MAKAN DI CANNING DIM SUM

Seri Kandi Tanah Jauhar
5

 Assalamualaikum... 

SUDAH bersiaran dari Tanah Jauhar selepas seharian meredah lebuhraya utara selatan semalam.  Walaupun Pak Inche mengajak singgah ke Melaka (lagi-lagi Melaka..  tak bosan ke?) untuk transit semalam),  Sk dan Iman berkeras untuk balik kerana risaukan anak-anak bulus yang ditinggalkan.  Pak Inche memandu dari Kuala Ketil dan kami singgah di Ipoh untuk makan tengahari sebelum Sk mengambil giliran memandu dari Ipoh hingga RNR Jejantas Sungai Buloh.  Alhamdulillah,  sebelum balik rumah singgah dulu tapau Burger King di UTM Skudai,  hahaha.. dah balik baru dapat Burger King. 


Ini sambungan kisah selepas bersarapan di Capati Maju Chenderiang,  kami meneruskan perjalanan mengikut jalan lama ke Ipoh.  Pak Inche kata,  nak makan Nasi Kandar Pekan Lama.  Iman pulak mengajak makan di Canning Dim Sum sebab sejak tinggal di Ipoh dan beberapa kali datang Ipoh pun tak pernah lagi kami singgah makan di sini.  Asyik ikut tekak orang tuuu jer kan.. hahaha.  Jadi,  kali ni kita pergilah makan di Canning Dim Sum ni dulu. Jangan risau untuk makan di sini kerana Canning Dim Sum ni telah mendapat pengesahan Sijil Halal dari Jakim. 

Sk sebenarnya bukanlah minat sangat untuk duduk semata nak makan dim sum tapi bila diberitahu bahawa di sini ada Fried Radish Carrot Cake atau Kek Lobak Putih Goreng yang menjadi kegemaran Sk,  teruja juga untuk mencubanya.  Dan ternyata,  kek lobak goreng di sini memang betul-betul sedap.  Lobaknya dikukus empuk dan terasa betul rencah gorengannya,  tidak terlalu masin atau rasa minyak bijan yang kuat,  just nice orang kata. 

Selain tu,  kami pilih beberapa jenis dim sum yang Sk pun dah lupa namanya, hahaha.  Konsep makan di sini,  anda duduk dan pelayan akan menghantar menu makanan dan minuman kecuali dim sum,  ia akan dibawa dan ditunjukkan kepada kita untuk dipilih.


Century Egg Chicken Congee atau Bubur Ayam antara makanan yang popular di mana-mana kedai Dim Sum,  tapi Sk bukan peminat bubur ayam.  Bubur ayam McD tu pun dua tiga tahun sekali tak pernah beli,  hihi. 


Prawn Dumpling Goreng kot ni.  Isi udang yang dibalut dengan kulit wantan..  betul ke ni?  Hahhaa... digoreng tenggelam.  Cicahannya sos mayonis dan di setiap meja ada disediakan sos khas untuk dim sum.  Sedap sangat ni. 


Wajib juga dipesan Chee Cheong Fun,  ada tiga pilihan,  ayam,  udang dan...  (lupa pulak),  kami pilih udang,  memang sedap dan pilihan yang berbaloi. 


Iman kata,  kopi ais di sini wajib order,  lalu tiga-tiga tak mahu kongsi,  semua nak kopi ais sendiri.  Ya,  tengok warna tu memang piau kan,  rasa dia pun piau nau nau..  hahaha. Tapi, tahukah anda,  semakin piau tu maknanya kopi tu dibakar lama,  jadinya cafeinnya telah berkurangan.  Memang tak hairanlah,  lepas tu Sk pun zzzzzz..  hahahaha... dengan Pak Inche sekali mengantuk.. Terus Sk marah-marah pasal dia kan yang nak sangat balik kedah,  mana boleh mengantuk,  kena la semangat nak balik kampungggg...  


Dah sampai pun negeri Jelapang Padi.. 

Alhamdulillahhhh.. 



Tags

Post a Comment

5Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. pening pale wak baca., kedah balik ke skudai ke.. alih2 baru smpi kedah., hahaha

    ReplyDelete
  2. Kopi ais tu... adedeeeehhhhh!

    ReplyDelete
  3. Cheong Fun dia nampak sedapnyaa kakk....terus rasa teringin nauu nak makann

    ReplyDelete
  4. Alahai....kenapa la sedap sangat ni...terliur SA

    ReplyDelete
  5. that prawn dumpling goreng tu , makes me droolings

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!