MAKAN DI AWIET BISTRO CORNER

Seri Kandi Tanah Jauhar
9

 Assalamualaikum WBT

HUJAN lebat menimpa bumi bertuah pagi ini. Sk jangka, bukan di Tanah Jauhar sahaja hujan, malah beberapa bumi di Semenanjung. Semalam pun, hampir sehari jugak hujan di KL, walaupun cuma gerimis dan hujan rintik sekali-sekala. Kami balik ke Johor,  lewat petang semalam memandangkan Pak Inche tak ambil cuti hari ni. Sk kalau dah berjalan jauh, mana mahunya larat nak masuk pejabat pagi ni, baik kuak lentang kat rumah, hahahaha.


Ni kisah minggu lepas, kami ke Awiet Bistro di Taman Setia Indah. Orang JB ramai yang tahu, ABC Special Awiet yang gerainya terletak di Medan Selera bersebelahan Balai Bomba Larkin. Pendek kata, kalau nak makan ABC sedap, ayatnya begini, jom pergi Awiet Bomba Larkin.. haaa.. orang tahulah tu kat mana.


Semasa PKPB, Awiet mengembangkan lagi perniagaan beliau dengan membuka sebuah bistro di Taman Setia Indah. Kali ni bukan sahaja ABC malah turut menawarkan pelbagai jenis dessert, pembuka selera dan hidangan goreng panas serta banyak lagi menu berat.


Pak Inche pesan Nasi Goreng Sotong. Sedap giler, terasa betul ia digoreng dengan penuh kasih sayang. Boleh dapat rasa setiap butiran nasi tu meletus rasanya dikacau pantas dalam wok hitam dengan api besar. Menggunakan sotong segar ya, bukan sotong ring frozen.


Pesan juga sepinggan Rojak Petis. Yang ni biasa-biasa aje la.


Tak kira, walaupun malam nak juga ABC. Lama tak makan ABC Bomba, ini lah masanya nak mengembalikan nostalgia. Pak Inche pun sama tak mahu mengalah dan berkongsi, hihi.


Terdapat ruang makan di sebelah dalam restoran terbuka atau di laman tepi bistro. Walaupun di dalam lebih terang dan selesa, Pak Inche tetaplah nak makan di luar, senang nak sapkoktang la tuuuu.


Parutan aisnya halus mulus tapi bukan jenis snow tu. Nampak tak, korek-korek bawah ais cari jagung dan kacang tapi ais krim nya tetap terletak, hahahaha.


Sk minta Kacang Pool. Rasa dia sama sejibik macam Kacang Pool Haji Bomba yang original, rupanya memang resepi aslinya. Awiet merupakan anak saudara Haji Kacang Pool dan telah menuntut ilmu kacang pool dengan Haji. Bekalan bahan mentah juga diperolehi dari Haji. 


Bukan Johorean yang datang bercuti di Johor tetiba nak makan Asam Pedas Johor, bolehlah memesan semangkuk asam pedas di Awiet Bistro. Di sini semua asam pedas menggunakan ikan seperti Asam Pedas Ikan Merah, Ikan Pari dan Ikan Kembong. Setiap set asam pedas datang bersama sepinggan nasi putih, ulam-ulaman dan sambal belacan.

Jom la ke Awiet Bistro Corner, macam-macam ada!!!

Awiet Bistro Corner

1, Jln Setia 4/12, 
Taman Setia Indah, 
81100 Johor Bahru, Johor

Dibuka 24 jam setiap hari

No Telefon : 019-771 4949

Post a Comment

9Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. nasi goreng sotong menarik tu....pilihan dessert byk juga tu

    ReplyDelete
  2. Pandailah Puan SK promosi Awiet itu, rasa macam hendak juga lebih-lebih lagi nasi lemak sotong.

    ReplyDelete
  3. Menduga betul entry yang ni...kita dalam proses mencari rumah sewa..nanti lepas Nikah selalu la kita kat sana...area mana tu x tau lagi tapi dengan impian nak JJCM area JB..dan nak jumpa SK, Sis Lin, Sunah dan ramai lagi blogger sana..walaupun nanti kita PJJ...tapi dah ada kata sepakat..kita gilir2 balik sana..hehehehe...

    ReplyDelete
  4. musin hujan sejuk2 gini, ais kacang tak berapa berani nak makan SK, kak ana tengah batuk, tapi nampak menggoda sungguh lahai menu2 depa

    ReplyDelete
  5. kecur liur nengok abc tu kak oi dengan rojak...

    ReplyDelete
  6. Teringin nak makan kacang pool original johor ni...

    ReplyDelete
  7. Apa sapkoktang tu, SK? Bestnya, banyak variasi pencuci mulut.

    ReplyDelete
  8. Rindu nak makan kacang pool. Di LD memang tak jumpa kacang ni.

    ReplyDelete
  9. Aiiish, lihat ice kacang langsung nak pengeeen 😂😂. Kemarin di Penang saya tak ketemu ice kacang yg benar2 sedap. Tempat langganan saya dulu dah tak jualan.

    Tapi kuliner nya yg asam ikan pari, langsung teringat olahan ikan pari di kampung saya Sibolga kak. Saya sukaaa sangat ikan pari

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!