SIAKAP KUKUS STAIL NYONYA LAGI

Assalamualaikum...

Image may contain: food

ANTARA masakan yang menjadi favourite Sk anak beranak.
Rasanya dah berpuluh kali masak Siakap Kukus Stail Nyonya ni.
Kalau dengar aje Sk nak masak macam ni
Bersinar-sinar mata Iman tau, hahaha.

Bila dah siap, Encik Rizar akan datang ke meja makan dengan penuh semangat 
Sebab masakan ini kena makan panas-panas
Dari kukusan ke meja berasap-asap lalu terus disantap
gitu....

Siakap ni ER beli masa kami ke Pasar Orang Asli di Bakar Batu tu la
Ikan masih baru, belum masuk peti atau kena ais
Insangnya masih merah jambu lagi
Yang best, ini siakap laut yang dipancing orang asli tu
Lepas tu dah balik rumah, pening cemana nak kukus
sebab tak muat periuk dan pinggan

Image may contain: food

Alternatifnya, Sk potong dua dan tindihkan
Kali ni Sk kukus lama sikit
Maklumlah, isinya tebal
takut pulak kalau tak masak sampai ke dalam.

Macam biasa, setiap kali masak stim nyonya ni
Sk akan gunakan paste nyonya
Tapi tak boleh lebur gitu aje
Kena tambah-tambah bahan juga
barulaa wallaaaaaaaaaaaaaa

Nak resepi ke?
Meh salin :)))

Siakap Stim Stail Nyonya

Bahan-bahan :
Seekor siakap sederhana besar
(Bersihkan, potong berkepak, taburkan serbuk lada sulah, letakkan dalam pinggan tahan panas)

3 sb perencah sambal ikan kukus nyonya*
3 -4 biji limau nipis diambil jusnya*
1/3 cwn air*
1 sk gula*
1/2 sk garam*
2 pokok daun ketumbar

Cara-cara :
Panaskan pengukus.
Dalam mangkuk, kacau rata semua bahan bertanda*
Tuang semua bahan dikacau tadi ke dalam pinggan yang diletakkan ikan.
Taburkan batang pokok ketumbar yang dipotong seinci seinci.
Daunnya ketepikan.
Kukus ikan 10 - 15 minit.
Keluarkan dan taburkan daun ketumbar semasa menghidang.

Senang saja bahhhh.



3 comments:

  1. ok...minggu ni pi pasar nak cari siakap...

    ReplyDelete
  2. Mana nak dpt perencah nyonya tu SK..
    Nmpk sedap sgt..
    Tambahan siakap laut..
    Itu hari mkn kat JB..
    Glamour Seafood tu..
    Wala wala smpi skrg terasa sedapnya..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum seri...wah !! sedapnya tengokkk...nak nangis la....
    ** Mama Maszull

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih