MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Tuesday, January 10, 2017

LEGEND OF THE BLUE SEA

Assalamualaikum...

HAIH! Ada ke yang sekepala dengan Sk layan drama bersiri Korea ni? Kalau nak tahu, Sk ni sejak sekolah sangat suka layan drama Cina, Jepun dan Korea. Kadang sampai kena marah dengan ibu sebab malam-malam buta sanggup layan cerita Cina. Lagilah kalau drama bersiri, memang hanyut dan tertunggu-tunggu sambungannya, hahaha. 

Minat dengan drama Korea makin menjadi-jadi bila Sk berkawan dengan budak gonjeng yang Sk panggil Ban. Hah, gonjenglah sebab Ban ni perangai dia agak kasar sikit tapi dalam hati ada taman wooo. Dengan Ban lah Sk semakin menjadik-jadik melayan drama korea terutama drama bersiri. Kawan serumah Ban, Cak pula sanggup membeli dvd korea yang kurang seringgit RM100. Kawan-kawan pun tumpang sekaki lah, huwa huwa huwa.

Bila Ban berhenti kerja, perlahan-lahan Sk mula meninggalkan drama Korea. Maklumlah, dah tak ada kawan nak bertukar pendapat. Ada masanya layan, tapi tak sekerap dan seketagih macam dulu, hehehe. Namun akhir-akhir ini, Sk mula berjinak-jinak kembali dengan manusia-manusia dari negara ginseng ni. Bermula apabila filem Train To Busan meletops tahun lepas, Sk mula menerokai kembali filem-filem Korea yang lain. Layan jugaklah drama bersiri Jealousy Incarnate dan On The Way To The Airport yang amat meruntun perasaan, aduyaiii. Seksa tau sebenarnya layan drama Korea ni.

Image result for poster legend of the blue sea
Hah, ni yang paling seksa sekali sekarang, Legend Of The Blue Sea.. waaaa.. cerita yang amat membuai perasaan dan penuh saspens. Terasa-rasa macam kita ada sekali dalam cerita ni tau. Ramai jugak yang ketinggalan mengikuti drama ni mula menontonnya secara online apabila LOTBS mula trending di laman-laman sosial. Sk pulak memang dah tertunggu-tunggu sejak iklannya mula disiarkan, siap rakam lagi tau. Lepas tu ulang-ulang tengok tiap-tiap hari sampai Iman mengeluh sebab dia tak dapat nak tengok Running Man, muahahaha.

Image result for legend of the blue sea

Heroinnya Ji Hyun memang dah lama Sk suka benau nau. Lee Min Ho ni pulak dulu top dengan drama Boys Over Flowers, macam ala-ala jambu kan tapi dalam drama ni Sk tengok lakonannya lebih berkarektor dan lebih macho la gitu. Paling sweet bila dia mula jatuh cinta, awwwwww.

Image result for legend of the blue sea

Bagi yang belum mengikuti cerita ini, meh kita berkenalan dengan watak-watak utama.
Sebelum tu kena maklumlah bahawa ini adalah drama Korea dan mereka ni ada kepercayaan bahawa ada kelahiran semula selepas kematian. Kalau masa kehidupan dulu mereka baik, maka akan lahir semula sebagai orang baik. Begitu juga kalau dulu jahat, jahatlah nanti bila dilahirkan semula. 
Okey, gambar di atas ni adalah dua insan dari zaman kecil sehingga dewasa.

Image result for  legend of the blue sea

Kim Dam Ryung merupakan anak kelahiran bangsawan manakala Ji Hyun adalah seekor ikan duyung. Dekat sini kita kena faham kehidupan ikan macam mana. Mereka tak ada nama, kan.. haha. Jadi, suatu hari si Dam Ryung (masa kecil) terjatuh dalam laut dan diselamatkan oleh ikan duyung ni. Mereka pun berkawan baik. Dulu, Dam Ryung ni ada kakak tapi dah meninggal jadi dia namakan duyung ni sempena  nama kakak dia, Sae Hwa, gitu. Sampailah mereka remaja, Dam Ryung ni dikahwinkan dengan anak menteri. Pada malam perkahwinan, dia lari dan terjun ke laut mencari Sae Hwa. Duyung ni pulak ada kuasa memadam memori, jadi dipadam memori Dam Ryung ni dan selamatkan Dam Ryung yang lemas. Akhirnya mereka berpisah dan Dam Ryung ni bergelar duda kerana isterinya meninggal dunia setahun selepas berkahwin.

Image result for  legend of the blue sea

Beberapa tahun kemudian, Dam Ryung dilantik sebagai majistret (zaman dinasti) dan dihantar ke sebuah daerah yang mana pegawai daerahnya adalah seorang yang korup dan ini diketahui oleh Dam Ryung. 

Related image

Pada hari yang sama pula, Sae Hwa telah terperangkap ke darat apabila berlaku kejadian tsunami di laut. Sae Hwa ditemukan orang kampung dan ditangkap serta diserahkan kepada pegawai daerah yang berhajat untuk menghasilkan minyak ikan duyung dari Sae Hwa. Pegawai daerah yang jahat tu (entah apa lupa namanya) menunjukkan ikan duyung yang ditangkapnya kepada Dam Ryung dan rupanya Dam Ryung mengingati Sae Hwa walaupun ingatannya dipadamkan. Dia kemudian mengugut pegawai daerah untuk melepaskan kembali duyung ke laut bagi mengelakkan dirinya dihukum mati kerana korup.

Image result for legend of the blue sea pearls

Namun pegawai daerah dan isterinya tidak berpuas hati. Mereka pun membuat fitnah untuk menangkap ikan duyung tu.

Image result for  legend of the blue sea pearls

Dam Ryung pula mula menjalin kembali hubungan dengan Sae Hwa dan selalu bertemuanya di laut. Suatu hari Sae Hwa naik ke darat dan ditangkap oleh isteri pegawai daerah. 
(Cerita dongeng percaya bahawa duyung dewasa apabila naik ke darat akan menjadi manusia dan air matanya akan menjadi mutiara)
Jadi, isteri pegawai daerah tu menyeksa Sae Hwa supaya menangis untuk menghasilkan mutiara.

Image result for legend of the blue sea pearls

Dam Ryung kemudian berjaya menyelamatkan Sae Hwa. Dalam masa yang sama, Dam Ryung mendapat alamat (mimpi) seseorang yang rupa sama dengannya telah membaca satu naskhah yang mana beliau akan meninggal dunia pada usia 27 tahun (tahun yang sama). Beliau juga mendapat gambaran tentang seorang lelaki zaman akan datang bersama seekor duyung sedang bercium di laut. Oleh itu, dia meminta gambaran tersebut dilukis di pasu dan seorang pelukis untuk melukis dirinya. 

Image result for legend of the blue sea 

Beratus-ratus tahun kemudian, seekor duyung lain yang mirip wajah Sae Hwa kemudiannya bertemu dengan gelang jade yang dimiliki Dam Ryung dan dihadiahkan kepada Sae Hwa. Walaupun dilahirkan dengan paras wajah yang sama (kelahiran semula) duyung baru yang berpakaian perak (Sae Hwa emas) lebih kasar perwatakannya berbanding dengan Sae Hwa yang lembut. Akibat kejadian ombak besar di laut, duyung ini telah hanyut ke sebuah pantai di Sepanyol dan terdampar di kawasan hotel yang disewa oleh seorang lelaki mirip Dam Ryung iaitu Joon Jae. Joon Jae ni pulak seorang penipu yang baik hati. Oh, ya.. dia bukan tipu sebarang orang tapi orang-orang jahat jer yang ditipunya. Setiap kali selepas sukses menipu dia akan bercuti di luar negara sebelum keadaan kembali reda kemudian barulah dia akan pulang ke Seoul.

Image result for legend of the blue sea

Akibat perbuatan duyung memecah masuk hotel yang diduduki Joon Jae, Joon Jae telah menangkapnya dan mengadu dengan pihak hotel. Pihak hotel kemudiannya memanggil polis dan duyung dibawa ke balai. Joon Jae yang sempat mengambil gambar duyung itu kemudiannya menyedari yang duyung itu memakai gelang yang mungkin berharga. Dia kemudian meminta bantuan rakannya untuk menyiasat tentang ketulenan gelang tersebut dan rakannya mengesahkan gelang itu adalah jade asli yang bernilai 6 Billion. Joon Jae yang berkeupayaan memukau, telah memukau pegawai polis dan melepaskan duyung dengan tujuan untuk mendapatkan gelang tersebut.

Image result for legend of the blue sea

Rasanya dengan kebolehan memukau tu tak perlulah Joon Jae nak bersusah payah, kan. Pukau jer dan ambillah gelang tu. Tapi Joon Jae telah membawa duyung mebeli pakaian dan kasut baru serta membelanja duyung makan. Itulah namanya penipu yang baik hati, hahaha.

Related image

 Joon Jae kemudiannya meninggalkan duyung di sebuah mall setelah berjaya mendapatkan gelang jade yang dihajatinya sebelum membuat keputusan untuk meninggalkan Sepanyol namun berubah fikiran dengan menjemput duyung dan membawanya balik ke hotel. Namun berlaku kekecohan apabila individu yang pernah ditipu Joon Jae datang bersama konconya untuk membalas dendam. Walaupun terselamat dalam pertempuran yang pertama dengan kuasa duyung yang luar biasa membelasah orang namun percubaan untuk menyelamatkan diri kali kedua gagal.

Image result for  legend of the blue sea

Duyung kemudiannya menarik tangan Joon Jae untuk terjun ke laut. Joon Jae yang tidak pandai berenang telah diselamatkan oleh duyung yang berupa ikan. Joon Jae yang terperanjat melihat keadaan itu akhirnya telah terdampar di pantai dan terlupa tentang kehadiran duyung kerana memorinya dipadam oleh kuasa duyung itu. Duyung yang mula jatuh cinta dengan Joon Jae meninggalkannya di pantai dan berazam berenang ke Seoul untuk menjejak semula Joon Jae. (Apalah ngeng sangat??!) hahaha. Itulah.. nak dijadikan cerita...

Image result for legend of the blue sea pearls

Dah dah dah.. cerita sampai sini jerlah ya. Nanti tak suspens pulak. Sk pun berdebar-debar nunggu lagi 5 episod ni, hahaha.

Lee min ho

Sehingga jumpa lagi.. daaaa.








3 comments:

  1. Oh... ada sambungannya.
    Kakak dok bacalah khusyuk:)

    ReplyDelete
  2. Anak bongsu pun minat cerita Korea ni.
    kadang2 tumpang tenguk 'running man'

    ReplyDelete
  3. Dah lama tinggal cerita Korea jgak.

    Uish, tak pernah lagi cerita Korea buat ceriya fantasi ada ikan duyung ni. Macam best...

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

RETREAT DI MERSING - HARI PERTAMA

Assalamualaikum... APABILA diberitahu bahawa Sk akan dihantar mengikuti satu kursus di Mersing terus rasa senak perut  hati jadi li...