MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Sunday, October 18, 2015

PULUT MANGGA LAGI

Assalamualaikum...

"KAU boleh buatkan aku pulut tak? Nak makan dengan mangga..." pinta seorang sahabat.
Aaaa.. nak suruh Sk buat pulut? Alamak.. bercintanya rasa. Sejak akhir-akhir ini memang malas nak masuk dapur. Kalau masak pun ala-ala alacarte je.. hahaha. Biasanya masak sejenis lauk.. lepas tu goreng telur mato.. habis cerita. Besar betul M-nya. Itu baru bab masak. Belum lagi bab melipat kain baju. Memang menimbun jer atas sofa. Masalah ramai surirumahtangga berkerja.. huhu.

Bila kawan Sk ni menghulur seplastik mangga masak yang diperam dari pokok mangga depan rumahnya, rasa macam takkanlah tak nak buatkan.. ye tak? Pandai betul kawan Sk nikan. Dia tahu dah cemana nak lembutkan hati Sk ni. Bukan sehari dua kenal.. dah bertahun-tahun. Sejak masuk tingkatan empat lagi. Tak cukup mangga masak, disuruh pulak cik abangnya menjolok mangga muda yang masih tergantung di pokok. Buat jeruk manggalah kita. Dah wassalam punnnn.. hihihi.

Dah beberapa kali buat pulut mangga ni, Sk cuma semak sekali lalu resepi. Tak macam kali pertama dulu. Segala langkah diikut satu persatu. Maklumlah, kita nakkan rasa pulut thai yang ori. Tak mahu yang masak dalam periuk nasi elektrik. Alhamdulillah, kejadiannya sangat memuaskan hati. Sekarang ni Sk dah tak rindu-rindu atau teringin pulut mangga dari pesta thai yang mahal. Buat sendiri puas hati. Boleh diulang beberapa kali. Kawan-kawan, yang tak pernah tahu nikmatnya pulut mangga boleh cuba. Memang tak sama rasanya dengan pulut durian. Kalau ditanya Sk, Sk vote pulut mangga tau.. hihi.


Pulut Mangga Ala Thai

Sk buat dwi perisa

Ori :

Panaskan periuk kukusan dahulu

250 gms beras pulut dicuci bersih
sehelai daun pandan disimpul
masukkan pulut ke dalam loyang bersama daun pandan
letak air separas pulut
kukus 15 minit

Pulut Pandan :

250 gms beras pulut dicuci bersih
4 helai daun pandan dikisar dengan sedikit air
masukkan pulut ke dalam loyang
letak air kisaran daun pandan separas pulut
kukus 15 minit

Sementara mengukus..
Sediakan santan

750 ml santan
6 sb gula pasir
garam secukup rasa

masak santan atas api sederhana
kacau sentiasa.. panaskan sehingga terbit minyak

Apabila telah terbit minyak, tutup api

Keluarkan pulut dari loyang, masukkan ke dalam besen lain yang bersih dan kering
curahkan sesenduk santan.. gaul rata perlahan
Tabur sedikit garam
tambah lagi santan sedikit-sedikit
berhenti tambah santan jika keseluruhan pulut telah diliputi santan
buat berasingan untuk perisa ori dan pandan

Sos Santan :

Lebihan santan tadi
letak semula ke atas api kecil
tambahkan 2 - 3 sb gula pasir
6 sk rata tepung jagung
2 sk rata tepung beras
kacau guna hand whisk sehingga santan pekat dan sedikit mendidih
tutup api

hidangkan pulut bersama hirisan mangga dan sos santan












2 comments:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

26 SYAWAL

Assalamualaikum... ALHAMDULILLAH.. dah hari ke 26 kita meraikan Syawal. Ramai yang mengambil kesempatan mengadakan rumah terbuka da...