PUDING SUSU KOKTEL

Seri Kandi Tanah Jauhar
3
ASSALAMUALAIKUM...


RAJIN sangat memasak Sk sekarang ni. Haaaa.. rajinlah sangat ya. Syabas untuk diri sendiri. Puding Susu Koktel ni Sk buat dua kali minggu lepas. Buat habis.. buat habis... dua beranak ni memang suka desert yang dimakan sejuk-sejuk macam ni. Malam-malam pun diorang balun jugak. Sk tak buat banyak adunan pun, cukuplah untuk makan tiga beranak.. bukan nak jamuan pun.. hehehe.

Duluuuuuuuuuu.. masa Sk belajar buat Puding Susu Koktel ni dengan ibu.. mana ada sukatan-sukatan. Biasa ibu akan tuang satu bungkus tepung kastard ni dalam periuk besar, masukkan gula sedikit dan tuang air dalam jug. Main agak-agak jer. Lepas tu ibu pesan sediakan air panas kalau kes puding kita tu terkeras. Tak ada sistem betullah ibu ni.. orang dulu-duluuuu... hihihi. Sampai pernah dua kali Sk buat tak jadi, sebab tak ada sukatan yang betul.. hoih.. masak gulai bolehlah main agak-agak.

Resepi ini Sk belajar dari kawan. Sukatan yang betul untuk mendapatkan puding yang baik dan enak dimakan bersama kuah. Sukatannya mengikut nisbah tepung dan air iaitu 1:5. Maknanya kalau tepung kita semangkuk.. air kena lima mangkuk. Kalau tepung dalam bungkusan tu, kenalah rajin tuang ke mangkuk atau cawan untuk disukat. Letak gula jangan banyak sebab nanti kuah puding tu pun dah manis, kan.. di tambah jus dari koktel.

Puding Susu Koktel

Bahan :

1 mangkuk kecil tepung kastard
2 1/2 sb gula pasir
secubit garam

Cara :

Campurkan semua bahan tadi dalam periuk atau kuali dan kacau hingga tepung larut.
Kemudian masak dengan api perlahan/ sederhana sehingga ia hampir nak berketul tu, kecilkan api.
Kacau lagi sampai ia pekat melikat, gunakan api kecil.
Kacau sampai ia berkilat dan meletup-letup kecil. Tutup api dan masukkan ke acuan yang kita suka.

Susu

1 Tin Susu cair
1 Tin air
3 sb gula pasir

Kacau atas api perlahan sehingga mendidih.
Tutup api dan sejukkan.

Hidangkan Puding bersama susu dan buah-buahan koktel dalam tin.

Post a Comment

3Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Hidangan ini kalau dihidang sejuk dalam musim panas biasanya akan licin dulu
    Kena bebudak dia cedok buah-buahnya aje..

    ReplyDelete
  2. mmg sedap n nikmat ni..
    lagi2 kalo sejuk

    ReplyDelete
  3. Kak...ni kalau buat juadah buka puasa memang laku ni kan kak... Perghh...terliurnya rasa....

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!