MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Monday, September 28, 2015

AIDILADHA 1436H

Assalamualaikum...
 
DAH 14 Zulhijjah, baru sempat nak ucapkan Salam Aidiladha. Alhamdulillah.. dah lebih 40 kali dapat menyambutnya, tidak tahu mungkinkah masih berpeluang menyambutnya di tahun depan pula. Bagaimana dengan sambutan Aidiladha di tempat anda? Tentu meriahkan. Kali ini Sk menyambut Aidiladha di Johor Bahru. Dan buat pertama kalinya juga Sk menyediakan nasi beriyani sebagai hidangan untuk keluarga kali ini.
 
Sebenarnya, mula-mula tak silaplah ibu Sk merancang nak masak soto. Jadi, ER pun punyalah seronokkan.. mak mertua nak masakkan soto. Tup-tup katanya nak masak Laksa Johor pulak. Lepas tu dah berjanji jugak katanya dengan Iman nak masakkan lontong sebab Iman tak dapat lontong nenek masa raya puasa hari tu. Jadi, disebabkan dua-dua makanan tu ER tak makan.. bolehlah kalau nak makan sikit, makan sampai kenyang tu taklah. Jadi Sk pun tak sampai hati, itu yang terjadinya Nasi Beriyani ni. Kita bukan apa, orang kalau lapar nanti tanduknya mudah keluar. Bercabang-cabang pulak tu. Jadi, sebelum kita pun ikut bertanduk sekali, baiklah kita mengelak dahulu.. ya tak. Jaga perut hati suamilah katakan... huwa huwa huwa.
 
Alhamdulillah... mewah rezeki kali ni. Rasanya inilah kali pertama ada berbagai jenis juadah dalam satu hari raya di rumah kami. Sebab biasanya kalau ibu kata nak masak Lontong tu.. memang yang ada lauk-lauk untuk lontong sahaja. Kalau ibu kata nak masak soto.. memang soto jerlah. kalau Laksa Johor, memang Laksa Johor jerlah. Masing-masing pun puas hati dapat makan apa yang dihajati.
 
Inilah set Nasi Beriyani yang Sk sediakan. Punyalah lambat Sk ni masak. Kalau masuk Masterchef sah-sah terkeluar awal.. hahaha. Sk mula merendam beras basmathi tu jam 10.50 pagi dan cuma mula menumis dekat-dekat 11.45 macam tu. Sambil tu bersihkan ayam dan perap dengan garam dan kunyit. Masa nak masak merah barulah nak potong daging padahal nasi pun dah kering. Tapi sebab Sk tahu, ER tu memang tak boleh makan awal-awal nanti dia cepat lapar tu yang Sk sengaja masak lambat-lambat.. hahah. Dekat pukul 3 jugaklah.. errr ke dah pukul 3 lebih baru dapat mengadap... Nasi Beriyani.. Ayam Masak Merah dan Kurma Daging serta acar jelatah... hebat.. hebat!
 
Sebelum tu pagi raya tu Sk dah makan Lontong dengan Rendang.
ER makan Ketupat Segera dan Rendang.
Iman makan Lontong dengan Rendang.. lepas tu dia balun Laksa Johor pulak.. huhu.
 
 
Apa yang anda faham tentang Lontong?
Sk sejak dulu faham Lontong tu adalah nasi impit yang dimakan bersama kuah lodeh dan sambal kacang. Bila raya, macam-macam lagi aksesori lontong ni antaranya rendang dan serunding. Kalau nak lebih mewah ada ayam kurma dan sebagainya.
 
Haishhhh! Tak keluar pulak gambar Lontong Sk tu...
Grrrrrrr... nanti Sk edit balik naaa...
 
 
 
 
Laksa Johor yang sedap tapi dah nak makan baru sedar taugeh tak ada.
Ibu kata taugeh tak elok.. ooo.. takpalah.. tak dosa pun.
Yang dosa.. timun tu.. amboiiii... macam tengah marah jer hirisannya.. hahahahaha.
 
 
Bagi tidak menghampakan menantu yang rindu nak makan soto.. akhirnya semalam ibu masakkan Soto Daging ni. Yang sebenarnya ibu Sk tak makan ayam.. tu yang kalau masak soto memang akan guna daging. Guna daging lagi mengancam tauuuuu!
Puas hati sangat akhirnya dapat makan soto ni. Dan ER ni memang pelik sebenarnya. Dia tak makan lontong, ketupat makan pulak dan dia jugak tak makan Soto Nasi padahal dia makan ketupat. Pelik betul tekak tu memilih jer. Jadi kita kenalah celurkan bihun khas untuk dia.. urmm... apa-apalah....
 
 
Penutup.. biskut raya.
Bukan Sk yang buat tapi kawan sekerja.. Kak Imah yang sangat rajinnnnn membuat biskut dan segala jenis kek. Pendekkata, kalau dia buat blog.. memang habislah blog korang semua.. hahahaha. 

2 comments:

  1. amboiii Seri mewah nya menu kali ni teringin nak makan semua tulah istimewa nya soto tu adoiii gerem lama dah tak buat

    ReplyDelete
  2. Pantas..pantas. Kalau saya, mesti pukul 7.00 pg dh panik. Mengancam dishes akak semua. Aduhhh...

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

26 SYAWAL

Assalamualaikum... ALHAMDULILLAH.. dah hari ke 26 kita meraikan Syawal. Ramai yang mengambil kesempatan mengadakan rumah terbuka da...