MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Thursday, April 20, 2017

AYAM KARIPULAY

Assalamualaikum...

Image may contain: food

DAH lama teringin nak rasa masakan yang dikongsikan 
Aunty Nanie Blogger Values Of Life ini.
Disebabkan semalam, Encik Rizar kata nak makan ayam bakar
dan dia minta buatkan kari jugak untuk kuah
Maka terhasillah Ayam Karipulay ni.
Haaaaaaa.. bunyi tu ada sebut kari
tapi tak ada guna rempah kari langsung ya
Tak silap Sk, Ayam Karipulay tu maksudnya
Ayam Daun Kari
Ini mungkin disebabkan penggunaan daun kari yang banyak dalam masakan ini.
Sangat mudah memasaknya
Tak payah nak bertukang sangat di dapur, haha.
Tuuuuu Sk suka
Disebabkan stok cili kisar Sk dah habis
maka Sk gunakan cili kisar yang siap jual di kedai 

Jom semak resipi.
Kata Aunty Nanie, resepi ni untuk 6 orang makan (jika ayam seekor)
Tapi bagi Sk, 10 orang pun boleh.
Sk masak setengah ekor ayam sahaja maklumlah..
hidup tiga beranak ajekan, kih kih kih.

Ayam Karipulay 
Resipi : Aunty Nanie

(mengikut sukatan Sk)

Bahan-bahan:
(A)
1/2 ekor ayam (dipotong 6)
1 kotak santan (200ml)
2 cawan kecil air
1 biji bawang besar*
4 ulas bawang merah*
4 ulas bawang putih*
1" halia*
1 senduk kecil cili kisar

Kisar semua bahan bertanda.
Masukkan semua bahan kisar dan bahan lain ke dalam periuk atau kuali.
Biarkan mendidih dan ayam agak masak.
Kacau-kacau sikit.


(B)
1/3 st serbuk kunyit
1/2 sudu garam
1 keping asam keping
15 tangkai daun kari (boleh ambil daunnya sahaja atau dengan tangkai sekali)

Masak sehingga pekat.
Tutup api.

Hidangkan bersama nasi putih atau roti.
Gantikan ayam dengan udang galah pun sodapppp!!

2 comments:

  1. Salam Khamis.Menyinggah bila ada kelapangan. Mmg sedap, KA suka sgt ... terliur dh tgk pic ni he3

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

AKHIRNYA IKEA TEBRAU DIBUKA

Assalamualaikum... YEAY!!  Akhirnya setelah sekian lama menunggu, Ikea Tebrau kini dibuka di Johor Bahru.  Setelah bertahun-tahun beran...