MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Friday, August 11, 2017

MANDI TEPUNG

Assalamualaikum...

"Puan,  esok kita masuk kitchen lagi ke? "
Jawab Sk, "Esok last,  lepas tu seminggu kita rehat dok dalam bilik kuliah buat portfolio jer."
"Eloklah tu puan, lutut saya dah rasa nak putus ni."

Haaa..  Tu lutut budak baru 20 tahun.  Yang 42 tahun macam Sk ni? Bukan lutut jer rasa nak putus,  tumit pun rasa nak tercabut,  kah kah kah.

Bermula hari selasa lepas,  9 resepi berjaya disudahkan termasuk resepi yang pelik-pelik dan tak ramai diketahui orang.

Membuat pastri lapis berintikan ayam. 
Siap dua resepi dalam satu menu. 
Setiap tugasan dibuat dengan penuh disiplin sebagai bakal seorang chef pastri.
Antara yang sempat dirakamkan hasilnya.

Air tangan cikgu semestinya terbaik.. 
Hahaha
Bersambung dengan resepi seterusnya
Strawberry Jam
Lepas tu belajar buat waffle.
Waffle pun ada teknik juga bukan main belasah macam buat lempeng tau. 
Hidangkan waffle bersama strawberry jam tadi. 
Kelas seterusnya
Pagi-pagi dah buat pancake
Hidangkan bersama madu dan mentega
Sedappp
Lepas tu belajar buat coklat ganache
 dan mille crepe. 
Ketahui perbezaan antara pancake dan crepe. 
Crepe pun ada banyak jenis sebenarnya dan perlu dijelaskan crepe atau mille crepe amat jauh sekali rasanya jika nak dibandingkan dengan lempeng dan kuih ketayap dari segi resepi malahan rasanya juga. 

Mille Crepe cikgu yang paling georgeous! 
Apple Fritters
Selain pisang,  epal dan nanas juga sedap digoreng.  Kepekatan batter untuk menggoreng epal hendaklah cukup pekat untuk menyalut epal yang sifatnya sedikit berair. 
Beignet
Seakan donut dan cakoi
Dessert terkenal di New Orleans. 
Cara nak sebut..  Bei -nei
Lembut gigi dari lidah bila nak sebut..  Hahaha


Tekak melayu ni 
Rasa nak cecah ngan sambal tumis
Hahahaha. 


2 comments:

  1. mesti best jadi anak murid mak inche..

    ReplyDelete
  2. syoknya nak mandi tepung jugak dengan mak inche...dapat makan kuih lazat2 tu...

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

KEK OH KEK!

Assalamualaikum... DAH sarapan ke tu? Sk ni dah dua hari berturut-turut sarapan dengan kek yang superrr duperrrr jelita. Meh tayang sikit...