SAMPAN FRUITS TART DAN TERIMA KASIH NUFFNANG MALAYSIA

Seri Kandi Tanah Jauhar
3
Assalamualaikum...
 
16 APRIL 2015..
 
DAH 16 hari dalam bulan April tapi Sk cuma ada dua post sahaja di bulan April.
Amboi... banyak sangat kerja ya Sk??? Ke malas?? Sebelum tidur tu boleh jer nak update blog kan... dunia di hujung jarikan.. isk.. isk.. isk. Alaaa.. ada lagi ke yang nak baca blog kita ni. Yang ceritanya entah apa-apa.. cerita orang lamalah katakan. Dah remaja purba pun perasan nak menulis macam orang-orang muda.. huwa huwa huwa.
 
Okey... sebelum nak cerita tentang Sampan Fruits Tart, Sk nak ucapkan terima kasih kepada Nuffnang kerana masuk kali ini sudah tiga kali Sk dapat 'cash'kan rezeki pemberian Allah melalui Nuffnang ni walaupun sebenarnya yang ketiga tu baru sahaja Sk 'cash out' semalam tapi hari ini bila buka akaun Nuffnang nampaknya dah ada rezeki baru yang hinggap.. Alhamdulillah. Walaupun jumlah tu taklah sampai mampu nak beli tiket 'Star Cruise' pun, bolehlah buat-buat bayar GST... huhuhu.
 
Dan semuanya tak akan mungkin tanpa sokongan dari anda. Ada yang singgah hari-hari, ada yang singgah seminggu sekali dan klik berkali-kali, terima kasih daun keladi lain kali singgahlah lagi ya. Sk akan cuba menulis yang termampu.
 
 
SIAPA suka makan tart buah sila angkat kening sekarang.
Amboiiii... ramainya yang suka ya. Mari kita membam-bamkan diri beramai-ramai.
Bak kata pepatah zaman gst ni, 'Orang bahagia susah nak kurus'... tak gituuuuu. 
Cer tengok gambar kat atas tu. Amacam? Comel tak saya? Sampan Fruits Tart, satu kelainan apabila tart shell yang biasa kita jumpa bentuk bulat, kini dibuat pula dalam bentuk sampan. Orang-orang lama mesti tahu biskut sampan kan, bagi Sk biskut sampan ni biskut orang kaya sebab cuma selalu jumpa kat rumah orang kaya jer masa hari raya. Apa tidaknya, cara pembuatannya yang renyah menyebabkan harganya agak mahal daripada biskut-biskut raya yang lain.
 
Sebenarnya bukan Sk yang buat Sampan Fruits Tart tu tapi salah seorang pelanggan tetap mesin Sk dari Kota Singa, Kak Nazleen Adam. Masa mula-mula Kak Naz tunjuk gambar ni, ternganga terus Sk. Sebelum tu memang kami ada ber-whatsapp tentang idea Kak Naz nak buat Fruits Tart menggunakan crust sampan ni. Idea ni timbul dari 'Floating Market' yang popular di Thailand dan bila dah jadi kenyataan, terlopong Sk dibuatnya. Bila dah dipaipkan kastard dan disusun buah begitu, memang kita dapat bayangkan seperti di bawah... betul tak??
 
 
Memang kreatif!
 
 
Haaa... inilah biskut sampan Kak Naz.
Kata Kak Naz, tak sia-sia melabur menempah biskut sampan ni. Kak Naz orang yang pertama tempah mesin sampan 4 lubang ni tau. Asalnya kami cuma buat mesin sampan dua lubang jer tapi Kak Naz ni pujuk jugak suruh buat 4 lubang, akhirnya cair jugaklah tukang mesin ni untuk buatkan mesin sampan 4 lubang. Dan Sk memang tabik spring toing-toing dengan tahap kesabaran Kak Naz sepanjang menunggu mesin ini disiapkan. Rasanya hampir sebulan jugaklah.. ke cecah sebulan.. lupa pulak, hihihi. Eh, ingat senang ke nak kisar mesin ni.. peluh jantan betina semua keluar tau... huhuhu.
Kami juga menggunakan contoh acuan sebenar yang diberikan Kak Naz bagi memastikan ianya benar-benar ngam. Proses menggunakan mesin ni sama sahaja dengan mesin tart shell tu ya. Mesin ini tidak menggunakan elektrik, masih ramai yang tak faham kekdah menggunakannya sampai pening Sk nak terangkan. Ini mesin manual ya. Kena tekan guna tangan.. adunan tu kita kena letak dalam acuan dulu baru letak dalam lubang pada mesin. Kalau dah siap tekan keluarkan semuanya dan susun dalam dulang pembakar. Jangan pulak masuk dengan mesin-mesin tu dalam oven cik puan pulak. Nangis dia nanti :))))
 
 
Adunan yang dah siap tekan ni juga perlu diratakan tepinya dahulu. Barulah cun macam dalam gambar tu. Macamman, ada yang berminat ke? Kalau berkenan tu janganlah tunggu lama-lama sebab tak lama lagipun dah nak masuk bulan puasa. Idea ini sesuai dengan majlis rumah terbuka dan majlis-majlis perkahwinan serta kenduri kendara.
Jom... boleh 'call', sms atau whatsapp Sk terus di talian 0127844524 (Seri). Perlu sekali lagi Sk ingatkan supaya anda tidak lagi menghantar pertanyaan melalui email ya. Rasanya lebih mudah kita berurusan di whatsapp sahaja.
 
Warga Singapura yang ingin membuat tempahan Sampan Fruits Tart dari Kak Naz bolehlah berhubung terus dengan beliau melalui talian
+65 9871 0075
 
Gerek sehhhhhh!!
 
Wassalam.
 
 
Tags

Post a Comment

3Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. aduh tingin nak sesampan fruit tart tu Seri lawa sangat
    macam2 je lah dah ada bentuk sampan pulak, ni yg buat gerammmmmmmmmm ni berapa hengget pulak niyg ni Seri

    ReplyDelete
  2. Sesekali buat sampan pun menarik juga SK
    Selalu asyik bulaaaat aje kan.
    Cantik!

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!