MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Monday, February 17, 2014

BERBALOIKAH MEMILIKI MESIN TART SHELL?

ASSALAMUALAIKUM...
SEBENARNYA dah banyak kali Sk dapat pertanyaan, berbaloikah membeli mesin tart shell ini yang harganya boleh membayar sewa bulanan rumah teres dua tingkat lot tengah (1 bulan)***
*** bagi mesin lima lubang.
*** kadar semasa dengan deposit 10%
Sekiranya anda pengusaha biskut bercitarasa tinggi ini maka jawapannya amatlah berbaloi kerana ia begitu menjimatkan masa, tenaga dan airmata. Yelah, ingat tak menangis ke tekan tart shell guna jari. Kalau satu adunan pun boleh makan masa dua jam, apalagi kalau sekali hadap tiga empat adunan, mahu pitammmm!!
Pejam mata dengan harganya yang mahal. Sebenarnya Sk banyak sangat menerima email yang menyatakan betapa berminatnya untuk membeli mesin tart ini. Berrrratus-ratus email tetapi tak ramai yang membalas semula apabila Sk memberitahu harganya. Kepada yang memberi maklum balas walaupun sekadar ucapan terima kasih, Sk cukup menghargainya. Yang senyap terus tu Sk anggap mungkin dia terlupa menyemak kotak emailnya., wallahu 'alam.
Sk tak pernah memaksa anda membeli. Tidak sekali-kali. Jadi pada siapa yang terkezut tu, jangan risau, sehari dua ni Sk akan mmbersihkan kotak email Sk. Jadi jika anda lupa nak membalas abaikan saja. Jika nak hantar email baru, silakan sebab Sk memang tidak ingat setiap seorang dari anda kecuali yang benar-benar berurusan, insyaAllah, Sk ingat.
Dan sehari dua ini pula Sk amat sibuk dengan urusan seharian. Sama ada di tempat kerja atau di rumah berderet-deret tugasan yang menanti. Ni sementara ada masa bolehlah Sk edit dan post entri yang tersimpan lama dalam draf ini, huwa huwa huwa. Oh, ya, bagi sesiapa yang belum mendapat balasan email dari Sk, harap bersabar ya. Sk akan cuba membalasnya seberapa segera bila Sk kurang sibuk nanti.
Sebulan dua yang lepas, Sk ada terima panggilan telefon dari seseorang bertanya tentang mesin tekan tart shell ini. Pada mulanya Sk ingatkan dia hendak membeli mesin sebab bunyinya macam serius benar. Banyak sekali soalannya, oh, yang telefon ni lelaki ya. Kemudian...
Pemanggil : Saya nak tanya, dalam satu jam berapa banyak cik boleh buat kuih dengan mesin ni
Sk : Maaflah, saya tak pernah check jam pulak tapi rasa-rasanya dalam setengah jam saya boleh dapat satu tray dalam 75 biji jugak
Pemanggil : Dalam satu minit berapa boleh dapat?
Sk : Sekali tekan tu boleh dapat 5 biji, dalam 30 saat jer. Tu tak termasuk trim tepi
Pemanggil : Dalam lima minit??
Sk : (naik angin) Maaflah saya nak tanya, awak ni serius ke nak beli mesin ni???!
Pemanggil : (Gagap) Maaflah cik, sebenarnya saya tengah buat kajian pasal projek akhir saya.
Kuang kuang kuang!!! Sabar ajelah. Rupa-rupanya pemanggil ni (lupa dah namanya) merupakan pelajar di salah sebuah pusat kemahiran di Pahang. Nak menghasilkan projek semester akhir. Haiiiii, kenapalah tak berterus-terang dari mula abang oiiii.
Selain dia, memang ramai sangat yang nak tahu berapa banyak masa yang Sk jimatkan dengan mesin ini. Okey, mungkin ramai yang masih tak tahu bahawa Sk tidaklah menjalankan bisnes ini secara serius kerana Sk ada banyak tanggungjawab lain. Bisnes ini lebih kepada suka-suka dan satu cara Sk melepaskan tekanan. Dan ada masanya bisnes ini pun memberi tekanan jugak pada Sk.. haaaa.
Kadang-kadang Sk pelik jugaklah. Pelanggan-pelanggan Sk ni macam ada chemistry tau. Sk ni jarang sebenarnya buat promosi sebab Sk tahu Sk.memang tak terkejar punya kalau buat promosi tu. Tapi yang peliknya bila Sk dapat satu tempahan nanti berderetlah tempahan yang masuk dan biasanya pada hari yang sama. Padahal mereka tu taklah saling kenal pun. Satu lagi, bila Sk tengah 'kering' pelanggan-pelanggan Sk macam tahu ajer tauuuuu, hehehehe. Alhamdulillah.  Allah swt yang Maha Mendengar, Maha Pemurah, sentiasa Memberi di saat Sk perlu. Pendek kata, rezeki Sk dalam bidang ini walaupun tidaklah begitu mewah seperti rakan bakers yang lain tetapi sentiasa ada dan tidak pernah putus. Sk percaya ini semua berkat doa kawan-kawan yang sealiran juga, terima kasih ya.
Okey, mari Sk kongsikan penjimatan masa, tenaga dan airmata Sk menggunakan mesin tart shell ini (5 lubang). Di sini, Sk buat dua adunan sahaja ya dan bersendirian. Jadi kalau anda ada teman membantu lagilah lajuuuu!!
8.25 pm : Sk mula mengisikan semua doh dalam acuan.sampai habis doh dalam mangkuk adunan.
Siap letak semua doh Sk terus masukkan acuan dalam mesin dan tekan. Masa ni rasa macam jadi operator pengeluaran pulak, hahaha. Tekan semua sampai habis barulah Sk trim tepinya sekali harung. Sk tak ingat pukul berapa mula trim tapi ada jugaklah proses meleweh-leweh sekejap masa masukkan doh dan menekan doh tu, hehehe
9.00 pm : Sk siap tekan dan trim semua doh dalam acuan
Kemudian, baki doh dari yang Sk trim tu, Sk masuk dalam acuan lain dan ulang proses tadi sampai habis semua doh.
9.30 pm : Semua doh (2 adunan) siap ditekan dan ditrim, Sk panaskan oven sementara tunggu oven panas, Sk cucukkan dasarnya dengan garfu.
p/s Ada yang beritahu Sk tak perlu cucuk dasar kalau guna mesin tapi Sk lebih suka cucuk sebab nanti dasarnya gelembung sikit. Walaupun ada yang kata, kalau dah masuk filling tak nampak dah gelembung tapi Sk tak suka dasar yang gelembung nanti susah untuk Sk masukkan filling.

2 comments:

  1. Teringat masa wat final projek di iktbn sepang. Terima kasih ya sbb banyak membantu!!!

    ReplyDelete
  2. Akak...saya tetap kagum... Patah pinggang tu...aduhaiii

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

BOAT NOODLE @ TEH O AIS 50 SEN

Assalamualaikum... RAJIN pulak nak cepat-cepat update kisah malam tadi padahal bukan main banyak kisah yang belum dikisahkan lagi.  Hurmmm....