MAKAN SATE DAN IKAN BAKAR PEKAN KAMPUNG PASIR PUTIH

Seri Kandi Tanah Jauhar
4

Assalamualaikum... 

KALAU anda hendak masuk ke Kampung Pasir Putih di Pasir Gudang,  sebelum simpang ke pekan,  anda pasti akan berjumpa dengan restoran terbuka yang dipenuhi pelanggan di sebelah kiri anda.  Bukan sahaja penuh,  malah anda akan melihat asap berkepul-kepul dari gerai-gerai hadapan restoran yang seolah-olah memanggil anda untuk singgah dan merasai sendiri apa yang istimewa di situ. 

Haaa..  Begitulah yang terjadi pada Pak Inche pada satu malam. Kebetulan esok paginya hari cuti dan Iman tiada kelas tambahan maka kami beraraklah ke sini. Terkejut juga melihat kebanyakan meja dipenuhi pelanggan yang asyik menjamu selera. 



Nahhh..  Ini yang istimewanya di sini.  Sate!
Sebagai peminat sate, kedatangan kami pasti tak sia-sia.  Tapi cuma ada pilihan sate kambing dan ayam.  Kami pesan sate kambing 15 cucuk sahaja untuk merasa,  takut tak menepati selera. 

Bila sate sampai,  phewww besar giler.  Nasiblah minta 15 cucuk jer.. Sk makan dua jer dah kenyang.  Yang lain Pak Inche berebut makan  dengan Iman,  huwa huwa huwa. 

Satenya bukan sahaja besar tapi juga cukup rasa rempah,  masin dan manisnya.  Tiada terlebih dan terkurang.  Kuah kacang juga sempurna.  Harganya RM1.50 sahaja tercucuk malah Sk rasakan agak murah berbanding dengan saiznya yang besar gedabak tu,  hahhaa. 


Ada juga ikan dan ayam bakar bersambal. 
Iman nak makan Nasi Ayam Penyet.  Memang penggila NAP yang seorang tu.  Jadi,  kami minta bakarkan cuma dua keping bahagian ekor ikan.  Kata penjual,  ini ikan bawal emas. Tapi bukan laut ya,  ini ikan sungai.  Terus pelik sebab tak tahu pulak ada ikan bawal sungai.  Istimewa betul ni. 


Walaupun ikan sungai tapi tak adalah rasa sungainya.  Tapi sambal tu tak mencapai rasa sedap di tekak kami.  Nasib baiklah ada perahan jus limau dan air asam disediakan.  
Setiap hidangan datang bersama semangkuk sup. Sk tak jamah pun sup tu cuma makan ikan dengan nasi putih. 

Boleh datang lagi makan sate aje lepas ni. 
Tapi kena bersabarlah sebab orang ramai. 
Rasa nak jotos aje kepala mak bapak budak yang biarkan anaknya berlari dan bermain dalam kawasan yang sempit tu.  Haishhh!! 

Dah dah..  Jom balik! 

Post a Comment

4Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. mmg sedap mkn sate kat situ makinche..klo dtg lmbt cnfirm xdpt..

    ReplyDelete
  2. Memang sedap. Kalau nak order bawak balik, memang kena order awal²..

    ReplyDelete
  3. Sate tu selalu Suami kita yang beli, memang besau gilee satenya..
    Sedap dan puas makan...

    ReplyDelete
  4. sisssss linnnnnn ,,, ajommm..hahahhaa...
    ikan sungai tapi xdelah rasa sungainya.rasa sungai macam mana ehk? kelat kelat payau ke.hahhaa..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!