MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Thursday, July 23, 2015

JS MUARA KUALA GULA, PERAK

Assalamualaikum...
 
SETELAH puas berhari raya di desa, pada hari raya ketiga.. terbanglah kami tiga beranak kembali ke sarang. Eh, naik kereta jer.. nak terbang tak bersayap katanya.. hahahaha. Seperti biasa, bila cuti perayaan kami memilih untuk mengikut jalan lama. Errr.. sebenarnya bukan kami tapi ER sorang. Kalau ikut lebuhraya 'jammed' katanya tapi bagi Sk sama sahaja ikut lebuhraya atau jalanraya. Sama sesak! Sesak nafas dan naik angin kita dibuatnya. Apa tidaknya, setiap kali jumpa simpang atau lampu isyarat mesti bergerak macam kereta lembu. Rasanya kereta lembu pun lagi laju. Tu... ada masanya berhenti sampai dekat sepuluh minit tak bergerak. Hilang nikmat raya.. huhu.
 
Sebenarnya, sejak dari awal, ER bercadang untuk singgah ke Kuala Gula sebagai destinasi selera kami kali ini. Bagi orang yang tak cerewet macam Sk ni, kita iyakan sahajalah. Tahu sahajalah, makan di Hentian R&R pun entah apa-apa jerkan. Burger sejuk selap, nasi goreng kering, mee hoon goreng dawai, soto air hujan... urmmm... ini kenyataan dan dah banyak kali Sk terkena, bukan saja-saja nak cerita atau kutuk rasa makanan. Sk mengutuk sikap sesetengah peniaga makanan yang tidak ikhlas berniaga. Setengahnya menyerahkan bulat-bulat kepada staf yang tiada latarbelakang kulinari untuk menyediakan makanan.. maka jadilah sesuatu rasa makanan tu 'indah khabar dari rupa'. Jadi, baiklah kita singgah ke satu tempat dan tengok keistimewaan makanan di tempat orang. Mahal pengalaman ni. Tak semua orang ada kegigihan macam nikan. Jadi.. jomlah kita!
 
Disebabkan ini adalah kali pertama ke mari, Sk sebagai CO-Pilot seperti biasa mengambil tugasan menggoggle, me'waze' dan men'gps' destinasi.. hihi. Mula-mula, kita google dululah, apa yang menarik di Kuala Gula ni. Ternyata.. kesemua pencarian mencadangkan kami untuk singgah ke Restoran Terapung JS Muara, Kuala Gula. Alhamdulillah, terima kasih Sk ucapkan kepada blogger Yana Halim (sayanakcerita.blogspot.com) kerana telah mempamerkan nombor telefon JS Muara ni di dalam blog beliau. Ialah, risau jugakan, dahlah baru raya ketiga, kita mai jauh-jauh sekali kedai tutup. Ada rezeki, restoran ini dibuka sehingga jam 11.30 malam. Sk tengok jam masih awal lagi, belum pukul 1 pun. Cuba 'waze' destinasi tapi 'line' kurang elok. Guna GPS pun tak jumpa. Akhirnya berpandukan pada satu lagi blog yang memberitahu restoran ini terletak di belakang Sek Keb Kuala Gula, jadi Sk cuba gunakan GPS untuk cari sekolah tersebut dan terus dapat. Kami dijangka akan sampai kira-kira jam 2 petang. Tapi, disebabkan kereta bergerak satu jam sebatu kami sampai dah dekat pukul 4 petang... nangis!
 
Kuala Gula ni merupakan satu perkampungan nelayan yang terletak di Kuala Kurau, Perak Darul Ridzuan. Pesan kak ipar Sk, awas jika anda ke Kuala Gula nanti boleh kena 'kencing manis'. Gelak besar Sk dibuatnya :))))) Tapi yang pasti, orang-orang Kuala Gula memang sweet2 belaka.. hihi. Baiklah, kalau Kuala Sepetang di Taiping terkenal dengan kebanjiran udangnya dalam mee, Kuala Gula pula terkenal dengan ketam lembut. Sk pun tak tahu sebenarnya macam mana ketam tu boleh lembut. ER kata, ketam lembut ni ketam yang bersalin kulit. Jadi, masa dia nak bersalin kulit tu, tak sempat nak pakai kulit baru orang dah tangkap... isk isk isk.. definasi mana ER dapat Sk tak pasti kesahihannya.. jadik sila abaikan okeh.
 
 
Eh.. eh.. mana Pak Inche???
 
 
Haaa.. tu dia... ER dah beruban banyak.. sampai ke misai dan janggut. Dia kata nak biar sampai beruban penuh macam Nelson Mandela... hahahahah. 
 
 
Ni dia ketam lembut.. seekor RM8 tak kiralah nak masak apapun. Disebabkan banyak cadangan yang kata sedap goreng tepung, jadi Sk minta staf JS buatkan masak goreng tepung. Okey, ketam tu sedap, digoreng tepung pun dah sedap.. tapi rasanya kalau dicelup dengan sos cili thai lebih sedap. 3 bintang di situ.
 
 
Nak jugak rasa ketam lembut masak pedas. Tapi... macam masak masam manis jer. Betullah.. ketam lembut lebih sesuai dan sedap dibuat goreng tepung dari bersos bagai. Sk bagi 2 bintang.
 
 
Selain dari ketam lembut, satu lagi keistimewaan di Daerah Kuala Kurau dan Kuala Gula ini khasnya adalah Kari Ikan Sembilang. Disebabkan Sk sorang yang berani mencuba kari ikan sembilang, jadi semangkuk ini untuk Sk seorang.. aduhhhh.. bahagia gue! Seekor ikan sembilang bersaiz kecil ditambah dengan satu bahagian isi sembilang dimasak kari. Ini pertama kali tau Sk makan ikan sembilang dimasak kari, biasa kita kat Johor sembilang masak asam pedas. Rasa kari lebih mirip kepada kari ikan mamak. Sk bagi 3 bintang. Sebab ada sambal belacan sedap, Sk tambah lagi satu bintanglah... tepuk tangan kuat2!
  
 
Pasal ER tak makan ikan sembilang (rugi... rugi...) dia tanyalah masakan ikan yang lain. Staf JS kata, ada ikan jenak, siakap.. semua depa masak kari. ER tanya, jenak tu besar mana? Dia jawab, kecik jaaa.. sambil tunjuk tiga jari. Sekali datang, amek kaw. Ada tiga keping, semua orang tak mahu kepala. Jadik???? Lu fikirlah sendirik
 
Yang ini Sk bagi 4 bintang. Ikan jenak (jenahak) memang sedap masak karikan....
 
 
Kangkung Goreng Belacan.. biasa aje bagi Sk. Tahulah kalau kangkung, daunnya sejemput batang jer yang lebih. terkontang-kanting batang kangkung dalam piring, hehehe. Tapi ada udang, ayam dan rasanya sotong pun ada sebagai perencah. Selain tu, kami minta juga ayam masam manis dan telur dadar. Keseluruhannya termasuk nasi putih 4 pinggan (satu nasi tambah), tiga gelas ais limau dan segelas laici, kami dikenakan bayaran sebanyak RM109.00. Bagi Sk agak berpatutan tapi kurang berbaloi untuk satu perjalanan yang panjang.
 
Yang penting.. pasal makan, jiwa mesti kental beb!!
 
No Telefon :
En Jalani 012-5643019
 
Untuk ke mari, cari SK Kuala Gula.
Kalau nak tidur dan bantai makan dari pagi sampai malam kat JS Muara pun boleh sebab ada homestay... hehehehe.
 
 

No comments:

Post a Comment

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

26 SYAWAL

Assalamualaikum... ALHAMDULILLAH.. dah hari ke 26 kita meraikan Syawal. Ramai yang mengambil kesempatan mengadakan rumah terbuka da...