BAPAK UDANG DARI ENDAU - Alam Sari Di Tanah Jauhar

BAPAK UDANG DARI ENDAU

 Assalamualaikum...


BAPAK beso! Udang ni kami pancing dari Pasar Endau semasa perjalanan pulang dari Kelantan. Memang setiap kali ke pantai timur, kami pasti akan singgah di Endau ini untuk melihat hasil laut yang ada. Walaupun masa tu tak ada tong polisterin untuk meletakkan hasil pancingan, gigih kami ke pekan Endau mencari polisterin baru. Walaupun boot kereta dah penuh, gigih tau Sk susun semula demi memuatkan tong polisterin nak letak bapak udang ni, hahaha.


Tak silap Sk, jumlahnya ada 14 ekor semuanya. Dalam 14 ekor tu, lima ekor darinya lebih besar dari tapak tangan Sk, yang lain tu kecik sikit jer dari yang besar nak mampuih gedabak tu, haaa. Bila nak simpan tu, Sk bahagi dua bekas, setiap bekas ada tujuh ekor. Satu bekas tu dah selamat dimasak sambal beberapa minggu lepas. 


Lepas tu, lupa terus kewujudan udang-udang tu, hahaha. Sebab, lepas tukan, raya haji. Jadi, asyik makan makanan raya, lepas tu asyik makan di luar sehinggalah semalam baru SK teringat nak memasak baki udang dari Endau ni. Pak Inche macam biasalah nak masak sambal tapi Sk kata, nak bagi adil, kali ni kena masak masakan kegemaran Sk dan Iman, Udang Masak Lomak Cili Api Stail Nogori, hehehe. Oh, ya, masak tujuh ekor, makan empat jer, ada lagi tiga ekor, malam ni panaskan, jadi tinggal goreng ikan masin dan telur dadar jer, cukup. Senang kerja Sk malam ni, hahaha. Iman kata, kuah bonda power! Well 😝😝😝😝😝

Resepi Udang Masak Lomak Cili Api Stail Nogori DI SINI
tapi yang ni Sk guna kaedah lain iaitu dengan mengisar kunyit, halia dan cili api. Bahan kisar dan serai, Sk renih dulu atas api kecil hingga cili masak barulah Sk masukkan santan cair dan masak hingga mendidih. Kemudian masukkan udang, bila udang dah bertukar warna, baru masukkan santan pekat dan asam gelugor serta daun kunyit. Akhir sekali masukkan garam secukup rasa.

10 comments:

  1. Besar nya..mesti rasa manis nih.Sedap tu kuah masak lemak cilipadi tu sedap. sebab air udang tu la kot yang buat dia sedap..Bukan sebab tukang masak nya..kan??kan??jhahahhahha...

    ReplyDelete
  2. Gadang nya saiz! Ini kalau makan sekor pun, dah kenyang ni.

    ReplyDelete
  3. Atuk dia ni
    sebab dah bongkok sangat

    ReplyDelete
  4. Sedapnya hirup kuah dia. Manisssssssss

    ReplyDelete
  5. perghh memang bapak besorrrr udang dia...hahahah

    ReplyDelete
  6. Udang beso gitu memang sedap masak lemak nanas atau goreng kannn...

    ReplyDelete
  7. Join yuk di chanelku yang seger...
    banyak film terbaru yang memanjakan mata loh...

    STREAMING NONTON BOKEP GRATIS ..!!
    Kumpulan BOKEP Terlengkap Terbaru Terpopuler & Ter-Update By SUKABOKEP

    SUKABOKEP

    BOKEP INDO NGENTOT ASIK

    BOKEP BARAT NGENTOT MANTAP

    BOKEP JEPANG NGENTOT NIKMAT

    BOKEP KOREA NGENTOT PUAS

    FILM SEMI NGENTOT SERU

    SKANDAL ARTIS, MODEL, SELEBGRAM TERBARU 2020

    ReplyDelete
  8. Are you in need of finance? we give out guarantee cash at 3% interest rate. Contact us on any kind of finance now: financialserviceoffer876@gmail.com whatsapp Number +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih