MAKAN DI NGA' CHENG KITCHEN, KONG KONG

Seri Kandi Tanah Jauhar
4
Assalamualaikum...

KEMBALI ke rutin sebelum Perintah Kawalan Pergerakan dan pendamik Covid 19 melanda tanahair, kami sekeluarga dah kembali makan di luar setiap hujung minggu. Walaupun selalu makan di luar, kami tetap patuh SOP. Yelah, kita tidak tahu dengan siapa kita berjumpa dan berhadapan. Mereka-mereka pun tak kenal kita, jadi, sama-samalah berwaspada. Banyak kes yang berlaku sekarang ini dikatakan tidak bergejala, jadi kami risau juga. Bagaimanapun hidup perlu diteruskan, biarkan dunia terus berpusing dalam paksinya sendiri.

Baru-baru ini, Pak Inche mengajak makan di Roti Rentung Cafe, Kong Kong yang pernah Sk ceritakan sebelum ini. Semasa keluar rumah tu, tetiba terlintas hati untuk telefon dahulu, rupanya Roti Rentung Cafe ditutup pada hari itu. Lepas tu, Pak Inche kata, RRC jer tutup, banyak lagi kedai lain kat situ, ye tak ye, jugak. Teringin pulak nak mencuba di satu lagi kedai masakan western bersebelahan dengan RRC, iaitu Nga' Cheng Kitchen. Haaaaa.. tak tahulah kenapa diberi nama Nga' Cheng ni. Yang pasti Sk sebenarnya lebih suka dengan konsep makanan di Nga' Cheng yang menghidangkan pelbagai masakan timur dan barat termasuk kudapan yang begitu sinonim dengan masyarakat melayu yang mendapat jolokan nama welcome welcome, sepanjang PKP lepas, hahaha.


Suasana di Nga' Cheng Kitchen kelihatannya amat sibuk malam tu. Bukan sahaja di NCK, malah semua peniaga malam tu kelihatan sibuk dengan kedai yang dipenuhi pelanggan. Semasa mengambil pesanan, kami diberitahu makanan akan mengambil masa untuk dihantar, Sk bersetuju untuk menunggu. Memang tak ada yang nak dikejarkan pun, seronok jugak duduk di tepi jeti sambil menikmati angin malam dan melihat gelagat manusia yang pergi dan datang tidak putus-putus.


Sementara menunggu pesanan, Pak Inche bangun memilih hidangan steamboat dari gerai berhampiran. Kalau di Johor ni, sementara menunggu makanan dipesan, akan ada peniaga otak-otak yang meletakkan bakul otak-otak sebagai pembuka selera, tapi malam tu semangkuk kecil kacang rebus diletak di atas meja. Jadi, kita layan kacang rebus dululah, hehe. Empat minit lepas kacang rebus habis, sampailah hidangan yang pertama iaitu Beef Stew yang dihidangkan bersama roti arab. Sk terkesima sekejap dengan food plating-nya. Tak silap Sk, ia merupakan mangkuk cuci tangan orang dulu-dulu. Ni kretaif tak kena tempat ke.. tapi nasib baik beef stew tu sedap yang betul-betul sedap, hihi.


Tengah cubit-cubit dan celup-celup roti arab dalam beef stew, gerai sebelah pun menghantar steamboat yang dipilih Pak Inche tadi bersama sos kacang yang sedap. Steamboat tu memang tak boleh dinafikanlah, rasa di mana-mana pun memang itulah, tapi sos kacang tu memang sedap dan tidak mengecewakan.


Sedang enak menjamu selera, minuman pun sampai. Iman speechless tengok A&W Rootbeer Float ada badut bertopi ahli sihir, hahaha. Haa.. inilah salah satu cara gerai-gerai di sini mengambil hati pelanggan dengan hidangan yang mencuit jiwa. Bak kata pepatah, dari mata turun ke hati.. ini yang buat kami nak datang lagi.


Lamb Chop pula untuk Pak Inche. Simple jer hidangannya tetapi tidak mengecewakan cuma Pak Inche kecewa sebab dia dah pesan minta medium tapi dapat welldone. Tak apalah Pak Inche, tak bagus sangat makan medium-medium ni, huwa huwa huwa.


Seafood Basket.. ini Sk order untuk makan sama-sama tapi Pak Inche dah order steamboat pulak. Sekali lagi persembahan yang mantap. Udang, Sotong, isi ketam dan nugget tempura ikan digoreng tepung dihidang bersama sos putih dan cili sauce. Ada juga coleslaw di dalam bakul tu bersama salad, hirisan timun dan tomato. Siapa datang sini, jangan lupa order Seafood Basket ni tau.


Hampir 50 minit jugak menunggu Spaghetti Carbonara ni dihidangkan ke meja. Nasib baiklah orang yang last dapat ialah Iman yang amat penyabar, hahaha. Terdapat beberapa pilihan haiwan untuk hidangan carbonara dan Iman pilih haiwan laut. Sekali lagi terkesima, berbaloi tunggu lama sebab bukan sahaja platting yang mantap tapi rasanya juga sungguh sedap, amat berbaloi-baloi.


Semua muka happy sungguh malam tu. Lama tak lepak macam ni sebab biasa kalau keluar makan Pak Inche suka hidangan berlauk ajekan. Tomyum, tomyum, seafood, seafood.. haaaaaaa.. dia malas nak layan tekak minah saleh anak bini dia ni, hahahaha.

Jadi, bagi anda yang ingin mencuba makan di Nga' Cheng Kitchen, ini alamatnya :

Nga' Cheng Kitchen
Kongkong Eco & Agro Tourism, 
Jalan Utama, Kampung Sungai Latoh, Masai, 81750, Johor, 81750 Masai

No Telefon : 011-2773 5313


Sk bagi 4 Bintang!
Tags

Post a Comment

4Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. Pelik btol nama kedainya. Tapi air tu memang rare. Tak penah pulak jumpa. Mesti sedap. Tapi bab tunggu sampai 50 minit tu uishhh boleh kenyang angin dibuatnya.

    ReplyDelete
  2. Sedapnya tgk gambar..setakat ni blm berani nk mkn di kedai sbb anak baby lgi huhu

    ReplyDelete
  3. Yee ni lee haritu nak pergi bawa budak-budak Visit Johor tu tapi kedai semua tutup lagi, malas nak tunggu sampai senja tu yang pi makan Laksa Johor hahahaha

    ReplyDelete
  4. Join yuk di chanelku yang seger...
    banyak film terbaru yang memanjakan mata loh...

    STREAMING NONTON BOKEP GRATIS ..!!
    Kumpulan BOKEP Terlengkap Terbaru Terpopuler & Ter-Update By SUKABOKEP

    SUKABOKEP

    BOKEP INDO NGENTOT ASIK

    BOKEP BARAT NGENTOT MANTAP

    BOKEP JEPANG NGENTOT NIKMAT

    BOKEP KOREA NGENTOT PUAS

    FILM SEMI NGENTOT SERU

    SKANDAL ARTIS, MODEL, SELEBGRAM TERBARU 2020

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!