ROTI JOHN IDAMAN

Seri Kandi Tanah Jauhar
8
Assalamualaikum...

Sk masih ingat lagi, kali pertama diperkenalkan dengan Roti John oleh Abang Long, iaitu suami kepada Along Sk yang tingal di Melaka. Masa tu, Abang Long bawa kami singgah di satu medan selera di Melaka, tak ingatlah nama tempat tu, Sk masa tu baru tingkatan 4 kot. Sejak hari tu, Sk memang suka sangat makan Roti John ni. Pantang nampak ada warung jual Roti John, mesti Sk akan beli.

Semasa bekerja mengajar kelas malam dengan sebuah kolej di pusat bandar pula, hampir setiap malam Sk akan singgah di Medan Selera Sungai Segget untuk menikmati Roti John bersama Sup Kambing, hahaha. Masa tu belum ada kereta lagi, jadi Sk kena bertukar bas yang Sk naiki dari Jalan Tun Razak di hentian Sungai Segget tu, tu yang gian jer nak makan Roti John kat situ, hahaha.

Bila dah ada pakwe pulak, kami selalu makan Roti John di sebuah medan selera berdekatan dengan Stadium Larkin. Pakwe Sk tu memang dah tahu sangatlah makwenya suka sangat makan Roti John, sikit-sikit Roti John, sikit-sikit Roti John, hahaha. Siapa pakwe Sk, haishhh.. tentulah Pak Inche.. hahaha.

Lama jugaklah Roti John menjadi makanan kegemaran sehingga la dah kahwin, perlahan-lahan dah lupa nak order Roti John. Mungkin sebab lepas kahwin tu semua tempat yang ada jual Roti John ni dah tutup. Kalau nak makan, kena tunggu Roti John yang dijual di pasar Ramadhan. Tu pun jarang sangat beli sebab Sk suka makan Roti John panas-panas, makan kat situ, bukan yang dibungkus, gituuuu.

Lama dah Sk sebut-sebut dengan Pak Inche, nak makan Roti John.. nak makan Roti John. Tapi tak dapat-dapat. Dia punya keinginan tu, kan.. nak makan Roti John macam dulu-dulu. Ada jer pasar malam jual Roti John kan, tapi macam tak berapa nak yang tu. Kita tak suka bungkus, okeyyyy, hahahha.

Baru-baru ni, Sk ke Route 01. Haaa.. ni medan selera yang baru dibuka di Jalan Tun Razak, tempat yang femes dengan kakak cantik suatu ketika dulu. Sekarang ni macam tak berapa ada, ke dia operasi dari lorong lain tatawlah. Jadi, malam tu sajalah nak makan ringan-ringan dan santai-santai, Sk ternampak dalam menu ada Roti John. Ada banyak versi Roti John, jadi Sk pilih satu yang katanya Signature Dish sekali bila sampai, wallaweiiii... tak mo Roti John macam niiiii. Adeh, lemah betul kalau makanan dipancit cheese banyak-banyak macam ni, huwaaaa.

Tapi, dah ada kan, makanlah jugak dengan hati yang sebal, hahahaha. Nak Roti John macam dulu-duluuuu. 

Sambil makan dihiburkan dengan Busker. Boleh tahan jugaklah suara dan lagu-lagu yang dipilih, layan jiwanglah kan. Tapi, Pak Inche ni bukan jenis orang lepak kat kedai, jangan haraplah nak layan berejam, lepas makan balik sebab dia kata nak layan movie Tamil kat rumah lagi best, huwa huwa huwaaa

Sudahnya, dapat jugak makan Roti John Idaman walaupun penyelesaiannya kena buat sendiri, hahaha. Puas hati buat sendiri, tak suka la Roti John letak sos banyak-banyak, kita suka yang simple janji daging dengan bawang banyak, bukan telur semata. Senang jer buat Roti John ni awak tapi kita nak jugak makan yang kat kedai, kita duduk jer dia masak, sambil feeling zaman muda-mudi, hahaha.

Kat mana ada ek??

Tags

Post a Comment

8Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. kat melaka ada...hahahhaha jauhnyaaaaa

    ReplyDelete
  2. huawaaa.. sama ngan kite suka makan roti john kat seri.. dulu kat melaka abah balik keje selalu beli roti john.. ada satu versi roti john tu kena cicah kuah sos tau.. memang rare tapi sedap.. 1 lagi roti john sedap sangat, isi banyak kat duyong makan ngan pakwe jugak.. hahaha.. tp dah tutup jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul3 Dilah, yg kat Segget tu memang kita cicah sos kalau nak makan sebab dia tak letak sos kat dalam, hihi

      Delete
  3. Jalan Meldrum tu ada lagi.. yang pakcik tu dah meninggal tp ada 1 brother ni buat ok jugak... sos cicah. sedapnyeeeee

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam. Menariknya roti john ada banyak daun salad macam dalam gambaq tu. Cheq sukaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  5. ayo daftar di agen365*com :D
    WA : +85587781483

    ReplyDelete
  6. Depo 20ribu bisa menang puluhan juta rupiah
    mampir di website ternama I O N Q Q
    paling diminati di Indonesia,
    di sini kami menyediakan 9 permainan dalam 1 aplikasi
    ~bandar poker
    ~bandar-Q
    ~domino99
    ~poker
    ~bandar66
    ~sakong
    ~aduQ
    ~capsa susun
    ~perang baccarat (new game)
    segera daftar dan bergabung bersama kami.Smile
    Whatshapp : +85515373217

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!