MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Tuesday, September 29, 2015

LONTONG

Assalamualaikum...
 
TAK ada apa nak cerita
cuma nak masukkan gambar Lontong yang tak keluar semalam.
Mulanya tengok dalam 'draft' tak keluar..
tetiba bila Sk 'view' dia terselit kat tepi pulak.
Masuk balik 'draft'
puas meng'adjust' dia main turun naik pulak.. huhu.
Sk perasan semalam dah ada pengunjung yang buka post tu
sebelum Sk tutup balik
dan mungkin ada yang nak masuk lepas tu
tak dapat.
Maaf ya sangat-sangat.
Akhirnya, Sk keluarkan gambar lontong tu..
senang.. huwa huwa huwa.
Jadi.. daripada buang karen 'edit'
kita buat jer entry lain.. kui kui.
 
Kali ini lontong tak lengkap
sebab tak ada sambal cengeng dan serunding.
Kira buat syarat ajelah
 sebab nenek dah janji dengan Iman.
Tapi tengok muka Iman pun
gembira beno dia mengadap lontong dari pagi sampai malam.. hahahah.
Nasi beriyani pun dia makan sekali jer..
lontong sampai dua kali.
Tupun.. macam makan empat kali
penuh semangkuk besar.
Tak apalah anak.. selagi ada selera makan, makanlah.
Gemuk pun tak apa.. kih kih kih.
 
Haaa.. inilah lontong ibu Sk
Iman kata banyak-banyak dia makan
Ini yang paling sedap
Tapi Iman ni tak makan tempe
Semua tempe dia letak tepi
Puas Sk pujuk dia
tempe ni sedapppp
sedapppp
tetap dia tak mahu makan
pernah termakan sekali
tapi dia kata tak suka
dua kali limalah dengan babahnya
 
Ibu kalau masak Kuah Lodeh
memang terbaik
santannya tak pecah
tidak terlalu cair
dan tak pula pekat sangat
Ibu juga tak menumis
semasa memasak kuah lodeh
sebab Sk ada perasan
resepi kuah lodeh yang ditumis
sehingga menyebabkan kuah lodeh
jadi berminyak
macam masak lemak cili padi pun ada
tapi terpulanglah
resepi masing-masing
macam sambal
ada orang suka bubuh gula
ada orang tak suka
ada orang suka manis-manis
gitu
 
Cara Sk memasak
banyak mengikut ibu Sk
dan sekarang ni
banyak dipengaruhi
cara ibu mertua
yang selalu Sk perhati
di zaman sihatnya
menumisnya lama-lama
dengan api perlahan giler
Ibu Sk pula
jenis buka api besar
dan tak meninggalkan dapur
kerana takut hangus
jadi cepat siap masakannya
Emak (mertua)
sambil memasak.. menumis bawang untuk kari
siap menyapu daun di laman rumah
cis!
bertuah punya menantu
bukan nak tolong mak mertua tu
huhu
 
Eh!
Tadi nak cerita pasal lontong
dah cerita pasal lain pula
kui kui

1 comment:

  1. sedapnya lontong.... tapi kalau kuah lodeh tak de tempe serasa tak lengkap gitu! meh sisi cik rose tolong abeskan tempe yang iman tak makan tu! hihihi

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

INAYAH - AKU MAHU PULANG

Assalamualaikum... Alhamdulillah. Akhirnya, Telemovie INAYAH akan ditayangkan di Astro Citra pada hari Ahad,  22 Oktober 2017 jam 10 ma...