringgit.

    2)Ramai yg dah cuba penawar herba ni dan makin sihat serta mendapat impak positif. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh kita ikhtiar, Insya Allah.☺👍🏻

    3) Banyak pengalaman dh saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh diikhtiarkan termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain-lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh, psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi tulang dan sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Testimoni-testimoni Pengguna Jutawan Herbs:


    ▪Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.

    Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
    ..................................................................

    ▪Puan Roselawaty bt Jaafar, 47tahun , Kanser payudara tahap 2, asal dari Kedah.

    Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Keputusan ujian Memogram di klinik BP Bukit Mertajam, doktor mengesahkan ada ketulan kanser di payudara sebelah kiri. Tetapi doktor tidak dapat pastikan itu kanser kerana bentuknya bulat biasa, sepatutnya ketulan kanser bulat dan tajam-tajam. Jadi dia ke Hospital Metro Sg Petani dan keputusannya negatif. Sekarang ni dia dah bebas dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs dalam masa yang sama. Dia buat gabungan rawatan moden dan herba.

    .................................................................

    ▪Puan Zalina bt Ismail, 48 tahun ,Kanser Payudara Agresif.

    Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada April 2018. Dia mula sedari ade satu garis yang keras di bahagian bawah payudara kanan pada bulan Mac 2018. Jadi dia terus buat ujian memogram dan doktor sahkan dia menghidap kanser payudara agresif serta perlu operate segera. Dia jalani rawatan hospital dan ambil herba Jutawan Herbs bersama-sama. Gabungan rawatan moden dan herba membuatkan dia sembuh sampai sekarang syukurlah makin sihat.
    ..................................................................

    ▪Puan Noraini bt Yusof, Kanser Payudara tahap 3. Dari Shah Alam.

    Pada Mei 2017, Puan Noraini disahkan menghidap kanser payudara tahap 3. Saiz ketulan kansernya ialah 13.3 cm. Dia menjalani kimo dan buang ketulan dengan operation. Dia juga jalani mastectomy, radiotherapy dan herceptin selama setahun. Menantunya terjumpa blog Jutawan Herbs dan menyarankannya untuk ambil rawatan herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama meneruskan rawatan hospital iaitu kimo. 4 bulan sekali dia berjumpa Oncologist ,alhamdulillah result semua memuaskan seperti tak ada penyakit kanser pun. Sampai sekarang dia masih ambil herba Jutawan Herbs untuk kekalkan kesihatan dan menguatkan antibodi.

    ...............................................................


    Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :

    En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!