MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Monday, September 21, 2015

PUDING SEDUT GUNA SERBUK DADIH

  Assalamualaikum...
 
Selalu jugak nampak puding ni dijual di dalam botol
di butik-butik yang berkonsepkan
makan dan fesyen
 
Mula
Sk tak tahupun yang dalam botol tu adalah puding
ingatkan jus buah-buahan
rupa-rupanya
puding yang boleh disedut-sedut
hihihi
 
 
 
Kelmarin
Tetiba jer hati teringin
nak cuba buat sendiri
puding sedut ini
terus selongkar kabinet dapur
cari serbuk agar-agar
rupanya tak ada
tapi
Sk jumpa serbuk dadih satu bungkus
perisa vanilla
zaman bila beli tak ingat
bolehkah serbuk dadih ni
menggantikan serbuk agar-agar
dan yang penting
bolehkah ia disedut
slurpppp
slurpppp
??
 
Sk belek bungkusan
nak tengok cara buat
padahal bukan tak pernah buat
tapi mesti nak belek dulu
kot karang terlupa
sebab tak semua jenama
sama cara penyediaanya
 
Sk bercadang
nak buat perisa
Neopolitan
macam ais krim walls
hehehe
 
Vanilla
Coklat
dan Strawberry
 
Krim
Coklat
Merah Jambu
 
tapi tersalah letak perisa yang ketiga
sebab Sk kalau ternampak perisa blueberry
selalu lupa diri
 
Mula-mula Sk timbang dulu serbuk dadih tu
400 gm
Baca sukatan untuk air, susu dan gula
jadi semua sukatan Sk bahagi tiga
 
Leceh jugak rupanya
membuat puding sedut
yang berlapis-lapis warnanya
kerana perlu menunggu
lapisan bawah sejuk
bukannya seketika
 
tapi bila dislurppp
asyiknya memang tak terkata
berpusing-pusing puding berpusing
dalam botol
macam twister
seronok rasanya
dah macam baby tua
 
Puding Sedut Versi Serbuk Dadih
Perisa Neopolitan
 
Bahan-bahan :
Satu bungkus serbuk dadih perisa vanilla
Di bahagi 3/ asingkan
Sk anggarkan setiap bahagian ada 134gms
Chocolate Emulco
Blueberry atau Strawberry Emulco
 
Lapisan Pertama/ Vanilla :
 
Didihkan 1L air bersama 134ml susu cair dan 35 gm gula pasir
Bila dah mendidih, tutup api.
Masukkan 1/3 bahagian serbuk dadih.
Kacau 5 minit.
Masukkan sedikit gula buah-buahan (jika ada dalam bungkusan dadih)
Tuangkan memenuhi 1/3 gelas atau botol.
Biarkan sejuk.
Lebih baik simpan sebentar dalam peti sejuk.
 
Lapisan Kedua/ Coklat :
 
Apabila lapisan vanilla mula membeku barulah sediakan lapisan kedua.
Didihkan 1L air bersama 134ml susu cair dan 35 gm gula pasir
Bila dah mendidih, tutup api.
Masukkan 1/3 lagi bahagian serbuk dadih dan 1/2 sudu kecil Chocolate Emulco.
Kacau 5 minit.
Masukkan sedikit gula buah-buahan (jika ada dalam bungkusan dadih)
Tuangkan ke atas lapisan vanilla sehingga memenuhi 2/3 gelas atau botol.
Biarkan sejuk.
Lebih baik simpan sebentar dalam peti sejuk.
 
Lapisan Ketiga/ Strawberry atau Blueberry :
 
Apabila lapisan coklat mula membeku barulah sediakan lapisan kedua.
Didihkan 1L air bersama 134ml susu cair dan 35 gm gula pasir
Bila dah mendidih, tutup api.
Masukkan bahagian terakhir serbuk dadih tadi dan 1/2 sudu kecil Blueberry atau Strawberry Emulco dan beberapa titis pewarna ungu (atau pink untuk strawberry).
Kacau 5 minit.
Masukkan sedikit gula buah-buahan (jika ada dalam bungkusan dadih)
Tuangkan ke atas lapisan coklat sehingga memenuhi gelas atau botol.
Sejukkan di dalam peti sejuk
 
Syok gila menyedutttt!
 
 
 

2 comments:

  1. Ini kalau Iman bawa ke sekolah memang lain kali SK kena buat lagilah
    Mesti kawan-kawan Iman nak merasa juga..

    ReplyDelete
  2. 1liter utk 1 lapisan agk byk tu kan jd nye..

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

INAYAH - AKU MAHU PULANG

Assalamualaikum... Alhamdulillah. Akhirnya, Telemovie INAYAH akan ditayangkan di Astro Citra pada hari Ahad,  22 Oktober 2017 jam 10 ma...