KEK STRAWBERRY (BLENDED)

Seri Kandi Tanah Jauhar
4
ASSALAMUALAIKUM wbt

JANJINYA nak postkan resepi kek strawberry ni malam tadikan.. urmmm.. nak buat macammana, kita hanya mampu merancang tapi Allah jua yang menentukan. Seperti yang saya beritahu semalam, kami sekeluarga pergi makan ikan bakar di Melaka bagi meraikan hari lahir ER. Kali ini kami memilih untuk menjamu selera di Medan Selera Ikan Bakar, Kuala Sungai Baru, nak cuba tempat yang baru kononnyalah.. Bayangkanlah, kami sampai jam 9.30 dan cuma dapat makan lebih kurang 10.45 malam.. Fuyohhhhhhh! Sampai di bilik hotel terus pengsan.. cemana nak post entri, nak buka lappy pun dah tak larat.. huhu. Jadi, tak mahu membebel lagi, cerita ikan bakar akan di sambung nanti.. hehe.

Tak sangka pulalah resepi kek strawberry inspirasi dari orange blended cake yang meletops-letops tu sungguh menjadi. Lembut, gebu dan sedap dan hancur lagilah diet.. keh.. keh.. keh. Memang nak kena habiskan buah strawberry tu, cadangnya nak buat strawberry cheese cake

tapi mood malas pulak melanda jadilah strawberry blended cake.. hehe...

Bahan-bahan:

Bahan A:


  • 100 gm buah strawberry

  • 3 biji telur

  • 1 cawan gula

  • 1 cawan minyak jagung (minyak masak pun boleh)

Bahan B:



  • 1 st perisa strawberry

  • 1/2 st pewarna merah

  • 2 cawan tepung gandum*

  • 2 st baking powder* (*diayak bersama)

Cara-cara:



  1. Panaskan oven 170'C. Alaskan loyang berukuran 8" dengan baking paper, sapu sedikit keliling loyang dengan minyak dan ketepikan.

  2. Kisar halus semua bahan A.

  3. Masukkan perisa strawberry atau strawberry emulco dan pewarna merah, kacau rata menggunakan spatula.

  4. Masukkan tepung gandum yang diayak bersama baking powder sedikit-sedikit, kacau sebati.

  5. Tuangkan adunan ke dalam loyang yang disediakan tadi, bakar selama 1 jam atau sehingga masak. Cucuk dengan lidi di tengah kek, jika lidi keluar bersih maknanya kek telah masak. Sejukkan kek sebelum dikeluarkan dari loyang.

Hiasan:



  • sedikit filling atau jem strawberry, belah dua kek dan sapukan bahagian pertama (bawah)kek dengan jem atau filling, kemudian lapikkan bahagian atasnya.

  • beberapa biji buah strawberry segar di belah jangan putus letakkan di atas kek

  • ayakkan sedikit gula aising.. sedia dihidang.
Tags

Post a Comment

4Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. akak....masuk list resepi kek ni..
    nampak senang jerk membuatnya..he..he..

    ReplyDelete
  2. wahh sedap ni kak....nieza suka stroberi...tunggu nk pi petik buah kat ladang dulu nanti boleh buat kek ni...masuk list juga..:D

    ReplyDelete
  3. Happy Birthday buat ER, moga sentiasa bahagia di samping insan2 tersayang dan semoga sentiasa dlm limpah rahmat Allah SWT selalu.
    * uwaaa ada kek speciallah...akak mmng suka perisa strawberry,,kek ni ada buah strawberry...lagilah sedapkan...terliur je tngk...yummy...

    ReplyDelete
  4. kak yus..
    nie kek untuk ER ker..
    happy birthday ER semoga panjang usia dan dimurahkan rezekinya

    PS: peeh.. terbaiklah.. menjadi ko.. gebu gitu ku lihat kek ER..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!