MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Tuesday, April 22, 2014

NASI KATOK DAN SUP KAKI LEMBU

ASSALAMUALAIKUM...


DUA malam berturut-turut kami menikmati Nasi Katok bersama Sup Kaki Lembu
untuk membina badan supaya sihat dan kuat.
Sup kaki lembu pemberian dari ibu Sk, adohaiiiii.. sedap ya ampun.
Siapakah yang dapat menandingi masakan seorang ibu, kan.
Cukup segala rempah ratusnya dinikmati bersama sambal kicap yang meletops!
Amboiiiii, menantu makan tak toleh kiri kanan nooo.
Sebenarnya ER minta Sk masak sambal tumis ayam malam tu tup-tup bila sampai di Skudai,
Sk dapat mesej dari Angah suruh singgah ambil sup ni.
Jadi, menu sambal tumis telah bertukarrrrrrrrrrrr.
ER kata, tak apalah, esok saja goreng ayam
tapi Sk teringin pula nak makan buat Nasi Katok
yang resepinya dikongsikan seorang kenalan
 dari Kota Kinabalu, Sabah.
 
terima kasih, Za :))))))


Menurut kenalan Sk ni, Nasi Katok berasal dari negara Brunei Darus Salam
di mana peniaganya berbangsa cina dan tinggal di Osumping.
Perniagaan Nasi Katok ini asalnya beroperasi pada lewat petang atau malam. 
Urusniaga dilakukan dengan cara sama ada peniaganya yang akan mengetuk
(masyarakat sana sebut 'mengatok')
rumah si pembeli
atau si pembeli yang mengetuk rumah si penjual.
Nasinya pula ditanak menggunakan beras siam wangi
manakala sambalnya terpulang kepada kreativiti masing-masing.
Semakin mantap rasa sambal semakin bertambahlah pembeli setia.
Wajib ada dalam hidangan nasi katok ini adalah
ayam yang digoreng yang mana rencahnya juga mengikut cara penjual masing-masing.


Seorang lagi kenalan (jiran farmville dolu-dolu) pula berkata,
 terdapat banyak sekali gerai yang menjual Nasi Katok ni di tepi-tepi jalan di Brunei.
Walaupun hidangannya agak mudah iaitu nasi putih, ayam goreng dan sambal tumis
yang dibungkus dalam kertas tetapi ciptarasanya berbeza-beza.
Haaaa.. bila Sk post gambar nasi katok ni di fb ternyata ramai yang tak tahu apa dia nasi katok.
Ada yang ingat katok tu katak.. maklumlah kan ada beberapa tempat yang sebut katak tu katok.
Ada yang kata katok tu pukul, hihihi. Macam-macam!!
Mujurlah Allah swt temukan Sk dengan Za, tauke Nasi Katok ni,
kalau tak, Sk pun tak tahu tentang kewujudannya.


Sebenarnya terpulang kepada anda nak buat sambal macam manapun.
Sambal tumis kosong sahaja tau.
Kata kawan Sk, sambal yang paling popular adalah 'Sambal Dadah Tahai'.
Aduh, Sk pun kurang pasti macam mana rupa atau rasa dan bahan untuk menyediakan sambal tu. Ngeri urat bila sebut tu, heheheh.
Untuk sambal Sk ni,
Sk serba salah sebenarnya nak kongsikan resepi sebab Sk tak ada sukatan yang sebenar 
sebab kawan Sk tu berniaga.
Sk pun pakai campak-campak dan agak-agak juga sukatannya sebab maklumlah orang meniaga, resepinya bukan guna gram-gram macam kita
yang buat untuk makan saja-saja ni, hihi.
Semua sebut dalam kilogram.. hehehe. 
Bagi sesiapa yang nak cuba, senang aje.. bawang, cili padi dan belacan 
digoreng keemasan dengan minyak kemudian dikisar.
Lepas tu dimasak semula, tambahkan asam keping dan gula.
Sambal anda mestilah ada 1P dan 3M iaitu
pedas,
masin,
manis
dan masam,
fuhhhhhh #lappeluh!

ALHAMDULILLAH.....
SYUKURRRRR
NIKMAT DAN REZEKI DARI-NYA


Untuk ayam goreng tu pula ada yang menggunakan resepi ayam goreng bersalut tepung
macam kefsi tu.
Tapi keluarga Sk kurang gemar makan nasi dengan ayam goreng bersalut tepung.
Sk cuma letak garam, serbuk kunyit dan serbuk cili.
Goreng dengan api sedehana kecil untuk mendapatkan isi ayam yang lembut.
Kalau nak dapatkan ayam goreng yang sedap, kita kena sabar masa goreng.
Duluuuuuuu.. Sk tak pandai goreng ayam.
Selalu sangat ayam yang Sk goreng, masak di luar mentah di dalam.
Maklumlah, nak cepatttt ajer buat kerja.
Lepas tu Sk belajar jadi penyabar.
Goreng guna api kecil.
Fuhhhh, memang mantaplah hasilnya.
Bila ayam dah mula garing dalam kuali,
taburkan daun kari,
 memang terangkatlah!
Orang Johor kata 'mengancam'.. ya... gitewwww ;p
 
kepada Za,
terima kasih kerana sudi berkongsi resepi
semoga bertambah berlipat ganda rezeki Za dan keluarga,
Aamiiinn Ya Rabbal Aalamiiinnn.

3 comments:

  1. Kakak pun baru pertama kali dengar nasi Katok ni SK..
    Cara penyampaian Sk buat N3 itu yg buat kakak aduhai teringinnya nak merasa...

    ReplyDelete
  2. cakkkkkk ! nah lama udh ne x cek in blog .. *cium tgn kak yus*

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

AKHIRNYA IKEA TEBRAU DIBUKA

Assalamualaikum... YEAY!!  Akhirnya setelah sekian lama menunggu, Ikea Tebrau kini dibuka di Johor Bahru.  Setelah bertahun-tahun beran...