TELUR MAYONG

Seri Kandi Tanah Jauhar
8
Assalamualaikum...

MASA Sk kecik-kecik dulu, antara lauk yang kerap menjadi masakan ibu adalah Asam Pedas Ikan Mayong. Zaman tu, kalau kita beli ikan, mana ada perkhidmatan menyiang ikan. Sk rasalah, kan.. hahaha. Sebab tu agaknya orang dulu-dulu pandai jer siang ikan potong ayam semua. Sebab semuanya dibawa balik bulat-bulat tak bersiang. Maka, bila sampai rumah, tung tang tung tang la bunyi ibu menyiang dan memotong ikan. Tahulah saiz ikan mayong ni, bukannya kecik-kecik. 

Paling gembira bila nampak ada telur mayong dalam lauk asam pedas. Tapi, abah kata, budak-budak tak boleh makan banyak-banyak, hahaha. Dapatlah seorang secekut. Telur mayong ni kan rupanya macam guli. Jadi, nanti kiralah berapa biji dalam pinggan. Makan pun jimat-jimat, takut cepat habis. Mujur dalam adik beradik tak ada yang perangai macam Si Pekan, kalau tak, ada yang menyerah diri kat Batu Belah Batu Bertangkup karang, hahahaha.

Jappp… wujud ke Batu Belah Batu Bertangkup tu ya???

Siapa yang dah biasa baca blog Sk, tentu tahu yang Pak Inche seorang yang sangat gemarkan pasar. Sifat dia ni sangat bertentangan dengan Sk. Sejak dulu, SK tidak suka ke pasar. Ke pasar bererti, bila balik tu kita akan bergelumang dengan barang-barang dari pasar. Nak kena kemas dan nak kena masak. Dasar tak reti bersyukur ek, hahaha. Ialah, kalua boleh bila balik pasar, nak terlentang aje depan tv. Barang-barang tu ada yang kemaskan. Nak memasak ada yang tolong kupaskan bawang dan gilingkan lada (ada lagi ke orang giling lada sekarang, Sk??) Sk tinggal masak aje, lepas masak, ada yang tolong cucikan periuk belanga. Maknanya, nak ada orang gajilah tu, kan, hahaha. Harapan laaa… hahahaha.

Jap... nak cerita pasal telur mayong sebenarnya, kan.

Jadi, bila kerap ke pasar, selalu jugaklah SK terjumpa telur mayong dijual berasingan di pasar. Sk pulak suka ambil gambar telur mayong yang bersinar-sinar ni dan post di laman sosial. 


Beberapa kali jugak Sk membeli telur mayong ni. Yang Sk ingat, kali pertama Sk pandai beli telur mayong ni di Pasar Parit Jawa tahun 2014. Tahu tak berapa ringgit jer masa Sk beli tu.. RM21 untuk dua pasang telur mayong yang beratnya lebih sekilogram. Masa tu, Sk tak ambil tahu sangat harga telur mayong. Bila pakcik tu kata dia kira borong, terus Sk rembat. Macam nak muntah-muntah makan telur mayong masa tu, hahaha, tapi memang satu kepuasan laaa.



Tak sangka, harga telur mayong kini semakin melambung-lambung. Khamis lepas, Sk dan seorang kawan telah ditugaskan memenuhi jemputan dari SMK Kayu Ara Pasong, Pontian sempena pengumuman keputusan SPM yang keluar pada hari itu. Jadi, selepas selesai bertugas, Sk ajak kawan ke pasar di tepi sungai, teringatlah Kak Senah, kawan pejabat yang pesan belikan telur ikan mayong kalau ke pasar. Bila sampai, Sk terus ke gerai pertama yang selalu menjual telur mayong.

"Kak, telur mayong tak de, eh?" sapa Sk.

"Tak adalah, kak," lepas tu dia tanya kawan-kawan dia kalau ada telur mayong masa tu. Lat dua kedai menjawab, ada dua bungkus. Sk tengok, telur tu semua dah berbungkus ikat tepi macam bungkusan siput sedut tu. Errr.. macam pelik aje dan macam dah keluar dari sarung telur-telurnya. Bila ditanya harga, jawabnya RM55. Ingatkan RM55 sekilo rupanya sebungkus tu RM55, erkkkk, sesak nafas Sk, hahaha.

Nasib baik bila jalan ke depan sikit, nampak betul-betul ada tiga kantung telur mayong dalam pinggan. Yang tu harganya RM44. Nak tercirit dengo, hahahaha. Sk terus WhatsApp Kak Senah, Kak Senah yang mulanya setuju pun tergagap terus dengar harga telur, hahahaha.
Tawar.. tawar, dapatlah kurang RM4, Sk bawa balik dan timbang, beratnya baru 530 kilogram lebih kurang setengah kilo la, kan. Hurmmm.. patutlah bila SK google ni, harga telur di bandar besar boleh mencapai sehingga RM80 sekilo, phewwwwwwwwww.. Macam ni kita makan telur tembakul jer laaa.. hahaha.

Sk cakap dengan Kak Senah, telur tu akak ambillah sepasang, sebab yang dua tu sepasang, yang satu lagi cuma ada sekantung jer, yang tu Sk ambil. Tu, ada lagi haaa dalam peti ais jadik guli, hahaha.

Sk tolak RM30 dengan Kak Senah. Lebih kurang halal la ya Kak Senah. Jumaat ni rasa macam nak ke pasar lagi, cari telur untuk adik beradik pulak sebab nak buat makan-makan sempena hari jadi ibu, Sabtu ni. Mana cukup sekantung tu, kan, hahaha. Kurang-kurang lima kantung baru puasssssssss… huwa huwa huwaaaaaaaaa!

Ramai yang tanya, sedap ke telur mayong ni? Sedap uiiiiiiiiii, lagilah kalau Sk yang masak, kah kah kah.. mak mertua lalu pun tak sedau!

Tak tahu macam mana nak masak, klik bawah ni


Post a Comment

8Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Waalaikumussalam. Oh saya belum pernah makan dalam hidup ni. Huhuhu

    ReplyDelete
  2. Mahalnya harga telur mayung sekarang.

    ReplyDelete
  3. Sedapnyaaaa kak...ni kalau kita masak, mau taknak share gan orang lain hahahaha

    ReplyDelete
  4. fevret ni masa kecik, mamak selalu masak singgang kuning aje..masak sampai kenyal-kenyal bila makan...

    ReplyDelete
  5. ayo tes keberuntungan kamu di agen365*com :D
    WA : +85587781483

    ReplyDelete
  6. Depo 20ribu bisa menang puluhan juta rupiah
    mampir di website ternama I O N Q Q
    paling diminati di Indonesia,
    di sini kami menyediakan 9 permainan dalam 1 aplikasi
    ~bandar poker
    ~bandar-Q
    ~domino99
    ~poker
    ~bandar66
    ~sakong
    ~aduQ
    ~capsa susun
    ~perang baccarat (new game)
    segera daftar dan bergabung bersama kami.Smile
    Whatshapp : +85515373217

    ReplyDelete
  7. Love to read it,Waiting For More new Update and I Already Read your Recent Post its Great Thanks. Picuki is an Online Instagram viewer tool which helps people analyzing and viewing Instagram profile, hashtag.

    ReplyDelete
  8. Join yuk di chanelku yang seger...
    banyak film terbaru yang memanjakan mata loh...

    STREAMING NONTON BOKEP GRATIS ..!!
    Kumpulan BOKEP Terlengkap Terbaru Terpopuler & Ter-Update By SUKABOKEP

    SUKABOKEP

    BOKEP INDO NGENTOT ASIK

    BOKEP BARAT NGENTOT MANTAP

    BOKEP JEPANG NGENTOT NIKMAT

    BOKEP KOREA NGENTOT PUAS

    FILM SEMI NGENTOT SERU

    SKANDAL ARTIS, MODEL, SELEBGRAM TERBARU 2020

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!