MESTI KLIK

Sahabat Seri Kandi

Pada-Mu Ku Bersujud

Pada-Mu Ku Bersujud

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
Untuk pertanyaan, hubungi (call)/ whatsapp : 0127799705 atau sms 0127844524

Labels

aaron aziz aboo acar ady putra aidilfitri ais krim apa cerita apam arab asam pedas award ayam bali Bandung Batam BelangaSatu belasungkawa belimbing bengkel bihun biskut raya blogger bloglist blueberry BMI Boboiyot bola Bono boycott buah burasak burger cake in jar cendawan cerita bersiri chocolate lava Cik Lang coconut shake coklat cookies cookies & ginger cream puff cucur cuti jumaat cutiecakemaker daging diabetes doa donut durian embun fear factor malaysia fettucinne filem GA goreng gulai kawah gunung kinabalu gyoza hari lahir hidayah ikan ikan bakar Ilham Iman itik jalan-jalan jeruk Johor jus kacang kad kaki kambing Kapten Zaharie karaoke kari kasut keju kek kek cawan keluarga kenangan kentang kepala kerang kerutub ketam kisah pelajarku kucing kuey teow kuih melayu kuih tradisi kurma laksa laksa janggus lala lawak legoland legoland water park lembu lemon lempeng lepat link best lobster lontong love u mr arrogant macaron makan makanan laut mangga MAS masakan barat maulid meatball medan mee melaka merdeka mesin MH17 minuman mistik monopod muffin Munduk murtabak myChef Mykad nangka nasi nasi ayam nasi padang nenas ngeteh no label novel nukilan untuk teman nutella ombre oreo page Pak Chu Pak Itam panduan pasta pastri pau pavlova Pekanbaru Penang pencuci mulut pengantin penne petua pie pie maker pisang pizza pod Ponti premix promo pulut racun rahsia rainbow cake ramadan ramadhan raya red velvet rendang resepi adigun resepi ibu Riau rock roselle roti roti canai roti jala rumah terbalik sabah safee sali saja salam salam maulid sambal sardin sayur sejarah selfie semur seram SeriKandi Cintaku siput soto sotong spaghetti sup swans cream puff tagged tapai tart tauhu tayar tazkirah Teluk Kumbar telur tempahan tempoyak terbang tetel tinggi tomato tortilla tudung tulang twisties ubi udang ulangtahun perkahwinan untuk dijual upin ipin villa nabila wang western wheels wordless wednesday yang popular Yaya zonan

Search Alam Sari

Loading...

Tuesday, July 27, 2010

ENAM SEBAB KENAPA PERLU ABDIKAN DIRI KEPADA ALLAH SWT

ASSALAMUALAIKUM...

PERINGATAN untuk semua di samping untuk mengingatkan diri sendiri. Marilah kita saling mengingati.

ENAM SEBAB KENAPA PERLU ABDIKAN DIRI KEPADA ALLAH SWT

PERTAMA ~ Tujuan kita dicipta Allah swt adalah untuk beribadah kepada-
Nya. Firman Allah dalam surah Az-Zariyaat ayat 56 yang bermaksud: Aku tidak ciptakan jin dan manusia melainkan supaya beribadah kepadaku.”

KEDUA ~ Kita wajib beribadat sebagai tanda syukur kepada-Nya, atas nikmat yang terlalu banyak yang kita terima dalam kehidupan ini yang tidak mampu kita menghitungnya yang kita dapati dengan percuma.

KETIGA ~ Wajib beribadat kerana kita sudah berjanji di alam roh. Firman Allah mengingatkan kita di dalam surah al-A’raaf ayat 72 yang bermaksud:”… ketika Allah berfirman bukankah aku ini Tuhanmu. Mereka menjawab bahkan betul.”

KEEMPAT ~ Wajib beribadat kerana antara tugas dan kewajiban rasul adalah mengajak manusia menyembah Allah dan menjauhkan taghut (kejahatan). Jika nabi yang sangat rapat dengan Allah pun tidak terlepas beribadat apa lagi kita. Firman Allah yang bermaksud: “… dan sesungguhnya kami mengutus setiap umat itu rasul untuk menyeru sembahlah Allah dan jauhilah taghut.” (Surah an-Nahl ayat 36)

KELIMA ~ Kita mesti beribadat dan mengabdikan diri kepada Allah kerana Dia yang paling berkuasa. Allah yang mengatur kehidupan kita kerana itu kita tidak boleh leka dengan kerja lain, melupakan Allah, apatah lagi jika menyembah tuhan lain.

KEENAM ~ Kita mesti mengabdikan diri kepada Allah kerana azab yang amat mengerikan menanti kita di akhirat. Allah amat murka kepada orang yang derhaka kepada-Nya. Al-Quran menyebut bagaimana orang yang mengikut nabi membuat pengakuan, Ini terbukti dalam firman Allah yang bermaksud: “Katakanlah sesungguhnya aku amat takut, jika aku menderhakai Tuhanku akan azab hari kiamat.” (Surah al-Anaam ayat 15)

Dipetik dari tazkirahRemaja/ Variasi Metro Jumaat
Bersama Mohd Zawawi Yusoh

Monday, July 19, 2010

PENTINGNYA WANITA DI SISI LELAKI

ASSALAMUALAIKUM wbt

SALAM pagi Isnin. Hari ini saya ingin berkongsi satu artikel yang dah bertahun-tahun disimpan yang saya salin dari majalah wanita. Semoga dapat memberi motivasi dan inspirasi kepada kita semua dalam meneruskan kehidupan sebagai khalifah di bumi Allah ini, insyaAllah.

JANGANKAN lelaki biasa , Nabi pun terasa sunyi tanpa wanita. Tanpa mereka, hati, fikiran dan perasaan lelaki akan resah. Masih mencari walaupun segala-galanya sudah ada. Apalagi yang tiada di syurga, namun Nabi Adam a.s. tetap merindukan Hawa.

Kepada wanitalah lelaki memanggil ibu, isteri atau puteri. Dijadikan mereka dari tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki tetapi kalau lelaki sendiri tidak lurus, tidak mungkin mampu meluruskan mereka kerana tidak logiklah kayu yang bengkok akan menghasilkan bayang-bayang yang lurus.

Luruskanlah wanita dengan cara petunjuk Allah kerana diciptakan begitu rupa oleh mereka. Didiklah mereka dengan panduan-Nya: ‘ Jangan cuba jinakkan mereka dengan harta, nanti mereka semakin liar, jangan hiburkan mereka dengan kecantikan, nanti mereka semakin menderita’.

Yang sementara itu tidak akan menyelesaikan masalah, kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal, di situlah kuncinya. Akal yang setipis rambutnya, tebalkan dengan ilmu, hatinya separuh kaca, kuatkan dengan iman, perasaan yang selembut sutera, hiasilah dengan akhlak.

Suburkanlah ia kerana dari situlah nanti mereka akan nampak penilaian dan keadilan Tuhan. Akan terhibur dan berbahagialah mereka, walaupun tidak jadi ratu cantik dunia, presiden atau perdana menteri ataupun woman gladiator.

Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan satu kelemahan. Itu bukan diskriminasi Tuhan. Sebaliknya di situlah kasih sayang Tuhan, kerana rahim wanita yang lembut itulah yang mengandungkan lelaki pelbagai wajah : negarawan, karyawan, jutawan dan wan-wan yang lain.

Tidak akan lahir superman tanpa superwoman. Wanita yang lupa hakikat kejadiannya pasti tidak terhibur dan menghiburkan. Tanpa ilmu, iman dan akhlak, mereka bukan sahaja tidak boleh diluruskan, bahkan mereka pula membengkokkan.

“Lebih banyak lelaki yang dirosakkan perempuan daripada perempuan yang telah dirosakkan oleh lelaki. Sebodoh-bodoh perempuan pun boleh menundukkan sepandai-pandai lelaki”.

Itulah akibatnya apabila wanita tidak kenal Tuhan, mereka tidak akan kenal diri mereka sendiri, apalagi mengenal lelaki.

Kini, bukan sahaja banyak bos kehilangan setiausaha, bahkan anak pun akan kehilangan ibu, suami kehilangan isteri dan bapa kehilangan puteri.

Bila wanita derhaka, dunia akan huru-hara. Bila tulang rusuk patah, rosaklah jantung, hati dan limpa. Para lelaki pula jangan hanya mengharap ketaatan tetapi binalah kepimpinan.

Pastikan sebelum memimpin wanita menuju Allah, pimpinlah diri sendiri dahulu kepada-Nya. Jinakkan diri dengan Allah, nescaya jinaklah segala-galanya di bawah pimpinan kita.

Sunday, July 18, 2010

KETAM OH KETAM

ASSALAMUALAIKUM wbt

ERMMMMM.. sekejapan saja hari minggu berlalu. Rasa macam tak puas duduk di rumah. Malam tadi dalam perjalanan pulang dari Stadium Pasir Gudang sempena Liga Super pasukan Johor FC menentang T-Team, kami singgah di Pasar Borong Pandan. Stok lauk dah habis, jadi rajin-rajinkan jugaklah singgah di situ. Lagipun dah terlanjur keluar, berbaloi jugak bersesak sebab harganya berbeza betul dengan harga yang selalu kami bayar di pasar atau kedai runcit biasa.

Yaya dan suami pulak sibuk nak makan ketam. Bila dah dapat ketam, seorang nak masak sambal, seorang lagi nak lemak cili padi. Dah, sudah.. nasib baiklah dapat isteri dan bonda yang rajinkan, jadi layankan jelah dua beranak tu..

Resepi guna resepi biasa-biasa jer, tiada yang istimewanya...

Tapi berhempas pulaslah jugak di dapur sebab stok cili giling pun dah tak ada. Nasib baik tugas menyiang ketam macam biasa dijalankan oleh orang yang suka makan ketam tukan.. jadi tinggal masak jer.. layan gambar jerlah ya..


yang ni ketam cili padi pilihan Yaya


yang ni pulak pilihan ayahnda Yaya.. masak sambal

AYAM PANGGANG

ASSALAMUALAIKUM wbt

SALAM hari minggu. Ramai yang dah siap memasak tu nampaknya supaya dapat'blogwalking' lebih awal.. hehe.

Untuk tengahari saya belum sediakan bahan lagi, tadi pagi dah bagi makan suami dan anak-anak (anak sendiri dan anak kucing.. huhu) kasi kenyang, jadi lambat sikitlah masak untuk tengahari. Jadi kalau bagi makan masa lapar gila, barulah berselera, ye tak?

NI sajalah nak tunjuk ayam panggang yang saya masak sebagai pengubat hati suami gara-gara saya masak udang lemak cili padi yang bukan kegemarannya itu. Resepi dapat dari sini, cubalah ya.. sangat sedap. Saya buat empat ketul je, pasal ayam memang tinggal empat ketul masa tu... haha.. layanzzzzzzz!



Bahan-bahan:
1 ekor ayam ~ dibersihkan
3 ulas bawang putih
1 sb rosemary
1/2 sk ketumbar biji
1/2 sk serbuk lada hitam
1 sk serbuk cili
1 sk rempah campuran
1 sk serbuk kunyit
1 sb madu
1 sk minyak zaitun
garam secukup rasa

Caranya:
Lumurkan semua bahan dan perap sebentar. Bakar dengan suhu 180'C selama 1 jam atau hingga masak.

Haa... nilah 'breakfast' yang saya suap kat mulut diorang pagi ni.. cukup kenyangkan... hehe.

Saturday, July 17, 2010

UDANG LEMAK CILI PADI

ASSALAMUALAIKUM wbt



ADA yang panggil lemak cili padi, ada juga yang panggil lemak cili api tapi rasanya tetap sama. Ini merupakan lauk kegemaran saya sejak dolu-dolu lagi walaupun saya anak jati Johor tapi masakan orang Negeri Sembilan ni cukup dekat di hati saya. Ini kerana ibu saya merupakan surirumah yang suka mencuba pelbagai jenis masakan dari pelbagai negeri. Apa saja yang dimasak cara begini alamat memang boleh menaikkan bukan saja selera tetapi perut.. hahaha.

Udang Lemak Cili Padi ni walaupun suami tak berapa gemar tapi saya tetap memasaknya dan memaksa dia makan.. hehe. Ialah, takkan kita je yang nak ikut selera dia, ye tak. Dia pun tak kisah asalkan ada lauk sampingan lain.

Jom layan lemak cili padi saya style saya..

Masak sikit je untuk tiga beranak makan..

Bahannya:
Semestinya udang sederhana besar dalam 250 gm@ 20 ekor
1 labu bawang besar*
2 ulas bawang putih*
15 biji cili padi* (tak mo pedas sangat.. terbakar perut.. hehe)
1/2" halia*
1/2" kunyit hidup*
(tumbuk halus semua bahan bertanda*)
1 batang serai dititik
3 helai daun limau purut
2 cawan santan cair
1 senduk santan pekat (saya guna santan kotak)
1/2 sudu garam
sedikit serbuk perasa
2 keping asam gelugor

Caranya:
1. Bersihkan udang, ketepikan.
2. Masukkan semua bahan kecuali santan pekat, asam gelugor dan daun limau purut ke dalam periuk, panaskan hingga mendidih dan kacau selalu.
3. Apabila mendidih, masukkan udang. Kacau sentiasa sehingga udang kemerahan, masukkan asam gelugor. Kacau lagi.
4. Masukkan santan pekat dan daun limau purut, biarkan mendidih, kacau sentiasa dan boleh dihidangkan.

Thursday, July 15, 2010

HADIAH PADA MALAM JUMAAT

ASSALAMUALAIKUM

MARI BERKONGSI LAGI DI PAGI KHAMIS YANG INDAH INI...

Pada suatu malam bertepatan malam Jumaat Salih Al Mazi pergi ke masjid untuk mengerjakan solat subuh. Kebiasaannya ia berangkat awal sebelum masuk waktu subuh dan melalui sebuah pekuburan. Di situ Salih duduk sekejap sambil membaca apa-apa yang boleh mendatangkan pahala bagi ahli kubur memandangkan waktu subuh masih lama lagi.

Tiba-tiba dia tertidur dan bermimpi melihat ahli-ahli kubur keluar beramai-ramai dari kubur masing-masing. Mereka duduk dalam kumpulan-kumpulan sambil berbual-bual sesama mereka.

Al-Mazy ternampak seorang pemuda ahli kubur memakai baju kotor serta tidak berkumpul dengan ahli-ahli kubur yang lain. Dia duduk seorang diri di tepi kuburnya dengan wajah murung, gelisah kerana sedih. Tidak berapa lama kemudian datang malaikat membawa beberapa talam yang ditutup dengan saputangan. Seolah-olah seperti cahaya terang gemerlapan. Malaikat mendatangi para ahli kubur dengan membawa talam-talam itu, tiap seorang mengambil satu talam dan dibawanya masuk ke dalam kuburnya.

Semua ahli kubur mendapat satu talam seorang sehingga tinggallah si pemuda yang kelihatan sedih itu seorang diri tidak mendapat apa-apa. Dengan perasaan yang sedih dan duka dia bangun dan masuk semula ke dalam kuburnya. Tapi sebelum dia masuk Al Mazy yang bermimpi segera menahannya untuk bertanyakan keadaannya.

"Wahai hamba Allah! Aku lihat engkau terlalu sedih mengapa?" tanya Salih Al Mazy.

"Wahai Salih, adakah engkau lihat talam-talam yang dibawa masuk oleh malaikat sebentar tadi?"tanya pemuda itu.

"Ya aku melihatnya. Tapi apa benda di dalam talam-talam itu?" tanya Al Mazy lagi.

Si pemuda menerangkan bahwa talam-talam itu berisi hadiah orang-orang yang masih hidup untuk orang-orang yang sudah mati yang terdiri dari pahala sedekah, bacaan ayat-ayat suci Al Quran dan doa.

Hadiah-hadiah itu selalunya datang setiap malam Jumaat atau pada hari Jumaat. Si pemuda kemudian menerangkan tentang dirinya dengan panjang lebar. Katanya dia ada seorang ibu yang masih hidup di alam dunia bahkan telah berkahwin dengan suami baru.Akibatnya dia lupa untuk bersedekah untuk anaknya yang sudah meninggal dunia
sehingga tidak ada lagi orang yang mengingati si pemuda.

Maka sedihlah si pemuda setiap malam dan hari jumaat apabila melihat orang-orang lain menerima hadiah sedangkan dia seorang tidak menerimanya. Al-Mazy sangat kasihan mendengarkan cerita si pemuda. lalu ia bertanya nama dan alamat ibunya agar ia dapat menyampaikan berita keadaan anaknya. Si pemuda menerangkan sifat- sifat ibunya.

Kemudian Al Maizy terjaga. Pada sebelah paginya Al Maizy terus pergi mencari alamat ibu pemuda tersebut. Setelah mencari ke sana ke mari beliaupun berjumpa ibu si pemuda tersebut lantas menceritakan perihal mimpinya.

Ibunya menangis mendengar keterangan Al maizy mengenai nasib anaknya yang merana di alam barzakh.Kemudian ia berkata: "Wahai Salih ! Memang betul dia adalah anakku. Dialah belahan hatiku, dia keluar dari dalam perutku. Dia membesar dengan minum susu dari dadaku dan ribaanku inilah tempat dia berbaring dan tidur ketika kecilnya."

Al Maizy turut sedih melihat keadaan ibu yang meratap dan menangis penuh penyesalan kerna tidak ingat untuk mendoakan anaknya selama ini.

"Kalau begitu saya mohon minta diri dahulu." kata Al maizy lalu bangun meninggalkan wanita tersebut. Tatkala dia cuba untuk melangkah si ibu menahannya agar jangan pulang dahulu. Dia masuk ke dalam biliknya lalu keluar dengan membawa wang sebanyak seribu dirham. "Wahai Salih, ambil wang ini dan sedekahkanlah untuk
anakku,cahaya mataku. Insya Allah aku tidak akan melupakannya untuk berdoa dan bersedekah untuknya selama aku masih hidup."

Salih Al Maizy mengambil wang itu disedekahkannya kepada fakir miskin sehingga tidak sesenpun dari seribu dirham itu yang tinggal. Dilakukannya semua itu sebagai memenuhi amanah yang diberi kepadanya oleh ibu pemuda tersebut.

Pada suatu malam Jumaat di belakang selepas itu, Al Maizy berangkat ke masjid jamik untuk solat jamaah. Dalam perjalanan sebagaimana biasa ia singgah di perkuburan. Di situlah ia terlena sekejap dan bermimpi melihat ahli-ahli kubur keluar dari kubur masing-masing. Si pemuda yang dulunya kelihatan sedih seorang
diri kini keluar bersama-sama dengan memakai pakaian putih yang cantik serta mukanya kelihatan sangat gembira.

Pemuda tersebut mendekati Salih Al Maizy seraya berkata: "Wahai tuan Salih, aku ucapkan terima kasih kepadamu. Semoga Allah membalas kebaikanmu itu. Hadiah dari ibuku telah ku terima pada hari jumaat." katanya lagi.

"Eh, Engkau boleh mengetahui hari Jumaat ?" tanya Al Maizy.

"Ya, Tahu."

"Apa tandanya?"

"Jika burung-burung di udara berkicau dan berkata "Selamat selamat pada hari yang baik ini, yakni hari Jumaat."

Salih Al Maizy terjaga dari tidurnya. Ia cuba mengingati mimpinya dan merasa gembira kerana si pemuda telah mendapat rahmat dari Allah disebabkan sedekah dan doa dari ibunya.
(Petikan kisah Wali-Wali Allah (2) terbitan syarikat Nurulhas).

"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"(Sabda Rasulullah SAW). Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."(Surah Al-Ahzab:71)"

Wednesday, July 14, 2010

SYA'ABAN... masa paling sesuai muhasabah diri

ASSALAMUALAIKUM..

REJAB sudah berlalu. Kini Sya'aban menjelang. Lambaian Ramadan sebulan lagi. Ingin saya kongsikan email yang telah lama saya terima dari seorang teman di pagi ini. Walaupun sudah masuk 2 Sya'aban tetapi rasanya belum terlambat untuk kita berkongsi ilmu ini untuk menceriakan hidup dengan keberkatan Syaaban. Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili ra, berkata: Rasulullah bersabda: "Apabila masuk bulan Syaaban, (cerialah) dan sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu."

Kita munajat dan berdoa seperti doa Rasulullah ketika masuknya Rejab:
"Allahuma Bariklana fi rajab wa syaaban wa ballighna Ramadan",
bermaksud : "Ya Allah Ya Tuhan kami, anugerahkanlah keberkatan untuk kami pada Rejab dan Syaaban, dan sampaikanlah kami Ya Allah hingga Ramadan (yakni panjangkan umur kami Ya Allah sehingga kami dapat bertemu dengan Ramadan."
Inilah doa tiga serangkai yang memadukan kemuliaan ketiga-tiga bulan yang sangat berkat ini. Tiga bulan inilah bulan medan perjuangan pejuang untuk membina jati diri, membentuk sahsiah dan memupuk kebersihan hati.

Selari dengan erti Syaaban iaitu berpecah-pecah atau berpuak-puak. Pada zaman Jahiliyah, masyarakat Quraisy terpaksa berpecah kepada beberapa kumpulan untuk mencari sumber air di padang pasir. Rasulullah mengekalkan nama Syaaban sehinggalah sekarang. Air adalah bekalan dan kehidupan bagi pejuang. Mengapa pentingnya kita mengenang pejuang dan menyalakan semangat perjuangan? Perjuangan kita dalam hidup ini adalah untuk kemerdekaan. Merdeka jiwa. Merdeka daripada segala bentuk perhambaan manusia kepada manusia.

Lebih 50 tahun lalu pejuang berjaya membawa negara kita keluar daripada belenggu penjajahan. Penjajahan tanah air, jiwa, rasa dan minda. Bayangkan dan rasakan, mereka berjuang membela negara ini bukan untuk hidup mereka, bukan untuk keluarga mereka, bukan pula untuk hari meriah itu. Mereka berjuang untuk masa depan anak cucu dan bangsa ini. Mereka berjuang untuk kita, yang hidup saat ini, juga untuk anak cucu.

Bayangkan dan rasakan apakah pejuang akan senang melihat penjajah British dan Jepun serta pengkhianat Komunis Bintang Tiga menghina maruah umat?

Apakah pejuang akan senang melihat maraknya rasuah dan salah guna kuasa di kalangan beberapa pemimpin dan pihak bertanggungjawab? Adakah pejuang rela membiarkan rakyat bergelumang dengan dadah, judi, jenayah rogol, seks rambang dan syak wasangka kaum dan agama?

Adakah pejuang boleh goyang kaki melihat umat hanyut dalam budaya hedonisme melampau sehingga tidak peka dengan budaya ilmu dan intelektual?

Kita perlu membuat pejuang bangga dan senang dengan membangun negara ini dengan hati, bersih jiwa dan minda, jujur, bertanggung jawab, disiplin, kerjasama, adil, wawasan dan prihatin. Mari membuat bangsa ini dihormati dan disegani di mata bangsa lain di dunia.

Sempena Syaaban kita perlu mengasah dan memupuk jiwa pejuang melalui amalan membangkitkan semangat, memupuk kesucian sekali gus mengumpul pahala. Jiwa pejuang adalah jiwa menghayati makna keinsafan, kesusahan dan penderitaan.

Firman Allah bermaksud:
"Dan orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang yang benar (imannya) dan mereka itulah orang yang bertakwa." (Surah Al-Baqarah: ayat 177).

Antara perkara yang disyariatkan pada Syaaban ialah menjelaskan hutang puasa yang tertinggal sebelum ini. Syaaban bulan melangsai hutang. Kini masanya qada puasa bagi sesetengah kita yang tertinggal puasanya pada Ramadan lalu atas sebab keuzuran dibenarkan. Contohnya kerana sakit, musafir dan menyusukan anak. Kita tidak boleh menundanya hingga Ramadan berikutnya kerana kita akan didenda membayar kafarat ke atas setiap hari ditinggalkan. Budaya bertangguh menggantikan puasa ini bukan baru bagi kita tetapi sudah menjadi sebati dalam kehidupan umat Islam hari ini. Ini bukan amalan pejuang. Firman Allah bermaksud: "Dan sekali-kali, Tuhanmu tidak lalai daripada apa yang kamu kerjakan". (Surah Hud, ayat 123).

Hikmah diperintahkan untuk membanyakkan puasa pada Syaaban untuk membuat persediaan mental dan fizikal, melatih diri membiasakan berpuasa pada Ramadan nanti.
Kita disunatkan membanyakkan amalan puasa sepanjang Syaaban bukan hanya pada malam Nisfu Syaaban saja. Rasulullah SAW selalu melakukannya. Dalam kitab Shahih Bukhari dan Muslim ada hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah, dia berkata:
"Aku belum pernah melihat Rasulullah menyempurnakan puasa selama satu bulan penuh kecuali pada Ramadan dan aku belum pernah melihat beliau memperbanyakkan puasa (sunat) dalam satu bulan kecuali pada Syaaban".

Syaaban dikenali sebagai bulan muhasabah diri, iaitu memperbaiki dan melihat kembali watak diri sendiri. Memperbaiki sifat mazmumah seperti dengki, takbur dan sombong yang semakin runcing membekam dalam diri sebahagian daripada kita, umat Islam masa kini. Selain memperbaiki, digalakkan juga melihat kembali sifat mahmudah.
Adakah kita selama 11 bulan lalu sudah memperbanyakkan amalan baik seperti ikhlas, reda dan sedekah. Tidak cukup dengan solat, puasa dan zakat maka kita murnikan dengan ikhlas dan reda.

Apalah maknanya solat yang banyak tetapi tidak ikhlas? Sering berpuasa tetapi turut mengamalkan lihat perkara yang 'syubhah'. Apalah ertinya setiap tahun kita mengerjakan haji tetapi riak mahu dilihat sebagai orang yang berada dan suka dipuji?
Dalam Syaaban kita digalakkan bertaubat, membanyakkan doa, menggandakan zikir dan berselawat kepada Rasulullah. Sabda Rasulullah: "Barang siapa yang mengagungkan Syaaban, bertakwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri daripada perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu daripada segala macam bencana dan penyakit."

Tuesday, July 13, 2010

KISAH DI SUATU MALAM

Hantu!!!!

Kisah Serammmm...

Peringatan bagi mereka yg menggunakan jalan melalui (Kuala selangor).
Kisah bermula pada suatu malam...

Lebih kurang pukul 12:00 tengah malam ada seorang pemuda bersama rakannya (nama terpaksa dirahsiakan) dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kuala Selangor melalui jalan Kepong. Setibanya dia di Ijok, di kawasan perkuburan Cina dan kawasan pembakaran mayat India tiba-tiba kereta yang dipandunya mengalami kerosakan. Pemuda ini tidak dapat menghidupkan enjin keretanya, walaupun dicubanya berulang kali walaupun kereta tersebut baru sebulan pakai.

Pemuda ini dan rakannya pun menolak kereta mereka ke bahu jalan. Mereka cuba mencari bantuan jika ada kenderaan yang lalu. Tiba-tiba mereka terlihat sebuah bas sekolah yang datang dari arah Kuala Selangor.

Bas tersebut bergerak terlalu perlahan walhal jarak bas tersebut dengan mereka tidaklah jauh, tetapi bas tersebut tidak jugak sampai-sampai. Tanpa membuang masa mereka pun pergi ke arah bas tersebut. Oleh kerana terlalu perlahannya bas tersebut, pemuda itu dan rakannya dapat jugak menaiki bas tersebut walaupun ia sedang bergerak. Alangkah terkejutnya mereka berdua kerana tiada pemandu yang memandu bas itu. Mereka memberanikan diri untuk masuk ke dalam bas kerana seolah-olah ada perasaan ingin tahu yang mendorong mereka berbuat demikian. Apabila mereka tiba di bahagian kerusi terakhir bas tersebut, mereka ternampak sesuatu di luar bas melalui cermin belakang bas Dan...ya Allah!......

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

mereka ternampak dua orang lelaki India sedang menolak bas tersebut dalam keadaan yang termengah-mengah... Hehehe


Tahniah kerana minat membaca. Membaca amalan yang mulia.

Sunday, July 11, 2010

SANDWICH TELUR & MAYONESE

ASSALAMUALAIKUM...

SEBENARNYA ini adalah menu sarapan semalam. Lama sudah tak enti story makan-makankan, yang ini pun kira okeylah ya.. hehe.



Bahan & Cara:
Telur Ayam (telur itik, burung unta, buaya dan lain-lain tidak dibenarkan)
Mayonese secukupnya
Serbuk Lada Hitam secukupnya

1. Masukkan telur ke dalam periuk bersama air dan garam. Rebus telur, apabila air mendidih, matikan api dan tutup periuk, biarkan 10 minit. Keluarkan telur bilas dengan air sejuk dan buangkan kulitnya.
2. Letakkan telur di dalam mangkuk bersama mayonese dan serbuk lada hitam. Hancurkan telur dan gaulkan bersama semua bahan.
3. Boleh dinikmati bersama roti kegemaran anda.



Friday, July 9, 2010

RENUNGAN HARI JUMAAT

ASSALAMUALAIKUM..

RENUNGAN HARI JUMAAT..

Barangsiapa yang duduk dengan lapan macam manusia akan ditambah Allah baginya lapan corak hidup:

1. Barangsiapa suka duduk berserta orang kaya, Akan ditambah Allah kecintaannya kepada dunia dan keinginan kepadanya.

2. Barangsiapa suka duduk berserta orang miskin, Akan dijadikan Allah baginya kesukaan bersyukur dan redha menerima pembahagian yang ditentukan Allah.

3. Barangsiapa suka duduk dengan Sultan (Pemerintah Negara), akan ditambah Allah kasarnya dan sombongnya.

4. Barangsiapa suka duduk dengan perempuan, (bukan muhrim) akan ditambah Allah bodohnya dan syahwatnya.

5. Barangsiapa suka duduk bersama kanak-kanak, akan ditambah kesukaannya bermain-main dan bersenda gurau.

6. Barangsiapa suka duduk dengan orang fasiq, akan bertambahlah beraninya berbuat dosa dan menunda-nunda taubat.

7. Barangsiapa suka duduk dengan orang-orang soleh, akan bertambahlah keinginannya untuk taat.

8. Barangsiapa suka duduk dengan para ulama' maka bertambahlah ilmu dan waraknya...

Thursday, July 8, 2010

RINDUNYA DENGAN KALIAN

ASSALAMUALAIKUM...

RASA lambat benar masa berlalu minggu ini. Minggu lepas rasa cepat pulak. Rindunya dengan kawan-kawan. Dua tiga menjak ni aktiviti ber'blogging' agak terbatas lantaran kejadian petir beberapa minggu yang lepas. Bukan saja lappy saya, malah ramai lagi kawan-kawan pejabat yang menjadi mangsa. Apa nak buat, redha sajalah.. dah tak ada rezeki.

Bila gunakan kemudahan awam ni tak bolehlah macam nak guna harta sendiri. Kenalah berpada-pada. Capaian kelajuannya pulak dah macam siput nak panjat bukit, dush! Boleh menangis dibuatnya. Sebab tulah saya jarang dapat ke rumah kawan-kawan. Ada juga cuba berkunjung, tapi sempat nak ketuk pintu jer, pintunya tak juga buka-buka. Tergantung macam tu sajalah.

Sampai rumah pulak, banyak sungguh tugasan yang menanti. Bila dah selesai semuanya, lutut lenguh kakipun letih, fikiran apatah lagi, rasa macam nak pitam. Jadi idea nak menulis dan mengentry tu pun 'hang' macam tu jer.

Nantilah, kalau segalanya telah pulih seperti sediakala, saya akan kembali bertandang ke rumah kawan-kawan. Saya sedang dalam proses membaik-pulih PC pemberian abang ipar. Hati saya yang remuk redam tu pun nampaknya kian pulih juga berkat penawar yang tiada tolok bandingnya tidak lain dan tidak bukan kasih sayang dari yang Maha Esa. Rindu sungguh dengan cerita-cerita kengkawan. Semoga jumpa lagi ya.. Wassalam.

Tuesday, July 6, 2010

PATUTLAH NASI LEMAK DIA SEDAP

ASSALAMUALAIKUM...

PANAS!!!

Saya dah lama terima email ni. Mula tu baca sendiri untuk pengetahuan sendiri jer. Tapi rasa macam nak kongsi pulak dengan semua. Mesti suka makan nasi lemak malam-malamkan, yang 'femes' kat tempat uols tu..

NASI LEMAK - PENGAJARAN UNTUK SEMUA ...........

Email ini dikirimkan oleh seorang hamba Allah yang merupakan saksi kejadian .... Mengisahkan berkenaan seorang peniaga Nasi Lemak di 'tuuutttt', kedai makannya sungguh laku dan pelanggan setiap hari memenuhi kedainya untuk mendapatkan nasi lemak setiap hari. Menurut beliau, resepi sambal keluarga turun-temurun merupakan strategi utama menyebabkan nasi lemak beliau laris.

Tanpa pengetahuan orang ramai, rupa-rupanya "resepi rahsia" yang dimaksudkan itu ialah bangkai ular yang digunakan sebagai pelaris untuk menyedapkan nasi lemak beliau. Bangkai ular berkenaan diwapkan di dalam periuk nasi lemaknya menggantikan daun pandan. Setelah lama mengaut keuntungan hasil menipu orang ramai, Kak Kiah (nama betulnya perlu dirahsiakan) bercadang untuk menunaikan umrah di Mekah menggunakan hasil perniagaan beliau.

Pada malam sebelum beliau bertolak ke Jeddah, anak sulongnya menyatakan bahawa ibunya meraung-raung kepanasan walhal malam itu hujan renyai-renyai diluar. Setelah tidak tahu untuk berbuat apa-apa maka beliau memanggil orang kampung termasuklah penghantar email ke rumahnya untuk membantu. Kalau nak diikutkan pengalaman penghantar email, hanyalah sedikit sahaja dalam ilmu perubatan ini.

Beliau sampai kira-kira jam 10.30 malam, ketika itu hujan renyai masih belum berhenti disambut pula dengan raungan Kak Kiah yang semakin kuat. Beliau selawat tiga kali sebelum melangkah masuk ke rumah dua tingkat di 'tuuuttt' itu dan memberi salam. Jiran-jiran sudah ramai menunggu di dalam. Kak Kiah berada di tengah rumah dengan enam orang lelaki memegang tangan dan kakinya.

Beliau mengambil tempat di kepala Kak Kiah dan melihat badannya berpeluh-peluh manakala kulitnya seperti hendak menggelupas. Beliau meminta air masak, sebiji telur, santan kelapa dan ikan bilis daripada anak lelaki Kak Kiah. Ianya tidak menjadi masalah kerana itu merupakan bahan yang digunakan seharian. Beliau gelekkan telur pada permukaan dahi Kak Kiah.

Raungan Kak Kiah semakin kuat dan nyatanya beliau sungguh marah. Dia menjelirkan lidahnya lalu terkeluar lidah yang bercabang seperti ular. Tanpa membuang masa penghantar email menaburkan ikan bilis ke atas badannya lalu dicurahkan dengan air masak, rontaan Kak Kiah semakin kuat, kulitnya menggelupas dan bersisik lagi busuk.

Lalu diminta anak lelakinya mencurahkan santan ke badan Kak Kiah , Kak Kiah menjerit kuat dan meronta-ronta. Pada ketika itu seluruh badannya mengeluarkan asap, begitu juga daripada bawah tilamnya. Bau yang busuk tadi telah berganti bau wangi
umpama lemak yang datang daripada bawah tilam. Jiran-jiran Kak Kiah mengangkat tilam berkenaan. Alangkah terkejutnya mereka apabila mendapati di bawah tilam Kak Kiah penuh

dengan ............


..............


..............



Nasi Lemak !!!!!

Heh...Heh... Heh...Jangan mare ....... Dah! Cerita ni tipu jer
.........Pergi buat kerja tu haa ... ada yang tak masak lagi tuh..

Bukan main serius lagi tu.. hehe.. soweiiiiiiiiii..

Saturday, July 3, 2010

MAKAN UNTUK HIDUP

ASSALAMUALAIKUM..

MESTI banyak rumah yang masih terang-benderang walaupun dah jam 2.15 pagi sekarang kan. Maklumlah demam 'world cup' semakin membahang. Saya yang tak minat bola ni pun terkena jugak tempiasnya kerana bertemu jodoh dengan kaki bola.. hehe.

Lama tak ber'online', seperti terputus hubungan dengan teman siber. Bukan langsung tak membuka internet, tetapi cuma sekejapan sahaja. Di facebook saya turut ketinggalan status kawan-kawan dan alangkah terperanjatnya saya dengan situasi yang sedang menimpa Siti Rahayu Abd Rahman ~ Citarasa Rinduan sekarang. Tiada apa yang mampu saya sumbangkan selain mengutus doa semoga suami Ayu cepat sembuh. Sehingga kini saya sebenarnya masih belum jelas dan terpinga-pinga apakah yang menimpa En Zalie sebenarnya tapi saya mendoakan semoga Ayu dilimpahkan rahmat dan diberikan kesabaran yang tinggi dari Allah swt.

Saya sendiri pernah mengalami pengalaman seperti Ayu apabila suami saya ditimpa sakit yang agak teruk pada akhir tahun 2003. Masa tu Yaya baru saja berusia 2 tahun lebih seperti Umai sekaranglah. Alhamdulillah, suami saya sembuh berkat doa dari seluruh keluarga dan nikmat kesihatan tu amatlah tidak ternilai harganya.

Lama tak meng'entri' banyak juga acara makan-makan yang tertunggak. Tak terdaya rasanya nak memasukkan resepi jadi kita layan gambar jerlah..


jala lempeng.. untuk sarapan.. hehe, taklah boring sangat menengok ropenye.. kui.. kui..


hubby dah pandai makan ikan talapia... ni masak goreng berlado


asam pedas ikan aji.... yang ni masak atas permintaan hubby


jus buah naga... power


masale vadei... untuk minum petang.. krup krap krup krap...


yang ni nasi lemak daun pisang, makan di medan ikan bakar yang 'femes' di PD


coconut shake @ kelebang no 1

selamat menjamu selero (mato) yo

DEMI MASA

MENGHITUNG HARI

Anda Sukakan Ini?