MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Tuesday, October 19, 2010

PUDING KARAMEL

ASSALAMUALAIKUM wbt

SUBUH-subuh tadi saya dah menyantap puding karamel ni. Rasanya nilah puding karamel yang paling enak dan lemak pernah saya buat... hehehe. Dan Yaya pun turut bersarapan puding ini, bukan seketul, tapi dua ketul! Resepinya inspirasi dari Lydia from mykitchen yang telah saya sesuaikan dengan saiz tekak yang ada kat rumah saya... hehe. Salin resepi jom..


Puding Karamel

Panaskan ketuhar suhu 180'C. Lapkan minyak masak pada permukaan acuan menggunakan tisu.

Bahan & cara menyediakan karamel:
2 sb gula pasir
20 ml air panas

~ panaskan gula pasir hingga keperangan. Masukkan air panas. Tutupkan api. Biar sebentar sahaja dan tuangkan ke dalam acuan. (saya kurang suka gula yang terlalu perang, nanti pahit jer kat tekak ni... hehe)

Bahan & cara menyediakan puding:
300 ml susu segar
1 1/2 sb gula pasir
beberapa titik esen vanilla
~ panaskan susu segar dan gula hingga gula larut. Tutupkan api dan masukkan esen vanilla.

3 biji kuning telur
1 biji telur
~ pukul semua telur dengan 'hand whisk' sehingga sebati. Tuang perlahan-lahan susu yang disediakan tadi. Pukul rata dan tapiskan terus ke dalam acuan yang telah dimasukkan karamel.

~bakar di dalam loyang yang berisi air selama 30 hingga 35 minit. Sejukkan sebelum dihidangkan.

Selamat mencuba.

2 comments:

  1. salam kak yus, mas suka puding karamel...nak sikitt...

    ReplyDelete
  2. amboiii.. amboiii.. selera western pepagi ahaksss :)

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

FESKO KPYPJ 2017

Assalamualaikum... Sk ingin mengajak anda yang tinggal berhampiran Kulai atau sekitarnya untuk sama-sama memeriahkan Festival Konvokesy...