MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Thursday, September 1, 2016

JALAN-JALAN MERDEKA

Assalamualaikum...

ALHAMDULILLAH.. Semalam kita seluruh rakyat Malaysia telah sehati sejiwa menyambut ulangtahun kemerdekaan negara kita yang ke 59. Ramai yang mengambil kesempatan membawa keluarga bersiar-siar sempena cuti umum, kan. Ada yang mengambil kesempatan keluar membeli barangan keperluan. Ada juga yang memasak sesuatu yang istimewa untuk keluarga.

Sk awal-awal lagi dah mengumumkan kepada Pak Inche, Sk tak mahu memasak dan membuat apa-apa kerja pada hari tersebut. Permintaan Sk tu dengan mudahnya mendapat kelulusan tapi bersyaratlah pulak. Syaratnya nak jjcm dari JB menuju ke Kluang, dari Kluang ke Batu Pahat dan dari Batu Pahat ke Pontian. Hemmm.. layannnn.

Pagi-pagi tu Sk cuma masak air jer.. tapi tak buat air pun. Sk cakap, kita sarapan di kedai jer sebab nanti leceh nak cuci cawan ngan pinggan.. kah kah kah.. dasar betul!


Sebenarnya dah dua tiga minggu ER berzikir kat telinga Sk ni nak makan Nasi Daun Pisang NSM yang terkenal di Bandar Kluang. Disebabkan perjalanan ke Kluang mengambil masa hampir dua jam, Sk cadangkan kami mengalas perut dengan makanan yang agak ringan. Pilihan kami tiga beranak, roti canai seorang sekeping dengan teh tarik secawan di kedai mamak yang dekat dengan rumah. Cukup kenyang sebelum kami meneruskan perjalanan ke Kluang. Sarapan ni pun dah pukul 11 pagi.. hahaha.


Kami meneruskan perjalanan mengikut jalan lama iaitu melalui bandar Kulai dan masuk ke simpang Felda Inas dan terus tembus ke Bandar Tenggara. Tak sampai dua jam, kami dah sampai ke Bandar Kluang.
Inilah dia Restoran NSM Nasi Daun Pisang yang terletak berhampiran dengan Stesyen Keretapi Kluang. Restoran yang diusahakan oleh India Muslim dan dikunjungi oleh pelbagai bangsa dan agama. Restoran NSM ni ada cawangan di Ayer Hitam, Johor yang lebih moden dari restoran asal.


Makan Nasi Daun Pisang ni
dia akan letak nasi kita banyak-banyak.
Jadi, kena bagitahu dia kalau tak nak nasi banyak. 
Ini daun pisang Sk,
Tiga-tiga beranak makan lauk yang sama, hehehe.
Ada kari kambing dan ayam goreng.
kari kambing tu ambil untuk seorang makan aje..
air limau ais, limau suam dan teh tarik
4 vadei
semua sekali kena RM40
Mahal kan.. huhu.
tak mo datang lagi dah
lagipun bukan sedap sangat pun
Huhuhu


Dari Kluang kami ke Batu Pahat.
Disebabkan perut masih kenyang kami batalkan hajat nak makan Mee Racun.
oh ya, sebelum tu sempat singgah Ayer Hitam beli buah markisa.

Sampai Tanjung Labuh
nampak ada orang jual durian
durian kampung RM6 sekilo
durian kahwin RM10 sekilo
Belilah sikit terlanjur dah sampai,kan..

Lepas tu singgah Tambak Pontian
pekena cendol dan otak-otak serta sata.


Cendol mamak ni memang sedap
tak pernah miss setiap kali ke Pontian.


Ingatkan tak payah masak dah
Sampai JB nak makan warung je
Rupanya orang tu kata nak makan nasi dengan durian
Fuhhhhh.. terpaksalah masak nasi dan perah santan.
Yang geram tu dekat sejam mengopek durian kahwin dua biji
Sebab empulurnya bercantum lagi
Walaupun pangsanya dah terbelah.. huhu
Sudahnya.. Sk belah dengan golok
dah macam belah kelapa pulak
hancur isi durian
huwa huwa huwa.

Yang kat dalam pinggan tu
Durian kampung
Alhamdulillah, elok isinya dan senang nak buka.
malam ni nak cuba makan dengan gula merah pulak.
burppp... Alhamdulillah.

3 comments:

  1. Lahawlawala... mengeliling Johor dibuatnya 3-beranak SK ni. Boleh pusing dari JB hala utara tahu-tahu balik ikut jalan sampai Pontian. Makan-makan-makan tahu-tahu letih aje sampai rumah tu kan.

    ReplyDelete
  2. Wkmsalam.
    WP yang dekat Kluang ni pun jarang2 masuk NSM

    ReplyDelete
  3. Salam singgah bila ada kelapangan hari ini.Moga sihat2 selalu yer. Wah best2 betul JJC ni he3

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

MAJLIS KAHWIN DI CYBERJAYA

Assalamualaikum... MASIH TERASA manisnya majlis perkahwinan antara Nasreen & Amin di Cyberjaya ini kerana di waktu beginilah semua ...