RUMAH JIRAN DIPECAH MASUK SEMASA PKP - Alam Sari Di Tanah Jauhar

RUMAH JIRAN DIPECAH MASUK SEMASA PKP

Assalamualaikum...

MALAM tu, kami tiga beranak sedang menikmati tosei dan roti canai yang dibeli dari Restoran Ashoka. Jam dah pukul 10 malam. Terdengar riuh rendah babak filem tamil yang ditayangkan di tv. Kalau di rumah Sk ni, memang selalu la bukak filem tamil, maklum laaaaaa..

"Hurmmm.. nasib baiklah orang sebelah ni tak ada, kalau tak, dia mesti pelik tv kita lagi kuat dari tv dia," perli Mak Inche.  (Jiran kami ni, india)

"Dorang kan terkandas kat Singapore," kata Pak Inche.

"Eh, dah balik laaa, Yaya nampak pintu dia terbuka, lampu menyala," menurut Iman dia perasan keadaan pintu jiran sebelah yang terbuka semasa menunggu dalam kereta ketika kami nak keluar makan di Senibong Bay.

Lepas makan, seperti biasa, Pak Inche keluar untuk merokok. Sambil tu dia intai-intai rumah sebelah, betul ke dah balik? Macam tak logik pulak sebab kerajaan masih menutup laluan imigresen antara Johor dan Singapura, kan. 


"Eh, macam pelik aje pagar dia..." lalu Pak Inche mengendap dari sisi pagar rumah kami. Terus dia jerit panggil Sk keluar. Berdebar terus dada bila tengok pagar rumah jiran dah bengot sebelah dengan pintu yang terdedah serta lampu terbuka, bila dipanggil senyap tak ada suara.

Kami terus ke rumah jiran india lain yang berselang sebuah rumah. Pelik juga mereka bila melihat kami di luar pagar. Kami bertanya, jika mereka tahu nombor telefon jiran tu. Rupanya dia pun tak tahu jugak. Pak Inche menelefon polis meminta datang buat siasatan. Apalagi, budak-budak yang sedang main bunga api di blok bawah bertempiaran lari nampak kereta polis, haha.

Bila kereta polis dah park depan rumah, maka ramailah jiran-jiran yang keluar. Penat kami jadi wartawan malam tu. Iman siap disoal jugak oleh pegawai polis bertugas tu sebab Iman yang mula-mula nampak pintu terbuka tu. Dah buang pulak gambar kereta polis parking depan rumah dengan orang ramai-ramai, hahaha.

Pencuri tu pun kemahen lagi, kan. Mesti dia dah aim, lama orang ni tak balik rumah.
Dia masuk ikut pintu depan, keluar ikut pintu belakang, mungkin pintu belakang tu boleh dibuka dari dalam rumah dan tidak dimangga ke, tak tahulah pulak. Tapi tv, barang kemas dan dokumen penting pun hilang. Kenapa nak ambil dokumen pulak ya. Ntahlah, tertanya-tanya sampai sekarang.

Semoga kita semua sentiasa dijauhkan dari niat tidak baik orang lain.

12 comments:

  1. Risaunya kalau rumah lama di tinggal...moga pencuri dpt balasan setimpal

    ReplyDelete
  2. Nasib baik sepanjang PKP memang ada je kat rumah...jiran2 semua ada..risaunya kalau jadi kat diri sendiri

    ReplyDelete
  3. Allah kesian jiran tu, semoga kita semua dilindungi :)

    ReplyDelete
  4. Risau jugak nak tinggalkan rumah lelama...

    ReplyDelete
  5. Kawasan taman fiza pun jadi kes baru-baru ni. Siang pun berani diorang buat hal risau lak

    ReplyDelete
  6. Itu golongan terdesak tu. Pastu, pendek fikiran.

    ReplyDelete
  7. Dia koyak pintu grill tu acaner ek, sampai terbengkok gitu, aduhh kuat betul tu...
    Dokumen tu Kak kalau hilang, tak lain orang Indinesia, mereka boleh guna dokumen tu semua untuk identiti mereka menipu.. Sian laa tuan uma tu..sampai sekarang laa ek tak balik lagi..

    ReplyDelete
  8. www.nonwovenbagmalaysia.com.my/ www.magspremiums.com
    MAGS PREMIUM GIFTS SDN BHD We specialize in premium and corporate gifts printing (cenderamata korporat) , Welcome to custom made your own design on the gifts. Example: non woven bags, tshirt, lanyard, keychain, etc...

    ReplyDelete
  9. Kesian tuan rumah tu mujurlah ada jiran yang ambil tahu

    ReplyDelete

  10. JACKPOT ynag besar hanya di AJOQQ :D
    WA : +855969190856

    ReplyDelete
  11. semoga Allah akan memberikan kifarah kpd si pencuri itu.

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih