MAKAN-MAKAN DI ALMOST FAMOUS JB

Seri Kandi Tanah Jauhar
5
Assalamualaikum...
 
SETIAP kali menyusur Jalan Ibrahim di pusat bandaraya Johor Bahru, mata mesti tertarik nak menoleh ke arah restoran ini yang terletak betul-betul di tepi jalan. Dekorasi dalamannya begitu menarik untuk mengajak kita singgah bersantai. Sayangnya, setiap kali lalu di situ kami sebenarnya sudah ada destinasi yang hendak dituju. Namun cita-cita untuk makan di sini tak pernah terpadam. Haaa.. tengok tu.. nak makan pun ada cita-cita.. hahahah!!
 
 
Dari luar sahaja ia sudah menjanjikan satu keseronokan untuk diteroka. Tak tahulah apa yang ada dijual di sini. Cafe ala rustic dan menggunakan bahan terbuang memang menjadi kegilaan dekorasi terkini dan menjadi tumpuan pengunjung yang datang. Pelik tapi menarik.
 
 
Setiap kali lalu di hadapan kedai, boleh dikatakan inilah pemandangan yang kita akan nampak. Jalan tu dahlah memang selalu sesak, tapi kesesakan itu menjadi seronok pulak sebab boleh menyekodeng dalaman restoran lebih lama.. hahaha. Kakak pakai tudung tu selalu ada kat situ... dia buat apa ya???
 
 
Sofa zaman P Ramlee.. tak tahulah dari mana dorang dapat sofa-sofa antik macam ni. Memang rare! Semua meja dibina sendiri dari kayu-kayu terbuang dan ada juga yang agak unik binaannya.
 
 
Setelah puas pujuk memujuk akhirnya Encik Rizar bersetuju nak bawa kami makan di sini. Bukan apa, selain takut makanan di sini tidak menepati citarasa, masalah yang paling sukar di sini adalah hendak meletak kenderaan dengan selamat. Tapi sebenarnya ada tapak letak kereta berbayar pun di situ. Tapi tahulah kalau orang tak minat memang bagi macam-macam alasan.. hahaha.
 
 
Sudut seram di pandangan mata Sk. Bila tengok sudut ini, teringat katil arwah atuk yang diletakkan di sudut rumah macam tu dengan tirai sekeliling katil. Bila malam menjelma lagilah seram. Eh, bukan kat sini yang seram.. kat rumah arwah atuk Sk laaa..
 
 
Eh, mana kakak tadi?? Oooo... rupanya kakak tu staf yang akan mengambil 'order' kita larrr.. hehehe.
Langsir tu merupakan laluan ke dapur.. rasa nak pergi tengokkkk jer.. haha
 
 
Perasaan pertama yang terlintas apabila melihat buku Menu adalah menyesal. Berulang kali kami belek buku menu tu sebab tak tahu nak makan apa. Hampir keseluruhan menu yang ditawarkan adalah burger.. burger dan burger. Kalau ada makanan lain pun cuma pasta dan meatball. Nak makan apa ek??? Sambil garu-garu dagu. Yang sebenarnya takut terkena macam makan di Burger Byte.
 
 
Iklan : Cantik kan meja ni.. sudut bersantai sambil goyang kaki di kerusi tinggi.
 
 
Belek lagi menu.. urmmm.. gambar dalam tu sebenarnya yang kurang menarik. Imej burger dengan sos dan mayonis meleleh-leleh membuatkan Sk makin keliru.. hahaha. Dorang ni kena belajar cara ambil gambar 'food' untuk menjadikannya lebih menyelerakan.. macam di bawah.. :)))
 
 
Setelah puas berfikir dan memikirkan, inilah pilihan ER dan Iman. Crazy Beef Burger RM17 (kot). Memang crazy laaa... burger merah??? Sk seram.. maklumlah ER ni bab makan cerewet sikit karang tak sedap asyik berleter.. tak sedaplah.. tak pergi pun tak apalah... pergi makan tom yam lagi baguslah.. huhuhu.
 
 
Ini pilihan Sk. Syhhhh! Sk pilih burger yang paling mahal.. haha. Mad Burger, harganya tak silap dalam RM21. Biru mata hitamku bila tengok burger ni.. hahaha. Di Almost Famous, setiap hidangan burger disertakan bersama kentang goreng rangup ala-ala di Fat Burger. Roti burger berwarna biru ini diletakkan patty ayam, daging dan telur. Oh, ya.. ayam tu bukan cincangan daging ayam ya tetapi ayam yang digrill macam 'chicken chop' tu. Berdebar juga mulanya tu nak suap ke mulut. Nak nganga lagu mana pun tak reti, jadi kita gigit roti dulu. Masha Allah... sedappppp sangat roti tu. Rotinya padat, lembut dan gebu, sedap giler sedap.. sungguh!. Tu baru roti. Lepas tu hiris ayam pulak, suap ke mulut. Mak oiiii.. ayamnya digrill dengan sempurna tidak terlalu garing dengan sos lada hitam yang agak 'light'. Begitu juga dengan patty dagingnya yang tetap juicy. Tak habis-habis Sk dengan Iman dok puji burger yang kami makan.. ahhaha. Eh, orang depan tu senyap aje... sedap ke???
 
 
"Sedap ke babah???" tanya Iman. ER buat-buat mata. "Sedap tak??" tanya Sk pulak. ER angguk-angguk. Hahaha.. sedap sampai tak terkata. Try sikit Crazy burger dorang ni, memang sedap lagi sedap dari Fat Burger tau. Kalau nak bandingkan dengan Burger Byte lagilah jangan. Harga pun agak berbaloi sebab setiap hidangan dah termasuk fries dan soft drinks. Potion agak besar jadi siapa yang tak kuat makan tu lebih baik anda berkongsi hidangan atau pun bertukar hidangan.
 
Jom kita ke Almost Famous.
Jalan Ibrahim, Johor Bahru.
Waktu Perniagaan : Rabu hingga Isnin 3 pm - 11 pm
 

Post a Comment

5Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Macam x tahan pulak tekak bacanya... nk pgi jauh kemain ni... baca sambil pejam bukak mata je la ha...hehe...

    ReplyDelete
  2. Roti dia sedap kak? Serius? Perghhhh. Oh yer....saya pun ada pengalaman pahit di burger byte.

    ReplyDelete
  3. Kakak tak terfikir dlm dia macam ni.
    Kalau anak-anak kakak suka ni SK
    Kakak dgn abang kureng sikit kalau berger ni. (eh.. tapi makan tetap makan)

    ReplyDelete
  4. uishhh...saya orang jb, sya pon tak tahu tempat ni! tq for sharing info dear!

    Jemput singgah ke blog saya:
    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Huhu.... Kalau bab makan sk la org paling berjaya menarik perhatian kami. Sambil membayangkan burger tu masuk ke mulut, nikmatnya tak dpt nak hurai sb belum mencuba.... Hehe..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!