MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Wednesday, September 7, 2016

RESIPI KANGKUNG GORENG BELACAN

Assalamualaikum...

SK tuliskan resepi ini untuk Iman yang sangat suka makan kangkung goreng belacan.. hehehehe. Bagi Sk, kangkung ni antara sayur yang kita kena hati-hati bila beli. Pernah sekali dulu, Pak Inche nak sangat suruh Sk masak kangkung, Sk ni pulak jenis yang tak suka siang sayur pokok-pokok macam ni. Tapi disebabkan dia nak sangat makan, Sk cakap belilah dan dia beli di pasar basah. Masa nak siang tu, Sk pun bentanglah suratkhabar atas meja dan letaklah kangkung tu kan.. sekaliiiii.. menguit-nguit beberapa ekor cacing halus di celah-celah batang kangkung tu. Ya Rabbi.. menjerit-jerit Sk di dapur sampai nak menangis masa nak siang kangkung tu. Lepas tu ER 'stress' tengok mak inche ni melalak agaknya, dia terus suruh bungkus dan buang. Sk pun terus balut suratkhabar yang ada kangkung tu dan humban dalam tong sampah... huhuhu.

Sejak tu, ER tak pernah lagi beli sayur kangkung sampailah satu hari, kawan sekerja Sk yang ada kebun sayur sedekahkan kangkung sebemban pada Sk. Kembang sekejap tengkuk sebelum buka bungkusan tu tapi bila buka tak nampak cacing terus rasa lega. Kangkungnya pun segar tak basah-basah macam kangkung yang jual di pasar tu. Sejak tulah Sk dah mula membeli semula kangkung. Biasanya Sk akan pilih kangkung yang tak terlalu basah dan bertanah. Sejak tu memang dah tak jumpa lagi cacing kuit-kuit celah batang kangkung.. kekeke.



Kangkung Goreng Belacan

Bahan-bahan :
2 ikat sayur kangkung (disiang, batangnya hendaklah dibelah dua sebelum dipotong-potong)
Batang kangkung yang terlalu besar tak perlu dimasak, sebab rasa kayu nanti)

Rencah :

2 labu bawang besar
1 ulas bawang putih
2 tangkai cili hidup
1" belacan 

Semua bahan di atas dikisar halus

Sedikit garam
Sedikit minyak untuk menumis.

Cara-cara :

Panaskan minyak dalam kuali.
Masukkan bahan yang dikisar.
Tumis sehingga naik bau dan masak.
Kemudian masukkan kangkung sedikit-sedikit dan gaul rata-rata.
tabur garam.. kacau lagi.
Masukkan sedikit sahaja air.
kacau sekejap supaya rata rencahnya.
bila kuah mendidih boleh tutup api.
jangan masak sampai lecur.



4 comments:

  1. Kangkung salah satu sayur yg semua ahli dlm keluarga kakak suka
    Jumpa cacing pernah juga tapi tetap tak serik:)
    Kami suka tak kisah apa gaya pun kalau kangkung sedap belaka di tekak kami

    ReplyDelete
  2. Ya febret juga.
    Yang penting belacannya mesti baik, baru sedap.

    ReplyDelete
  3. Salam Singgah Jumaat. Selamat hari raya Aidiladha in advance juga. Ini mg selalu buat. Feveret anak2 n mmg best

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

FESKO KPYPJ 2017

Assalamualaikum... Sk ingin mengajak anda yang tinggal berhampiran Kulai atau sekitarnya untuk sama-sama memeriahkan Festival Konvokesy...