MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Monday, December 15, 2014

PRAWN CURRY DEVIL

ASSALAMUALAIKUM...

ECECEH... Tajuk bukan main omputeh tapi tulis melayu.. hehehe. Ceritanya semalam sebenarnya Sk malas nak masak (memang sejak akhir-akhir ini jarang beno nak rajin). Malam sebelumnya, Sk cuma masak Sotong Masak Itam dengan Ikan Kembung Goreng Kunyit.. resepi yang selalu sangat masuk dalam blog ini.. hihi. Jadi.. Sk bercadang nak panaskan sahaja lauk semalam tu dan goreng ikan lagi. Kiranya menu yang samalah sebabnya bawang tinggal tak berapa biji jer dalam rumah tu. Tapi.. dalam perjalanan balik tu.. sambil memandu.. sambil berangan nak makan udang ala-ala dekat restoran nasi kandar.. hahaha. Geram jerkan kalau pergi kedai nasi kandar tengok udang sebesar tapak tangan budak tu.. tapi jangan berani-berani ambillah.. sekor jer dah RM25.. huhuhu. Kebetulan memang ada udang yang dah sebulan lebih bertapa dalam peti ais. Sk terus teringat masakan udang sambal kari yang Kak Ida 1001Resepi post dalam blog beliau.

Lalu balik tu, Sk paksa-paksakan diri jugak singgah ke kedai membeli bawang dan sedikit cili padi buat bagi meletup sikit sambal kari Sk. Sampai rumah, lepas uruskan apa yang patut, Sk terus rendam udang dan siapkan bahan untuk memasak. Ingatkan sempatlah nak belek blog 1001Resepi sekejap rupanya masa mencemburuiku. Yang Sk ingat.. Kak Da guna rempah kari dan cili kisar.. yang lain Sk langsung lupa. Lalu Sk buat ikut cara Sk sendirilah.. apa yang terlintas dari pengalaman hari-hari. Tak sangkalahkan.. rupanya ER dan Iman suka sangat lauk ni. Sk cakap asyik tengok jer udang kat kedai nasi kandar tu.. ER terus tergelak. Masa makan tulah, ER kata.. nilah 'Curry Devil' namanya. Adui.. sambil taip ni pun telan-telan ailio apa cete.. udang pun dah habis... huhu..

"Bah, jom beli udang lagi!"


PRAWN CURRY DEVIL

Bahan-bahan :

12 ekor udang bersaiz besar
3 labu bawang kuning (2 dihiris nipis/ 1 dipotong baji)
1 batang serai (diketuk dan disimpul)
2 hirisan halia (hiris kasar)
1 kulit kayu manis
sekuntum bunga lawang
1 sudu kecil biji sawi, halba dan jintan (campur2 dpt sesudu kecil)
2 sudu besar cili kisar
2 sudu besar rempah kari (Sk guna rempah kari daging)
sekeping asam gelugor
1/3 kotak santan pekat
segenggam cili padi
garam secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis
Air secukupnya

Cara-cara :

1 Bersihkan udang.. potong muncung (paras mata) dan separuh ekor dan belah belakang buang urat hitam. Tidak perlu kupas kulit.
2. Panaskan minyak. Tumis bawang yang dihiris nipis, serai dan halia. kacau hingga naik bau.
3. Masukkan kulit kayu manis, bunga lawang, biji sawi dan halba. Kacau lagi guna api kecil.
4. Masukkan cili kisar. Tumis hingga cili masak. Api kecil.
5. Masukkan rempah kari. Kacau rata-rata. Tambah air sedikit-sedikit supaya rempah dalam kuali tidak kering tapi jangan letak terlalu banyak. Cukup supaya ia tidak kering dan hangus sahaja.
6. Masukkan udang, daun kari, asam gelugor, garam dan santan pekat. Tambah air sedikit lagi.Pastikan kuah pekat. Masak selama 5 minit. Masukkan cili padi dan ajinomoto. kacau sedikit.
7. Masak lagi selama 6 - 7 minit. Kacau selalu perlahan supaya tidak hangus melekat di kuali.
8. Siap untuk dihidang.

5 comments:

  1. Nyum nyum....nampak kuah bersalut pada udang tu...sayang rasa nak ngap... :)

    ReplyDelete
  2. Nama devil tu yg menakutkan SK.
    Tapi bila baca resepi memang nampak mengancam betul ni.

    ReplyDelete
  3. tengok gambar udang tu pun Liza dah telan air liur, pe citer ni...hihihi

    ReplyDelete
  4. sedapnya ..akk masak udang cili padi jew smalam,,dah tak tau nk masak apa sbnarnya..nnt try mask cmne plk la..nampak sedap

    ReplyDelete
  5. adehh terus lapo tgk udang tu posing camgitu

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

MAJLIS PERKAHWINAN ANAK SEPUPU

Assalamualaikum... AMBOIIIII..  dua kali dalam tempoh dua bulan Sk menghadiri majlis perkahwinan di Putrajaya & Cyberjaya. 16 Julai lep...