NOSTALGIA DALAM KANDUNGAN IBU

Seri Kandi Tanah Jauhar
3
ASSALAMUALAIKUM...


ALHAMDULILLAH... semalam Sk menyambut ulangtahun kelahiran yang ke 39.
Entah semangat apa yang meresap semalam tiba-tiba Sk jadi rajin sangat.
Buat keklah, masaklah (sarapan jer), kemas rumah, lipat kain semua siap.. hahaha.
Semangat usia bertambah kot.
Semalam rasa seronok sangat sebab Sk dapat tiup lilin bersama ibu yang
mengandungkan Sk selama 9 bulan 10 hari (atau kurang)
sebab setahu Sk, Sk ni dilahirkan awal dari tarikh luput, hahahaha.


Terima kasih ibu kerana dengan jerih payah, dikau membawaku dalam rahimmu.
Kemudian dengan jerih payah jua kau melahirkan dan membesarkanku sehingga aku mampu berdikari dan berdiri sendiri hari ini.
Sesungguhnya maafkan anaknda sekiranya masih tidak mampu untuk membalas segala jasamu. T_____T


Kalau nak tahu, ibu Sk nikan pelik sikit. Boleh dikatakan setiap kali mengandung sepanjang masa tulah melepek. Ibu kata pantang bergerak memang berpusing rumah dibuatnya. Ialah, bukan rumah berpusing tapi kepala yang berpusing, adeh. Haaaaaaaa.. tu takpa. Sekarang ni orang lain mengandung, ibu yang termuntah belahak meloya. Terutama orang yang dekat-dekat atau rapat dengan ibu termasuklah jiran depan rumah. Kalau tiba-tiba ibu loya dan muntah-muntah macam orang mengandung tu, memang kitorang tertanya-tanyalah siapalah yang punya angkara. Selagi tak tahu siapa yang mengandung memang tak baiklah alahan ibu tu. Pelik tak pelik???
 
 
Jom tengok kad rawatan mengandung semasa Sk dalam kandungan ibu. Tak ingat pernah tak didedahkan sebelum ini dalam blog. Ni kira dah jadi bahan arkib tau, dah 39 tahun disimpan walaupun berapa kali pindah rumah dan rumah dah pernah banjir, ia masih elok dalam simpanan ibu sehinggalah diserahkan kepada Sk beberapa tahun lepas.... jom tengok!


Haaaa.. inilah rupanya kad rawatan mengandung di klinik kesihatan
kerajaan tahun 70-an (disebut sebagai Pusat Kesihatan).
Kertas putih tu digamkan di atas kad yang berwarna merah jambu tu. Sampai sekarang pun warna merah jambu tu dikekalkan sebagai buku rawatan untuk wanita mengandung. (memanglah wanita yang mengandung, ye tak???) Tapi rasanya memang kebanyakan kad-kad di hospital dan klinik berwarna merah jambu, betul tak?


Catatan sepanjang tempoh mengandung.. tak banyak pun.
Sk ingat Iman punya lagi panjang berjela-jela. Orang dulu-dulu memang macam ni ek??
Dah hujung-hujung baru nak ke klinik.
Hahaha.. tapi agaknya macam Sk cerita tadi ibu tak larat nak pergi klinik.. huhuhu.
 
 
Tengok... gedebak gedebuk.. berapa kali jer pergi klinik dah pun Sk terlentang dalam dulang.
Sk pernah cerita dalam blog kes terlentang dalam dulang tu kes lambat pergi hospital lah tu. Hahaha. Selongkar sendirilah ya. Sk diputerikan pada jam 10.45 pm, tanggal 13 Mei 1975 dengan berat 7 paun. Sama dengan berapa kilo?? Entah?? Malas nak kira ;p
 
 
Lepas bersalinkan bayi comel yang bernama seperti yang tertera itu, dapatlah kad baru.
Kad untuk imunisasi anak pulak. Maka susah payahlah ibu mengendong pulak anak kecil ni ke klinik tipa-tiap bulan. Bayangkan 9 bulan mengandung dan setahun juga mengendong anak yang konon-konon namanya Seri Kandi Tanah Jauhar ni. Oh, besarnya jasa ibu.
 
 
Tetapi tanpa abah tidak mungkin juga Sk dapat melihat dunia inikan.
Abahlah yang membawa ibu sepanjang mendapatkan rawatan di klinik.
Kata ibu, abah tak pernah membiarkan ibu keseorangan. Sepanjang ibu menanggung sakit pening arwah abahlah yang akan menguruskan rumahtangga. Sk ni pulak masa kecik dulu selalu jatuh. Pernah Sk jatuh dari rumah atas ke bawah tau. Bayangkan rumah atas atau rumah orang dulu-dulu berapa punya tinggi. Sk jatuh berguling lagi tapi ibu kata Sk langsung tak menangis, hahaha. Lepas tu Sk kalau jalan selalu melunsur jatuh. Kalau jalan tu mendaki, Sk akan melunsur ke belakang.. kah kah kah. Apakah teruk sangat?? Jadi, setiap kali ke sekolah (tadika) Sk akan berdukung dengan abah. Nasiblah dulu badan Sk tu halussss jer. 


Berkat didikan dari kedua orang tua Sk, inilah Sk pada hari ini.
Alhamdulillah, antara kami adik beradik, walaupun tidak menjawat jawatan tinggi tapi jasa kedua ibu dan bapa tidak akan kami lupakan. Terima kasih ibu.. terima kasih abah... Kasih dan sayangku tak akan luntur selagi hayat dikandung badan. Al-Fatihah tidak Sk lupakan setiap hari untuk kedua ibu dan abah. Terima kasih Allah kerana mengurniakan ku ibu bapa yang sebaikmu...
 
 

Post a Comment

3Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. hhahaaaa!!
    ubat valium dan lasix diberi masa pregnancy!!
    banyak berani itu doktor!!

    ReplyDelete
  2. Ini memang arkib negara ni huhuuu.. alhamdulillah boleh simpan lagi walau dah 39 tahun lama nyer...
    Banjir pindah randah bagai tapi arkib family tak pernah dilupakan.. bagus la.. :D

    ReplyDelete
  3. hahaha... lawak sungguh catatan dlm kad tu.. simple jek.... "ikut nasihat 'nurse'....." aduhai.....
    nak pinjam gambaq ni lah.... letak kat blog.... adoiiii tak tahan nak gelak...

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!