MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Tuesday, August 9, 2016

SARDIN MASAK LEMAK CILI API DENGAN PUCUK UBI

  Assalamualaikum...
 
 
DI SEKOLAH Iman, ada seorang kawannya yang hampir setiap hari membawa bekalan yang dibungkus dalam kertas pembungkus nasi dan lauknya dibungkus dalam plastik.
Pada mulanya, Iman fikir kawannya membeli dari gerai di sekitar rumah,
rupanya ibunya sendiri yang memasak.
 
"Nur, (bukan nama sebenar) apa kata kau bungkuskan makanan untuk aku jugak kalau mak kau masak, nanti aku bayarlah," pinta Iman yang setiap hari terliur melihat bekalan Nur.. hahahah.
Iman memang selalu terliur melihat bekalan Nur tambah lagi bila dibungkus dalam kertas begitu.
 
Permintaan Iman itu turut disokong oleh beberapa kawannya yang lain.
Ibu Nur akhirnya bersetuju untuk menerima tempahan makanan dari kawan-kawan sekelas Nur.
Alah.. bukan ramai pun, tiga empat orang sahaja.
 
Kadang-kadang mereka dibekalkan ayam masak lemak cili padi.
Kadang-kadang sotong goreng kunyit.
Semuanya cuma RM2 sahaja.. kenyang sampai tengahari kata Iman.
Ada jugaklah ibu Nur masak telur goreng mata kerbau dengan kicap tapi yang itu Nur tak jual sebab ibu Nur kata 'simple' sangat.
 
Satu hari, Ibu Nur membekalkan mereka dengan Sardin Masak Lemak Cili Api dengan Pucuk Ubi.
Fuhhhhhh.. berpeluh-peluh makan, kata Iman.
Sedapppppp bonda.
Tapi sardinnya Iman bagi pada kawan sebab Iman tak makan sardin.
 
Isk.. bonda peminat sardin ni terliur pulak dengar cerita Iman.
Bonda pesan, kalau ibu Nur nak masak macam tu lagi, mintak bungkuskan lebih untuk bonda.
Hari ini balik dari sekolah, Iman menghulurkan bungkusan Sardin Lemak Cili Api pada bonda.
Sukanya bonda.. terus ke kantin beli nasi dengan sambal belacan.
 
Terkejut bila lauk dicurah ke dalam mangkuk.
Terfikir untung ke ibu Nur meniaga dengan lauk sedemikian rupa.
Mungkin untungnya ada, tapi penatnya dia tidak berkira.
Semoga kesihatan ibu Nur baik-baik sahaja
atas jasanya menunaikan permintaan kawan-kawan Nur
yang menggemari masakannya.
 
Memang sedap, cukup lemak masin dan pedas masakan ibu Nur.
Patutlah budak-budak ini suka.

1 comment:

  1. Rumah kaka tengah ada pucuk ubi tu SK
    Boleh juga buat petang ni kalau rajin:)

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

BOAT NOODLE @ TEH O AIS 50 SEN

Assalamualaikum... RAJIN pulak nak cepat-cepat update kisah malam tadi padahal bukan main banyak kisah yang belum dikisahkan lagi.  Hurmmm....