NAK MASAK APA NI...

Seri Kandi Tanah Jauhar
1
MMM... hari ni nak masak apa ye? Saya percaya anda semua pernah mengalami dilema buntu untuk memikirkan juadah apa yang akan disediakan sama ada untuk sarapan, makan tengahari, minum petang atau makan malam.
Jangan kata orang yang bekerja bingung dengan menu sehari-hari, suri rumahtangga sepenuh masa pun kadang-kadang boleh serabut kepala memikirkan nak bagi suami dan anak makan apa.
Bagi saya sendiri memang syukur sangatlah, pasal my hubby memang paling senang pasal
makan asalkan lauk tu favourite dia. Cuma yang cerewetnya dia ni ada makanan tertentu yang dia tak makan. Contohnya lauk favourite saya... hah.. itulah masalahnya..


Yang ni kalau saya, layan hari-hari pun boleh tapi my hubby tak makan. Jadi kalau hari itu my hubby tak ada rumah, barulah saya berpeluang masak sardin, anak saya pun suka. My hubby sebenarnya tak kisah pun kalau saya masak sardin masa dia ada, cuma tak bestlah kalau saya masak sardin nanti kena pulak masak lauk lain. Sebab saya kalau makan lauk sardin ni dah tak pandang lagi lauk lain, kan membazir namanya tu.

Satu lagi, karipap sardin. Kalau orang yang jual tu tersalah bagi memang kena m***lah jawabnya. Pantang betul dengan karipap sardin ni.

Tapi yang peliknya sandwich sardin dia makan pulak. Hairan tak hairan? Tapi ada syarat pulak. Mesti nak kena perah jus limau, lepas tu kat roti tu janganlah pandai-pandai nak sapu butter, memang dia merajuk tak makan. Jadi selalunya lepas saya sediakan inti sardin tu, saya just biarkan saja dalam mangkuk, nanti dia sendiri akan letak dalam roti, bukan sikit-sikit, sekali letak dua sudu. Hmmm... macam mana tu, kata tak makan sardn...

Menu sandwich sardin ni selalunya saya buat masa sarapan pagi atau bila petang-petang tu rasa lapar, saya buatlah. Yang ni roti pulak haruslah..


.. sebab suami saya ni tak berapa makan roti jenama lain. Ha, tu pun kira cerewet jugak tu. My hubby ni pagi-pagi tak payahlah susah-susah nak sediakan mee goreng ke, nasi goreng ke,lempeng ke, jemput-jemput ke.. pasal dia makan sikit jer. Tapi kalau saya buat nasi lemak, tu memang dia suka sangatlah. Kalau rasa malas nak buat sandwich, buatkan jelah


Ha, yang ni pulak mesti betul-betul separuh masak. Tak boleh cair sangat, tak boleh keras sangat. Ingat lagi masa baru-baru kahwin dulu selalu bergaduh pasal telur separuh masak ni. Tapi sekarang saya dah expert buat telr ni. Kakak ipar saya sendiri mengaku, adiknya ni memang cerewet pasal telur tu, padahal bukan dia tak tahu, manalah nampak dalam telur tu cair ke.. keras ke...

Selalunya letak jer telur ni sebelah roti semestinya Gardenia tu, lepas tu mesti nak
kena ada kicap...



.. kicap lain tak menepati citarasa.

Kalau rajin sikit saya suka juga buatkan roti bakar benggali style. Tahu tak cemane rupanya. Ha.. macam ni..

roti kasi bakar dulu..


pas tu pecahkan telur tadi atasnya..

Yang ni memang favourite gaklah, tapi kerja kena pantas, sebijk macam bai jual roti kat kedai kopi tu. Kalau tak roti bakar tu jadi liat.

Bab minuman pulak, my hubby ni tak minat nescaffe, cappucino semua tu. Buatkan jer
teh'O'. Sekali sekala saya buatkan juga milo.. hehe, supaya sihat dan kuat. Selalunya saya rendamkan jer teh misai kucing. Memang save gula dalam rumah.

Bab anak saya pulak, paling liat nak suruh sarapan. Kena paksa baru nak makan. Itupun dengan muncung 14, kalau saya tak bagi sarapan tahu pulak lapar..budak.. budak. Tapi favourite dia nasi goreng. Kalau ada koko crunch dengan susu pun dah okeylah tu. Jadi selalunya kami akan pastikan sentiasa ada stok sebab kalau malam-malam lapar, benda tulah yang dicarinya.

Sariyusa: paling suka makan buffet..
Tags

Post a Comment

1Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. my favourite too...sardine!!!
    and i won't forget the first time i ate sardine with white rice at your place... :)) do u remember?

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!