NAIK ANGIN!

Seri Kandi Tanah Jauhar
6
Assalamualaikum...

LAMA sebenarnya Sk nak tulis pasal kes Sk naik angin di salah sebuah restoran makanan segera ni. Tapi asyik terlupa. Bila tulis tentang kisah staf kfc yang garang semalam, Sk fikir baik Sk teruskan menulis tentang ni. Kisah ni berlaku dah agak lama jugak. Malaslah nak rahsia-rahsia restoran mana.. biarlah Sk sebut terus-terang.. McD.. okey, kisah di McD pulak ya.

Sebenarnya Sk ni jenis yang jarang membeli makanan segera macam McD, kfc, pizza, dominos dan seumpamanya. Sebab? Selain tak elok untuk kesihatan, Pak Inche lebih suka makan di restoran tomyam. Tapi ada masanya terpaksa jugak beli bila tahap keinginan sudah di peringkat maksimum.. hahaha. Duluuuuuuu.. masa bujang, Sk memang hantu makan kfc sebab dekat dengan pejabat. boleh dikatakan seminggu makan dua tiga kali sampai bila periksa darah, pegawai perubatan tu pelik sebab orang kurus tapi kolestrol tinggi. Rupanya akibat terlalu banyak mengambil makanan segera.. haaa.. sejak tu la Sk mula kurang ambil makanan macam ni.. hihi. Tapi yang pelik, dah kurang makan macam ni badan makin gemuk pulak.. pelik tak??? Hahaha.


Okey, balik cerita pasal naik angin tu.. entah macam mana nak dijadikan rezeki, Sk ternampak promosi sarapan pagi McD cuma RM2.99 sahaja (tak silap la). Kiranya kalau nak dibandingkan dengan harga asal tu jimatnya lebih kurang RM2 - RM3 jugak. Entah kenapa hati ini tertarik dan macam menarik-narik nak membeli. Disebabkan jugak Sk ni kan jaaaaaarang sangat ke McD jadi Sk kurang prihatin dengan waktu promosi tu bermula. Apabila sampai tarikh promosi yang dikatakan terhad kepada beberapa ribu keping sahaja tu, pagi-pagi lagi (sebelum pukul 7) Sk dah terpacak di McD tu. Ini disebabkan nak mengejarkan Iman masuk sekolah pukul 7.15 pagi. Sk terus ke kaunter pandu lalu dan diberitahu bahawa promosi tu cuma akan bermula pada jam 7 pagi. Aaaa.. baiklah. Sk pun bertanya dengan Iman, bolehkah tunggu nanti lambat pulak nak masuk sekolah. Iman kata tak apa, sempat.. gituuuu. Jadi, takutkan anak kempunan, Sk pun letak kereta dan berhajat untuk membeli terus di kaunter dalam.. jeng jeng jeng.

Kami dua beranak pun duduklah di meja yang paling dekat dengan kaunter. Seorang staf melambai kami dan Sk bagitahu Sk nak beli set promosi tu. Staf tu kata, nanti pukul 7 pagi baru mula. Sk kata, Sk dah diberitahu tadi.. tak apalah.. SK tunggu.. ada lebih kurang 10 minit jugaklah nak tunggu pukul 7 tu. Penantian kan satu penyiksaan.. lama sungguh nak tunggu jarum panjang tu tegak. Dalam masa yang sama, ada beberapa pelanggan yang masuk. Seorang staf McD kemudian menghulurkan 'flyers' promosi sarapan tu kepada semua pelanggan yang baru masuk. Ada yang terus beratur.. ialah.. mungkin mereka nak beli set sarapan yang bukan dalam promosi tu.

Apabila jam dah menghampiri ke pukul 7, kami dua beranak pun beratur. Bila sampai giliran kami, Sk pun menyatakan yang Sk nak beli set promosi tu. Rupanya, kalau nak beli set promosi tu, kita kena bagi 'flyers' yang staf-staf tadi edarkan.. barulah dapat beli... huhu. Sk pun cakap, punyalah lama kami duduk kat meja tu.. tak ada siapapun yang bagi kami flyers tu. Staf tu pun beri kami 'flyers' tu. Dia bertanya jika Sk hendak tambah kopi dengan tambahan wang sedikit. Sk setuju dan minta dua set. Eh, tak boleh katanya. Satu pelanggan cuma satu pembelian sahaja dalam satu resit.  Okey, sabarrrr. Sk mintak lagi satu flyers suruh Iman buat pesanan lain. Sekarang dah ada dua pembelian dari dua orang yang berlainan dengan dua flyers dalam lain-lain resit kan. Kemudian staf tu pun pergi ke belakang untuk ambil set Sk tu. Dia datang semula ke depan dan menghulurkan satu bungkusan kepada Sk.

"Eh, dia punya mana?" sambil menunjuk ke arah Iman.

"Oh, ada dalam ni," jawab staf McD tu.

"Eh, tadi awak suruh saya buat lain-lain pesanan. Kenapa bila bungkus, awak bungkus sekali??!"

"Habis tu? Nak bungkus asing-asing ke?"

"Ialah.. dah dia nak pergi sekolah! Tadi awak cakap kena 'order' lain-lain kan???!" Masa ni Sk dah hilang malu sabar. Dengan muka masam dia terus mengeluarkan satu lagi set tu ke dalam bungkusan lain. Sebaik meletakkannya di depan kaunter.. dia terus berlari ke belakang.

Hah! Nak menangis?? Menangislah kau di situ!!

Sk terus meninggalkan McD dengan perasaan sebal. Dahlah dilayan macam orang bodoh dari kita sampai. Sekarang rasakan siapa yang yang lagi bodoh. Geram tau!!!

p/s Staf ni lelaki tau

Post a Comment

6Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Assalamualaikum wbth

    salam kenal dari saya

    ReplyDelete
  2. kadang2 promosi ni gah kat advert jer.... sangat misleading! tulis promosi punya la bapak beso tapi tang t&c tu kecik je, kalau boleh nak sorok terus kot! grrrr!

    ReplyDelete
  3. Tak adanya dia menangis SK
    Kakak rasa dia lari tak mahu tengok kitalah tu.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum SK...mmg patut pun kena mcm tu..layan pelanggan mcm tu kn dah kena....
    McD kat mana tu SK nak take noted mana tahu terkena juga nanti...

    ReplyDelete
  5. Kita manusia ni memang kalau dah menguji kesabaran memang hilang sabar. tu kira nasib baik cuma cerita je tak snap gambar viralkan. hehehe

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!