MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Thursday, February 7, 2013

PUDING ROTI CIP COKLAT BERSOS VANILLA

ASSALAMUALAIKUM...


BELI roti bungkus besar tak habis, beli roti bungkus kecil tak cukup, haaa.. macam tulah ragam dalam rumah Seri Kandi ni. Kadang kalau tak ada dicari, kalau ada tak dipandang. Kadang manjang kenyang, kadang manjangnya lapar sampai tengah-tengah malam pun cari roti. Bila tarikh roti dah luput tapi rotinya masih elok memanglah serba salah Seri Kandi nak buang. Seri Kandi masih ingat seorang kawan Seri Kandi boleh kena cirit birit walaupun makan roti pada tarikh yang sama dengan tarikh luput. Errrr.. ada faham ini cerita??? Jadi Seri Kandi telah menukar roti Seri Kandi menjadi puding roti. Entah apa-apa ayat Seri Kandi tulis ni, sebelum makin berbelit-belit jom terjah resepi. Seri Kandi rasa ramai yang sukakan dan dah mencuba resepi ini cuma kali ini Seri Kandi tukarkan kismis dengan cip coklat untuk peminat coklat nombor satu, Nur Iman Fatiha Mohd Rizar ;-)))))) Dan tidak sah puding roti ini tanpa sos kastardnya.

Puding Roti Cip Coklat Bersos Vanilla
Diolah dari : Puding Roti Sos Vanilla

Bahan-bahan:
* 500 ml susu segar/fresh milk
* 8 keping roti (gardenia/high 5)
* 2 1/2  sb gula halus
* 2 sb butter - cairkan sebentar atas api
* 2 biji telur ayam
* 1 sudu teh esen vanilla
* 1 sb tepung kastard
* 4 sb cip coklat (boleh tambah atau kurangkan)


Bahan C - Sos Vanilla
* 1 tin susu cair
* 1 sudu teh esen vanilla
* 2 sb tepung kastad
* 2 s/b gula

Cara-cara

1. Koyakkan roti dan susun dalam loyang sambil ditabur dengan cip coklat.
2. Kacau dan gaul rata bahan-bahan lain. Tuangkan ke dalam loyang yang telah disusun roti dan coklat cip tadi. Biarkan terendam selama 15 minit dan sementara itu barulah panaskan ketuhar.
3. Bakar dalam suhu 180'C selama 45 minit atau hingga masak.
4. Sementara membakar, kacau rata bahan sos vanilla (C) dan masakkan di atas api yg sederhana sebentar.
5. Sejukkan sos dan tuangkan di atas puding semasa menghidang.

Bagi Seri Kandi, puding roti ini enak dimakan ketika masih suam.


7 comments:

  1. Ada sekali kakak buat Seri tak jadi. Dah rupa bingka keras. Custardnya aje yg jadi. Tapi kakak guna kismis.

    Tengok Seri punya meleleh kakak dibuatnya

    ReplyDelete
  2. sy paham kak apa yg akak tulis....:-)
    ada lgi x? nak skit.....l:-)

    ReplyDelete
  3. ni peberet hubby Liza, tp selalu Liza xbuat sos dia tu, malas...hihihi

    ReplyDelete
  4. Hujan dah turunnnnnn....perut pun lapar. Amboiiiiii sedapnyaaaaa

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

BOAT NOODLE @ TEH O AIS 50 SEN

Assalamualaikum... RAJIN pulak nak cepat-cepat update kisah malam tadi padahal bukan main banyak kisah yang belum dikisahkan lagi.  Hurmmm....