MEE CALONG - Alam Sari Di Tanah Jauhar

MEE CALONG

Assalamualaikum...

KALI ini Sk nak cerita pasal mee lagi. Alkisah seorang pakcik ni dia teringin sangat nak makan Mee Calong. Mana lagi nak cari mee calong kalau bukan di Kuantan. Sebenarnya beberapa kali ke Kuantan, Sk biasa nampak gerai yang menjual mee calong ni. Tapi apa yang Sk nampak ER macam tak berapa nak berminat. Kali ini beriya-iya pulak dia tanya Sk, sedap ke mee calong tu? Eh, kita pun tak pernah makan, kan. Memang tak tahu sedap tidaknya. Google.. punya google, ada seorang blogger tu.. lupa pulak siapa, rekomen Mee Calong di Beserah, Kuantan. Jom kita terjah!

Kali ini Sk bawa ibu.. apa mimpi kali ni ibu nak ikut Sk berjalan sampai ke Kuantan. Tak silap masa ni cuti hujung minggu sebelum cuti merdeka. Percutian yang tidaklah dirancang sangat. Tempah hotel pun saat-saat akhir. Macam biasalah hotel pilihan kami yang dekat dengan laut.. suka laut.. hehehehe.
 
 
 Sama kejadiannya seperti mee sup yang lain tetapi rasanya tak sama ya. Barulah Sk tahu makna calong tu ialah bebola ikan. Jadi, mee calong ni ialah Mee Bebola Ikan. Sebenarnya mula tu Sk bimbang jugak dengan bahan-bahan yang digunakan dalam membuat mee calong ni kerana ibu Sk tak makan ayam. Nasib baik menurut pekedai tu, mereka tak gunakan ayam dalam mee kecuali telur ayam.. hahaha.
 
 
 Ada dua pilihan sama ada bihun atau mee kuning. Sk pilih mee kuninglaa yang lain semua mintak bihun. Selain daripada bebola ikan, ada juga keropok leko yang dipotong kecil. Turut disediakan sambal untuk dimakan bersama mee calong.
 
 
Sedap ke tak???
Aaaa.. bolehlahhhh.. Alhamdulillah.
 
 
Kalau dah ke kawasan Beserah dan Balok tu memang tak sahlahkan kalau tak makan keropok leko. Keropoknya kontot-kontot. Sosnya pun sedap. Sk memang peminat keropok leko yang lain macam tak minat.. bagus.. heheheheh.
 
oklah.. nanti kita cerita ceriti lagi ya.. apa lagi yang kami makan di Kuantan ni. 

3 comments:

  1. Kakak ingatkan mee calong tu bekas dia yg dikatakan calong
    Sebab kalau org menoreh getah bekas yg tadah susu itu ada yg panggil calong..

    ReplyDelete
  2. Sila semak kamus DBP utk perkataan "calong" au "calung". Maknanya (1) Tuib buloh yg digunakan utk menyimpang air;(2) Bekas mangkuk kecil digunakan utk mencedok air atau mengumpul susu getah di pokok diperbuat dr buloh contohnya.

    Maka Mee Calong merujuk kepada bekas mangkuk mee dan bukan bebola ikan.

    ReplyDelete

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini. Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri.
Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com
Terima kasih