MESTI KLIK

Sahabat Seri Kandi

Pada-Mu Ku Bersujud

Pada-Mu Ku Bersujud

Labels

aaron aziz aboo acar ady putra aidilfitri ais krim apa cerita apam arab asam pedas award ayam bali Bandung Batam BelangaSatu belasungkawa belimbing bengkel bihun biskut raya blogger bloglist blueberry BMI Boboiyot bola Bono boycott buah burasak burger cake in jar cendawan cerita bersiri chocolate lava Cik Lang coconut shake coklat cookies cookies & ginger cream puff cucur cuti jumaat cutiecakemaker daging diabetes doa donut durian embun fear factor malaysia fettucinne filem GA goreng gulai kawah gunung kinabalu gyoza hari lahir hidayah ikan ikan bakar Ilham Iman itik jalan-jalan jeruk Johor jus kacang kad kaki kambing Kapten Zaharie karaoke kari kasut keju kek kek cawan keluarga kenangan kentang kepala kerang kerutub ketam kisah pelajarku kucing kuey teow kuih melayu kuih tradisi kurma laksa laksa janggus lala lawak legoland legoland water park lembu lemon lempeng lepat link best lobster lontong love u mr arrogant macaron makan makanan laut mangga MAS masakan barat maulid meatball medan mee melaka merdeka mesin MH17 minuman mistik monopod muffin Munduk murtabak myChef Mykad nangka nasi nasi ayam nasi padang nenas ngeteh no label novel nukilan untuk teman nutella ombre oreo page Pak Chu Pak Itam panduan pasta pastri pau pavlova Pekanbaru Penang pencuci mulut pengantin penne petua pie pie maker pisang pizza pod Ponti premix promo pulut racun rahsia rainbow cake ramadan ramadhan raya red velvet rendang resepi adigun resepi ibu Riau rock roselle roti roti canai roti jala rumah terbalik sabah safee sali saja salam salam maulid sambal sardin sayur sejarah selfie semur seram SeriKandi Cintaku siput soto sotong spaghetti sup swans cream puff tagged tapai tart tauhu tayar tazkirah Teluk Kumbar telur tempahan tempoyak terbang tetel tinggi tomato tortilla tudung tulang twisties ubi udang ulangtahun perkahwinan untuk dijual upin ipin villa nabila wang western wheels wordless wednesday yang popular Yaya zonan

Search Alam Sari

Loading...

Tuesday, December 28, 2010

JAWAB JER...

ASSALAMUALAIKUM wbt

SESUNGGUHNYA saya amatlah menghargai kunjungan blogger-blogger yang sudi singgah ke sini. Dan baru-baru ini saya menerima kunjungan blogger mahamahu yang meminta agar menjawab soalan servay di blognya. Okeylah, saya letakkan jawapannya sahaja di sini ya, siapa nak kertas soalan bolehlah tengok di sini. Harap anda berpuashati ya.

1. (a) Nokia

2. (c) Dell (saya guna PC)

3. (a) Nikon

4. (a) Streamix

5. Tiada Jawapan

6. (c) McD

7. (c) Giant

8. (d) SinarFM

9. (c) TV3

10. Tiada Jawapan

11. (q) Novel

HARI-HARI BUBUR NASI

ASSALAMUALAIKUM wbt


BERTUAHNYA saya.... dapat cuti hujung tahun yang panjang sampai awal tahun. Huh! Tak rela tau. Seksa betul penyakit ni. Penat... penat nak sapu ubat. Dan.. oh! Saya telah kehilangan 3 kilogram dalam masa 5 hari... yang tu saya senyum, sebab susah betul nak kuruskan balik badan yang dah mula naik ni. Nilah makanan saya hari ini. Hari ini dan sampai esok-esok selagi tak baik. Memang tak berani nak ambil makanan lain, takut gatal. Sebab kalau tak makan apa-apa macam ikan, udang tu pun dah gatal, apalagilah kalau makan tu semua. Mau jadi beruk karang garu-garu... huiiii.. tak sanggup. Biarlah... dah puas pun makan semua tu. Nanti, kalau baik, insyaAllah... panjang umur, dapatlah makan. Makanlah... apalagi. Bismillah...

KENA SERANG! (Episod 1)

ASSALAMUALAIKUM WBT

HAH! Siapa yang kena serang? Sayalah... Dengan siapa? Selalu kalau kes serang- menyerang ni gara-gara ambil barang orang atau suami orang... wakakakah! Jangan buat lawak, boleh tak? Takde masalah saya nak ambil hak orang, hak sendiri pun susah tau mau jaga... hahaha. Yang sebenarnya saya diserang cacar air atau dalam istilah orang putihnya chicken fox. Kalau diterjemahkan balik, bunyinya ayam musang... amek kau. Tulah jadinya kalau si musang sibuk nak berbulu ayam... muahahahaha.

p/s: Hari ni dah boleh ketawa kuat-kuat.. tiga empat hari lepas rasa macam... macam.... haishhhh!!! Tak boleh kata apalah... tak tau nak kata apa.. bila tengok cermin, oh! Tidakkkkkkkkkkk...

Macammana mula-mula kena tu?


Saya mula perasan ada benjol kecil di lengan kiri (dalam pelipat siku) pada hari ahad sekembalinya dari Kuantan. Malam tu tiba-tiba rasa pedih sebab saya terpicit sesuatu yang bulat di lengan. Lampu bilik air pulak dah 'padam', jadi bila masuk bilik tu saya belek juga.. apa ni tanpa bertanya kepada sesiapa.

Hari Selasa, saya perasan ada satu biji lagi di bawah bahu sebelah kiri. Bulatnya tu cantik betul kemerah-merahan.. hehehe. Tapi tak picitlah, nampak gelembung tu, biar jer nanti mesti dia hilang sendiri, fikir dalam hati. Saya tunjuk kat Yaya. Yaya pelik, apa tu??? Entah. Lepas tu baru sedar ada lagi sebiji di belakang bila raba-raba. Tanya Yaya, Yaya kata sama cam yang kat bawah bahu bonda tu. Aik! Encik Rizar pun diam jer, mungkin dia pun tak nak fikir yang bukan-bukan.

Hari Rabu tulah dah tengahari, tiba-tiba teringat nak tanya kawan masa berchatting di fb. Kebetulan, kawan sebilik keluar ke klinik gigi, jadi tanya kawan baik saya ni, Suhaily... "Äpakah symtom-symtom orang yang kena chicken fox?" Ialah, sejak balik dari Kuantan tu, memang rasa macam nak demam jer, selera makan pun tak ada. Lalu saya menghantar satu gambar padanya. Ïalah, tu..." adoi, kenapa tiba-tiba rasa macam dapat hukuman mati lak ni..

Naza, kawan sebilik saya kebetulan sampai. Saya tunjukkan padanya. Äáh... betullah, Kak Yus..." Waaaaaaa.... aku mahu nangis sekarang...

Terus telefon Encik Rizar, telefon ibu. Huwaaaaaaa.... Petang tu, lepas balik kerja, terus ke klinik. Dapat cuti tiga hari. Tiga hari jer? Ya, lepas tiga hari datang balik klinik. Wah, pandailah doktor-doktor sekarang. Datang lagi, duit lagi. Nasib baik company bayar, kesian bos ahkakkkk...

Wednesday, December 22, 2010

TIGA HARI DUA MALAM DI BUMI MAHSURI (2)



ASSALAMUALAIKUM wbt

SESIAPA yang sudi tengok tu, marilah.. sesiapa yang dah bosan jangan tengok ya. Yang ini siri melawat perusahaan minyak gamat. Minyak gamat nikan memang antara barang yang mesti bawa balik, tapi saya tak membeli pun, sebab yang lama tu ada lagi. Tapi krim gamat, wajib beli. Lupa pula nak ambil gambarnya.. hehe. Lepas tu dah balik dari sini, ada pulak kawan sms nak minyak gamat, hehe.. tak apa, kat mana-mana pun ada, jenama jer lain-lain tapi isi dan ramuannya sama.

ini minyak gamat yang sedang dimasak. Ada orang kata cuba celup tangan, nampak jer tengah mendidih tapi bila celup rasa sejuk, saya tak berani cuba sebab fikir dua kali kat mana nak lap tangan nanti. Terlupa lak nak celup guna hujung jari jer.. hehe..


tengok dari sini jer tau... tak yahlah masuk... hehe


betulkah bunga nenas batu ini sebenarnya buah pokok ru, siapa boleh tolong jawab?

macam-macam ada!


yang ni mak gamat.. anaknya gi sekolah.. hehe.. bapaknya gi bawa bas rombongan pelancong... kih.. kih.. kih..

borong.. borong...


ini buluh tumpat.. kegunaannya untuk mengelakkan haiwan-haiwan berbisa dan bahaya masuk ke rumah.. nak beli gak, tapi fikir cemana lak nak bawa naik kapal terbang... sebenarnya memang tak nak beli pun... kui.. kui.. kui!


tongkat ali.. orang lain tak leh guna tau.. ali jer boleh.. hihi..


takut tak tengok tongkat tu... kui.. kui..

KEK KAREMEL SARANG ANAI-ANAI


ASSALAMUALAIKUM wbt

KEK Karemel Sarang Anai-anai??? Macammana namanya boleh ditukar macam tu sekali ya.. hihi. Sebelum ni blogger masak sibuk dengan kek sarang lebah, yang ni sarang anai-anai lak.. haha. Sebenarnya projek kek karemel ini dibuat sementara menunggu daging cincang yang dah beku seminggu dalam peti ais tu cair untuk dibuat sos spaghetti. Jadi, dengan rajinnya saya pun buatlah kek karemel ni. Mulanya memang plan nak buat lapis berkasih. Baru saja lapisan pertama dan mengayak serbuk koko di atasnya, tetiba jer terdengar Encik Rizar bersuara, "laparrrrrrrrrrrrrr..." huk.. huk. Terus sahaja saya mencampak-campak adunan yang telah siap diwarnakan itu sesuka hati. Adoiii... mesti tak cantik keknya nanti. Sempat buat dua kali saja ayakan serbuk koko dan kerana proses mencampak tu jadi nampak tersangat buruk, lalu saya pun meloreknya pula dengan lidi... kih.. kih.. kih. Nah, ambik kau hasilnya bila dipotong, lapisan serbuk koko tu dah macam sarang anai-anai. Jadi sesiapa yang tak pernah tengok sarang anai-anai tu, macam nilah lebih kurang rupanya ya. Hehehe... resepinya boleh tengok di sini. Tapi rasanya tetap sedap, kali ni saya tak terlupa meletak dua sdb susu pekat manis. Layanzzzzzzzz!!

Tuesday, December 21, 2010

HARGA LAMA... KENAPA TAK DITUKAR?

ASSALAMUALAIKUM wbt

AGENDA wajib setiap kali pergi ke Kuantan ialah singgah di Leban Condong, Rompin menikmati juadah pelbagai jenis masakan udang galah. Kebetulan hari tu semua kedai di medan selera Leban Condong dibuka, jadi boleh pilih nak makan di gerai yang mana, taklah terikat dengan satu kedai jer. Sambil makan, kami tengok-tengok jugalah senarai harga udang galah mentah yang dipamerkan di situ. Ada dua gred, Gred A dan Gred B. Tak silap saya gred A, RM55 dan gred B, yang ni memang saya tengok RM38. Jadi apabila mendapat panggilan telefon dari kakak saya yang memesan membeli udang galah, saya pun beritahulah harga tadi dan kakak saya pesan nakkan yang gred B.

Jadi, dalam perjalanan balik ke Johor Bahru, sekali lagi kami singgah ke Leban Condong. Kali ini dengan niat cuma nak membeli udang galah mentah. Alamak! Tak buka pula kedai yang kami makan semalam, jadi tiada pilihan, kami pun masuk ke gerai yang pertama. Masuk-masuk ke dalam kedai saya bertanya kepada tuan punya kedai, "udang galah mentah ada kak? Dia mengangguk. Saya menjeling tanda harga yang dipamerkan untuk udang galah mentah.

GRED A = RM45
GRED B = RM35

Wah, lebih murah dari kedai yang kami makan semalam. "Boleh kurang, kak? Saya nak ambil 3kg ni." Kakak itu menggelengkan kepala. "Memang harga dia, tak boleh kurang dah."

Memandangkan harganya saya anggap murah juga dari kedai sebelah yang tutup tu, saya setuju sahaja dan kakak tersebut terus membungkus setiap kilogram udang galah yang siap difrozen dengan suratkhabar. Saya terus menuju ke kaunter bayaran dan mengeluarkan wang RM100 yang dibank-in kakak saya untuk membeli 2 kg udang. Kanak-kanak yang menjaga kaunter memulangkan wang baki kepada saya, dua keping not warna merah. Saya cakap, RM70 kan, kurang RM10. Kemudian seorang lagi wanita, berkata, "sekilo RM40," dengan nada yang agak serius.

"Tu, bukan tulis RM35?" saya memuncungkan bibir ke arah tanda harga yang tertampal di dinding belakang kaunter bayaran.

"Tu harga lama, sekarang RM35 tu harga modal," perghhhhhhhhh!! Menyirap jugalah darah saya. Rasa panasssssss je kat muka ni ha. Tapi hendak tak hendak, semua udang telah dibungkus. Sepatutnya saya ada pilihan untuk tidak jadi membeli, tapi mungkin memang dah rezeki dia, kami terpaksa membayar dengan hati yang sebal. Encik Rizar menarik semula lima helai wang kertas RM1 yang disertakan bersama not RM50. Tanpa terima kasih, kanak-kanak yang sama tak ada budi bahasa tu memulangkan baki RM10. Kalau anda macammana? Kami ni memang rasa macam nak mengamuk jer kat situ, tapi memandangkan orang ramai dan kami tahu malu juga, jadi memang malas nak banyak cakap. Karang terlebih cakap, silap-silap boleh kena santau, sapa nak jawab.

Bila sampai rumah, udang galah yang dikatakan gred B tu, alahai.. amatlah comel loteh semuanya, macam gred C jer. Tapi kami masak jugalah.. separuh masak lemak cili api untuk santapan malam itu. Sambil makan, mulut tak henti-henti mengumpat... huk.. huk.



Resepi sama jer macam masak lemak cili api yang lepas-lepas, hehe... boleh tengok di sini. Santan tu agak berketul sebab saya guna baki santan dalam peti ais. Tak mahu membazir buka santan yang baru... huhu...

Monday, December 20, 2010

TAG DARI AH MAT GEBU


ASSALAMUALAIKUM wbt

KUI.. kui.. kui.. kena tag dengan blogger masak tersohor... i likeeeeeeeeeeeeeee!!! Dapat award lagi (dulu2 tak faham apalah award2 ni.. kih2). Jadi dah memalam ni, bolehlah jawab tag dari Cik Mat, sekejap lagi baru leh tepuk bantal.. hahaha. Bukan apa, saya tak naklah nanti sampai bertimbun-timbun tag... ceh! Macam aku fofular... kui2.

Soalan pertama: Sejak bila anda mula memasak dan apakah masakan pertama anda?
~ Hahahaha... ni sejarah ni. Kalau diingat-ingat balik memang rasa malu dan bersalah. Ialah, saya ni dulu macam ala-ala anak bongsulah, pasal lambat dapat adik. Jadi nak tolong mak memasak tu, jauh sekali. Nak matikan api dapur bila air dah mendidih pun tak pandai apalagi nak tolong masak air (masa tu guna dapur minyak tanah). Alkisah satu hari tu, nak dekat-dekat cuti sekolah, maka guru besar sekolah agama semasa ucapannya minggu terakhir persekolahan tu pun berpesan (tak silap masa ni saya dah umur 11 tahun)...

Guru Besar: Ha.. cuti sekolah ni jangan ingat nak main jer, tolong mak masak nasi. Siapa tahu masak nasi?

Saya memandang sekeliling... mak aihhhh! Semua kawan-kawan perempuan angkat tangan, malunyaaaaaaaaaa... dan dengan perlahan-lahan saya pun mengangkat tangan. Hahaha, sejak itu saya pun mula belajar masak nasi dan menyukat air beras. Tapi selalu masak nasi lembik pasal mak ajar sukat air guna jari, jari kita kan panjang... hahaha. Jadi tulah masakan saya yang pertama.. masak nasi masa umur 11 tahun. Nasib baik dah ada rice cooker. (Panjang tol cerita.. hehe)

Soalan kedua: Siapa yang menggalakkan anda memasak?
Entah, tak ada sesiapa kot. Sendiri galakkan pasal saya ni jenis yang kalau nak makan sesuatu saya hendak yang saya masak sendiri sebab tak suka nak menyusahkan orang lain dengan permintaan yang macam-macam... begitulah.. hehe. Bila dah kahwin pulak, dapat suami yang jemis memakan, suka nak makan macam-macam, jadi ini semua macam pendorong jugalah untuk saya memasak lebih-lebih lagi sejak berkawan dengan blogger-blogger masak ni. Kih3.

Soalan ketiga: Masakan yang paling anda suka dan digemari orang-orang kesayangan anda...
Jangan gelak ya... maggi cepat dimasak sedap dimakan. Ha, yang ini memang selalu jadi permintaan, saya suka dan disukai juga oleh orang-orang kesayangan antaranya adik-adik saya... kah3. Jap.. jap.. nak cari gambar maggi... kih3.


Yang keempat, kena tag 5 orang blogger yang sering berkunjung ke blog anda... alaaaa... nanti lain kali jangan tak mo datang pulak ya... hihihi... Yang ni payah gak, almaklumlah.. kita bukan blogger glemer, jadi tak ramai nak berkunjung. Takper, pilih 5 blogger yang terakhir singgah di sini dan meninggalkan jejaknya.. bolehkan...

KhaiAdry's Sedap-Sedapan
Rosaliza Embun Kasih Tercinta
Kak Nor64 Cooking Time
Erienz Bun & Butter
Kak Erna Coretanku

Diharapkan kalian semua sudilah menerima award dan menjawab tag ini ya... muahhhhhhh!

TIGA HARI DUA MALAM DI BUMI MAHSURI (1)

ASSALAMUALAIKUM wbt

SEBENARNYA keputusan untuk bercuti ke Pulau Langkawi ni dibuat di saat-saat akhir. Pada mulanya Encik Rizar bercadang untuk ke Sabah, tetapi apabila difikir-fikirkan yang mana lebih seronok dan berbaloi, beliau membuat keputusan memilih bumi Mahsuri ini. Dan ini merupakan kali kedua kami sekeluarga ke sini. Perjalanan yang meletihkan, letih kerana menunggu waktu menaiki pesawat tapi bila sampai di sana hilang segala letih menunggu. Di pulau lagenda ini, kami menyewa kereta bagi memudahkan untuk bergerak ke sana, ke mari. Destinasi hari pertama ialah Kota Mahsuri dan tinjau-tinjau je ke Laman Padi dan Pantai Chenang.


replika kubur Mahsuri (terlupa nak ambil gambar kubur sebenar)



dodoi si dodoi















jangan main-main!










SHELL GORENG BERCILI



ASSALAMUALAIKUM wbt

TAHU tak apa nama benda ni? Saya pun tak berapa pasti dalam bahasa Melayu, tapi orang putih panggil scallop, cengkerangnya tu memang sama sebijik macam lambang minyak Shell tukan. Pernah tak tengok satu iklan minyak Shell yang tunjukkan kerang ni ditemui di pantai yang bersih apabila ombak meninggalkan pantai? Ia adalah antara binatang bercengkerang yang paling bersih kerana tiada pasir di dalamnya dan sangat mudah untuk dibersihkan. Kulit cengkerangnya halus dan licin serta tidak berlumut seperti sesetengah haiwan laut yang bercengkerang.

Kami ni sebenarnya baru saja pulang berjalan-jalan dari pantai timur, tak jauh pun.. Kuantan jer, hehehe. Pergi pun tak lama, tujuannya cuma Encik Rizar rindu nak makan di Kuantan dan memancing di Endau. Hahaha, dia kaki pancing tau, tapi bukan kat laut tapi kat pasar.. wakakakah. Perjalanan kali ini amat tenang dan tidak memenatkan kerana cuaca yang begitu redup yang sesekali disapa hujan renyai. Walaupun langit agak mendung tapi hujan seolah-olah malu hendak turun.. hehehe. Eh, banyak menceceh pulak.. meh layan resepi Encik Rizar kita ni ya..

Bahan-bahan:
1 kg shell (macam dalam gambar tu... hehe)
1 labu bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1/2" halia*
3" serai*
15 tangkai cili padi kampung* (tumbuk halus bahan bertanda*)
1 sdb pes tomyam
1 sdb sos tiram
1/2 sk garam
1 sdb gula
1/4 cawan jus limau nipis
3 helai daun limau purut dihiris
sedikit minyak untuk menumis

Cara-cara:
~ Panaskan minyak masak. Tumiskan bahan tumbuk sehingga agak garing. Masukkan pes tomyam, sos tiram, garam dan gula. Gaulkan semuanya hingga sebati.
~ Masukkan shell, gaul rata dan masukkan jus limau nipis. Taburkan daun limau purut dan biarkan sehingga shell masak dan bolehlah dihidangkan bersama hirisan cili dan kicap cair.

Saturday, December 18, 2010

BUKAN UDANG TEMPURA


ASSALAMUALAIKUM wbt

HIK... hik... hik... Jangan tertipu. Ni bukan udang tempura.. tak taulah nak namakan apa. Udang goreng tepung, pun bukan. Sebenarnya pagi tu saya ada buat goreng pisang (maaf, tiada dalam gambar). Lepas tu ada sikiiiiiiiiiiiiit lagi bancuhan tepung beras tu, sayang pulak nak buang. Teringat, ada udang dalam peti ais. Jadi sajalah celup udang tu dalam tepung ni dan makan cicah dengan sos siam. Wow! Sedap gaklah.. Yaya tukang habiskan... hehe.

Friday, December 17, 2010

MAKAN STAIL WESTERN YANG CUKUP EKONOMI

ASSALAMUALAIKUM wbt

KENAPALAH dua tiga hari ni rasa macam penyakit M dah mula timbul. Otak pun rasa macam tumpul padahal banyak juga benda yang boleh dijadikan bahan berblogging. Isk.. isk.. isk.. tak leh jadik ni. Ermmmm...

Dua tiga hari lepas, saya teringinlah nak menengok apa yang ada kat kedai yang baru dibuka ni. Nampak sangat-sangat menarikkan warna kedai ni. Hijau.. sejuk mata memandang. Jom.. terjah!



Menu dah ada atas meja... jom cuci mata..



Lepas tu pilih yang paling murah sesuai dengan isi kocek pada masa itu.. kih... kih... kih...


pandaiiiii Yaya.. dia pilih Deep Fried Chicken Chop yang berharga RM5 sahaja... cuba bayangkan macam ni RM5... sungguh ekonomikan...


saya nak makan Fish & Ship lah... RM5 jugak... hik.. hik... hik..

Lepas tu En Hubby pun sampai, baru keluar dari pejabat dia dekat-dekat jugaklah dengan kedai ni. Saya cakap, pilihlah.. bonda belanja.. hihi.. (Dalam hati amek yang RM5 jugaklah bro...)

Ermmmmm.... Amboi.. amboi... amboi... melebih nampak...


Grilled Chicken Chop... nasib baik RM8... hehehe...

Campur Fresh Orange, Sirap Bandung dan Ais Limau (maaf.. tiada dalam gambar) cuma RM23.sen2). Yang penting, sedap dan kenyang.... Alhamdulillah.

DEMI MASA

MENGHITUNG HARI

Anda Sukakan Ini?