Al-QUR'AN SEBAGAI PEMBELA DI HARI AKHIRAT

Seri Kandi Tanah Jauhar
0
ASSALAMUALAIKUM wbt

Abu Umamah r.a. berkata: "Rasulullah SAW telah menganjurkan supaya kami semua mempelajari Al-Qur'an, setelah itu Rasulullah SAW memberitahu tentang kelebihan Al-Qur'an."

Telah bersabda Rasulullah SAW: Belajarlah kamu akan Al-Qur'an, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana di kala itu orang sangat memerlukannya. Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya, "kenalkah kamu kepadaku?" Maka orang yang pernah membaca akan menjawab, "siapakah kamu?"

Maka berkata Al-Qur'an, "Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung, dan juga telah bangun malam untukku dan kamu juga pernah membacaku di waktu siang hari."

Kemudian, berkata orang yang pernah membaca Al-Quran itu, "adakah kamu Al-Qur'an?" Lalu Al-Qur'an mengakui dan menuntun orang yang pernah membaca Al-Qur'an mengadap Allah SWT, lalu orang itu diberi kerajaan di tangan kanan dan kekal di atas tangan kirinya, kemudian dia meletakkan mahkota di atas kepalanya.

Pada kedua ayah dan ibunya yang muslim pula diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar ganti dengan dunia walau berlipat kali ganda, sehingga keduanya bertanya, "dari manakah kami memperolehi ini semua, padahal amal kami tidak sampai ini?"

Lalu dijawab, "kamu diberi ini kerana anak kamu telah mempelajari Al-Qur'an"

(dipetik dari Risalah Jumaat/ Bil 2/2007/Julai/2007/Jamadil Akhir 1428/ITP/YPJ)

Post a Comment

0Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

Post a Comment (0)

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!