PENUTUP JJCM PANTAI TIMUR

Seri Kandi Tanah Jauhar
Assalamualaikum...HARI terakhir di Kota Bharu, kami check-out seawal jam 9 pagi. Tak bercadang untuk berjalan di bandar Kota Bahru pun tapi disebabkan pada malam semalamnya (lupa nak cerita), sebelum berjumpa kawan lama Pak Inche di Siam 2, kami ada ke AEON Kota Bharu dan Pak Inche membeli dompet baru di sana, tapi bila dah balik hotel, dia kata tak sesuai jadi nak tukar model lain. Jadi, terpaksalah kami ke AEON KB sebelum bertolak balik. Sebelum tu kami singgah dulu sarapan di Ayang Café yang Sk ceritakan sebelum ini.

Sebaik sahaja selesai urusan menukar dompet yang diingini, kami terus bertolak menuju ke Kuala Terengganu. Kononnya nak singgah Pasar Payang kot-kot terjumpa orang jual kuali tembaga, hahaha. Sah sah dah tersampuk dengan Dato Rizalman la tu kan. Jadi, sebelum ke Pasar Payang, kami isi perut dulu di Restoran Mat Binjai yang sememangnya terkenal di KT. Di sini, konsep makannya secara berhidang, kita tunjuk jer lauk apa nak, nanti dia akan ambil dan hantar ke meja kita. Lama tak makan keli masak lemak, kita kaillah seekor. Mungkin tahu kami bukan orang Pantai Timur, pakcik tu tanya, makan budu tak? Eh, makannnnnn.. lalu dia tuang sepiring budu letak atas meja. Amek ko, sampai sekarang, tiap kali nak makan, Pak Inche minta budu, haha.Dari Restoran Mat Binjai tu, kami pun ke Pasar Payang tapi salah lorong masuk daaa.. sudahnya terlepas nak singgah Pasar Payang yang baru. Pak Inche tanya kot nak pusing balik tapi disebabkan cuaca memang tengah panas berdenting dan SK terbayang betapa berkuapnya nanti kat dalam pasar tu, lalu niat untuk singgah dibatalkan, kami terus cari signboard menghala ke Kuantan dan dalam masa yang sama berpandukan waze. Rupanya, pakcik waze bawa ikut jalan Jabi yang kiri kanannya dipenuhi pokok kelapa sawit, kita nak tengok laut, hah, frust betul. Nasib baiklah jumpa simpang ke Paka, kami nekad jer masuk simpang tu walaupun waze suruh terus. Akhirnya sampai juga laluan di tepi laut, hihi. Sampai di Kuantan, kami terus check-in di Arena Boutique Hotel, mak aihhh, sempit giler biliknya, dan tak berapa best la, nasib baik bilik air cantik dan laju jugak airnya. Malam tu kami makan santai-santai aje di bandar Kuantan.

Selepas sarapan, kami ke Kula Cakes. Disebabkan kenyang sarapan, macammana nak sumbat dengan kek kan, jadi, kita tapau la. Tak tahu bila dapat peluang ootd dalam taman tepi Kula Cakes ni. tiap kali datang Kuantan tak pernah dapat feeling-feeling remaja purba kat sini, hahaha.
Kami meneruskan perjalanan ke Rompin sebab nak makan apa lagi kalau bukan Udang Galah Leban Condong yang femes tu. Walaupun ada aje pengalaman pahit sebelum ni tapi entah kenapa macam tak serik pulak makan di Rompin ni. Lepas tu, tak ingat sebelum ni makan gerai mana, ialah, setahun sekali datang, kan, hahaha.Kami cuma pesan setengah kilo udang galah gred B dimasak tomato dan SK ambil jugak sekeping ikan patin masak tempoyak. Patin tempoyak tu memang tak boleh lawan Anjung Selatan la.! Udang galah tu, kan, 4 ekor jer dah setengah kilo katanya, macam tak masuk dek akal Sk, hahaha. Kami juga diberitahu, jika udang gred A, 2 ekor  jer setengah kilo. Bagi SK lah kan,nak meniaga biarlah telus, biar pelanggan jelas dengan apa yang dia nak beli. Contohnya, kalau kita makan ikan bakar di Tip Top tukan.. semua seafood yang dipilih akan ditimbang di hadapan pelanggan dan dicatatkan timbangannya, barulah dinilai berapa harganya. Kalau kau kata dua ekor setengah kilo, buktikanlah depan pelanggan, letak timbang biar jelas jadi hati pelanggan makan pun taklah libang libu. Haaaa…. kan SK dah cakap, tiap kali makan di Rompin, mesti ada isu, hahaha. Kang kalau kita cakap dekat situ, ada pulak bergaduh-gaduh, ada pulak yang merakam dan menyebarkan, jadi kita pendam ajelah, dan niari terfikir nak tulis apa yang SK rasa tu di sini, hurmmm… fikir-fikirkanlah ya wahai peniaga-peniaga. Sk tak tuduh mereka tipu tau, cuma Sk nak keadilan, biar telus tunjuk timbangan tu pada pelanggan. Lagi best kalau pelanggan diberi pilihan untuk pilih sendiri udang yang dia nak suruh masak.Udang Galah Lapan EkorUdang Galah Pamer Harga Lamaterima kasih sudi membaca

3Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

1. Sedapnyaaaaaa...berderau darah..menggigil tengok semua sedap2

2. saya pun tngh rancang nak CCM ke pantai timur. tapi belum decide bila..
    tngh kumpul2 materials lagi ni.. Kula Cakes best.. penah cuba skali. sapa suka kek mmg kena p cubaaa..

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now