MAKAN DI SALMAH KOPITIAM

Seri Kandi Tanah Jauhar
4
Assalamualaikum…


PANTANG betul tahu ada tempat makan yang best terutama Kopitiam, hati memang meronta-ronta hendak makan di sana. Tak kisahlah walau terpaksa menunggu meja atau berumah bertangga, asalkan dapat menunaikan anak tekak yang hendak bergembira, hahaha. Kali ini, Iman membawa kami ke Salmah Kopitiam yang terletak di Taman Hillview, Ipoh. Alahhhh.. belakang politeknik jer tempat ni, tapi menurut Iman dia pun belum berpeluang untuk singgah, hanya mendengar cerita dari kawan-kawan. Hurmmm.. tak sempat nak pergi Suhaimi Kopitiam, kita pergi Salmah, sajalah!


Tak kurang hebatnya dengan Suhaimi Kopitiam, Salmah menawarkan pelbagai menu klasik. Ada ciri Johorean dan Pantai Timur. Hurmmm, Sk syak, pemilik kopitiam ini pasangan suami isteri yang berasal dari dua negeri tersebut. Eh, pandai-pandai ajerkan, hahaha.


Roti Titab, antara menu wajib setiap kali ke Kopitiam.
Kepingan roti setebal hampir dua inci dilepa mentega dan dipecahkan telur setengah masak di atasnya serta calitan serikaya di ke empat-empat penjuru pasti membuatkan anda tidak sabar untuk meratahnya, hahaha.


Lempeng Kelapa Gula Merah
Pada mulanya Pak Inche membayangkan lempeng atau peknga yang dicicah kelapa dan gula merah macam putu mayam tu.  Katanya,  dulu-dulu mak selalu buat,  hihi.  Sekali rupanya semua dah diadun bersama sebelum dimasak atas kuali hingga garing.  Dimakan sedikit lepas tu suruh Sk habiskan,  terpaksalah kita jadi cik tong. 


Apa ketidaknya,  untuk Sk sendiri,  Sk pesan sekeping Lempeng Kelapa Sambal Tumis.  Aduh,  lempeng yang tebal,  garing diluar,  dicicah pula dengan sambal tumis ikan bilis.  Kalau suka,  kuah kari juga disertakan untuk peminatnya. 


Dah pesan lempeng,  Nasi Dagang Gulai Tongkol pun mahu juga dibedal. 
Mujur kuantitinya ala ala suku suku separuh, hahaa.  Sedap,  cuma kurang asli. 


Yeahhh..  Ini semua makanan untuk Iman. 
Set Roti Kacang Pool dan Roti Susu bersama Teh Tarik Meleleh ko! 
Lepas makan tersandar terussss. 


Jaga-jaga Cik Salmah! 
Terbayang pulak Sarip Dol naik basikal mengacau Cik Salmah baru balik dari klinik. 



Salmah Kopitiam
No 92, Jalan Raja Musa Mahadi,  Taman Hillview,  Ipoh. 

Jom!! 

Tags

Post a Comment

4Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Nmpk mengancam sungguh mkn disitu ye SK..
    Tak pernah Cuba mkn Di kopitiam..
    Nak cubalah nanti..

    ReplyDelete
  2. lamanya tak makan lempeng kelapa.Sesekali buat makan petang or pagi ni best gak.Tapi tulah, lama bebeno tak beli kelapa parut..hahaha...
    teh tarik meleleh tu haduii... menangis tengok..hahaha

    ReplyDelete
  3. Jaga-jaga Cik Salmah!
    Terbayang pulak Sarip Dol naik basikal mengacau Cik Salmah baru balik dari klinik.

    oh patut macam familiar ja nama salmah. heehheeee

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!