MENONTON TEATER BANGSAWAN 'ASIAH PERMAISURI FIRAUN'

Seri Kandi Tanah Jauhar
2
Assalamualaikum...
 
BARU-BARU ini, ER mengikuti satu media trip ke Hatyai, Thailand. Perginya hari Rabu dan pulangnya hari Ahad. Walaupun sedikit sedih.. perghhh.. sedikit jer sedihnya.. haha.. tapi inilah peluang untuk Sk berehat seketika. Dulu.. dulu.. dulu... kalau kena tinggal rasa macam down sangat tapi sekarang macam dah lali. Langkah pun dah semakin panjang, maklumlah anak pun dah besar.. dah jadi macam best friend. Jadi di hujung minggu apalagi.. berpelesaranlah kononnya dengan Iman. Masa nilah nak melayan anak tekak dan anak mata maklumlah.. ER ni sebenarnya species manusia yang tak suka nak makan di fast food restaurant atau food court.. asyik makan tomyum.. tomyum... tomyum... huhuhu. Jadi jomlah layankan jiwa anak remaja yang nak window shopping.. nak makan mekdi.. nak makan kefsi.. huhuhu.
 
 
Di samping jalan-jalan kami juga pergi menonton teater.. suatu aktiviti yang langsung tidak diminati ER. Selain dari meminati teater, salah satu sebab Sk datang menonton adalah untuk memberi sokongan kepada kawan Sk, Kak Rahimah Muda yang merupakan penulis skrip teater ini. Oh, ya.. siapa yang pergi menonton teater Wira Samudera masa Sambutan Hari Kemahkotaan Sultan Johor? Sk pun pergi masa tu.. tapi tak dan nak menulis entry.. huhu. Penulis skripnya adalah orang yang sama tau. Boleh dikatakan Sk tidak pernah ketinggalan untuk menonton teater yang ditulis kawan Sk ni. Tu kalau dipentaskan di Johor Bahru laa.. kalau kat tempat lain memang harapanlahhh.. huhu.
 
 
'Asiah Permaisuri Firaun' mengisahkan tentang seorang gadis bernama Asiah yang dipaksa untuk mengahwini Raja Firaun. Disebabkan bimbang akan keselamatan kedua ibubapanya yang telah dipenjara Raja Firaun yang kejam, Asiah akhirnya mengahwini Raja Firaun yang zalim dengan mengenakan syarat-syarat tertentu.
 
 
Raja Firaun ni kan menganggap dirinya sebagai Tuhan.. kononnya dia ada kuasa untuk menghidupkan dan mematikan seseorang. Rupa-rupanya, kalau dia kata nak matikan seseorang tu.. dibunuhnyalah orang tu.. kalau dia kata nak menghidupkan, maka tidak dibunuhnya.. jadi.. hiduplah orang itu.
 
 
Raja Firaun mempunyai seorang puteri yang sangat tidak suka dengan bonda tirinya Asiah. Ada sahaja yang dibuatnya supaya bapanya tidak suka kepada Asiah tetapi Raja Firaun tetap sayangkan Asiah yang telah diangkat menjadi permaisuri.
 
Kerana bimbangkan kedudukan sebagai raja tergugat dan risau jika ada rakyat yang berani menentangnya, Raja Firaun memerintahkan agar semua bayi dan kanak-kanak lelaki dibunuh. Masa inilah ibubapa kepada seorang bayi lelaki yang baru dilahirkan menghanyutkan anaknya dan ditemui oleh Masyitah.. yang merupakan pengasuh dan penyisir rambut Puteri Firaun dan menyerahkan kepada Permaisuri Asiah. Bayi itu dipelihara secara rahsia dan dinamakan Musa.
 
 
Selain itu, teater ini juga menampilkan lagu-lagu bertemakan ke'Tuhanan yang dibawakan oleh artis-artis residen Yayasan Warisan Johor juga penampilan istimewa penyanyi Al-Jawaher, Habibah. Juga kemunculan dua orang imam muda iaitu Imam Nazrul dan Imam Najdi.
 
 
Akhir kata, tahniah kepada seluruh team teater Seri Mahligai Yayasan Warisan Johor terutama kepada pelakon yang membawakan watak Puteri Firaun dan Masyitah yang paling menyerlah sekali lakonannya. Suka sangat Sk tengok lakonan keduanya ni.
 
 
Siapa yang sudi nak mengajak Sk menonton teater lepas ni agaknya ya.. jom.. jom.. jom!
 
Tags

Post a Comment

2Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Kakak tak pernah masuk sini tau SK
    Tak pernah tahu pun apa-apa agenda yg mereka adakan walhal anak pakcik kakak ada yg jadi guru tari di sini
    Mereka siap ke overseas selalu tau..

    ReplyDelete
  2. kalau saya di johor
    mesti saya pergi!!

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!