MAKAN NASI DENGAN DURIAN

Seri Kandi Tanah Jauhar
5

 Assalamualaikum WBT

BILA tiba musim durian, wajiblah Pak Inche makan durian dengan nasi. Dulu dulu dulu, masa Sk kecik-kecik pun, kami adik-beradik belajar dah makan durian dengan nasi ni. Sk tak suka sebenarnya tapi kena jugak makan, hahahahaha.


Sekalinya, Pak Inche juga penggemar nasi dengan durian. Tak sangka pulak sebab dia kan jenis memilih makan. Macam tu la kami, apa dia suka, Sk tak minat. Yang dia tak minat, Sk pulak suka. Sk ni pulak jenis yang mudah, kalau tak suka pun boleh jer layan. Pak Inche mengada sikit, kalau dia kata tak nak, memang tak de la.. sama dua kali lima dengan Iman. 


Condiments Nasi lauk Durian adalah santan diletak garam secukup rasa, gula pasir atau gula timbang (merah) dan tentulah durian. Yang dalam tupperware ungu tu, Durian Kang Hai yang beli kelmarin. Semalam, Pak Inche bawa balik Durian Kampung, beli tempat sama tuari. Beli yang RM15/kilo tapi kualiti macam RM10/kilo. Tak mo la beli durian kat situ lagi Pak Inchenya oi.


Pak Inche makan dengan gula pasir, Sk makan dengan gula merah. Keluarkan pinggan lama ibu bagi, nak feel macam dulu-dulu. Kenangan lama mengusik jiwa gituh.


Biji durian Kang Hai, kecik jer. Syok giler la makan durian Kang Hai ni. Harga sekilo pun tak la mahal sangat sampai lima nam poloh hinggit. Beli la sekadar untuk rasa sebab makan durian ni kena berpada-pada.. dah remaja purba.. huhuhu.


Tags

Post a Comment

5Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. sedapnya lahai..makan dengan tangan je kan lagi feel orang sini makan dengan sudu kurang la sikit nikmatnya diaorg lagi suka makan dengan pulut...

    ReplyDelete
  2. oooo ada ye makan gini..tak pernah lagi ammi makan.
    kalau makan dgn pulut yg tuang dgn santan pernahlah..tapi kalau pulut takde gula melaka kan

    ReplyDelete
  3. PH tak reti makan durian dgn nasi tapi kalau dgn pulut mmg tertinggal la Walid kat blkg, lajuuuuu.... 😂😂😂

    ReplyDelete
  4. Saya pun tak makan durian dengan nasi. Eh samalah kita kak. Berbeza selera dengan suami. Tudiaaa untung gila makan durian isi tebal.

    ReplyDelete
  5. Pernah sekali makan durian dengan nasi. Sedap juga tapi tak bubuh sebarang gula.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!