MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Monday, September 29, 2014

LIPSTICK PLANT... JATUH CINTA PANDANG PERTAMA

ASSALAMUALAIKUM...

"KAU tanam lalang?" Tegur ibu Sk bila datang ke rumah Sk suatu masa dulu.

"Ekekeke.." gelak Sk. Selepas kejadian serangan ulat bulu beberapa tahun dulu, Sk mula berhenti menanam pokok. Fobia mengenangkan ulat bulu yang memanjat dinding, entah dari mana datangnya. Walaupun taklah sampai berpuluh-puluh ekor tapi lebih dari sepuluh jugak tau. Eiiiii.. meremang bulu roma Sk ni haaa. Sejak tu, semua pokok yang Sk tanam terbiar. Taklah banyak sangat pun. Tak sampai sepuluh pokok maklumlah laman pun tak berapa nak besar. Selebihnya M yang besar, hahaha.

Entah kenapa sejak akhir-akhir ni Sk kembali berjinak-jinak dengan pokok. Pokok-pokok yang ada, tanahnya semakin mendap dan memerlukan tanah tambahan. Maka nursery tempat dituju membeli tanah organik katanya. Sk teringat nak membeli pokok gantung untuk hiasan. Dua tiga pokok gantung hiasan Sk dah meninggal, hilang seri laman. Dalam membelek tetiba terpandang pokok yang ini... 'cantiknyaaaaa daun dia, unik.. pokok apa ni?' Pekerja nurseri memberitahu Sk nama pokok tu tapi tak masuk dalam kepala sebab teruja sangat dengan kepelikan pokok itu.  Bila Sk post gambarnya di fb, 'Lipstick Plant' namanya, komen kakak ipar Sk... ooooo... Pokok Gincuuuu... hihihi. Encik Google kata, Pokok Gincu Bibir... errrr... ada ke gincu yang pakai kat hidung???


 
Pokok ini mendapat namanya apabila brakta atau pengasuh bunga yang berbentuk seperti cawan berwarna ungu gelap dan kemerahan mengeluarkan kudup bunga yang berkembang membentuk silinder panjang seperti gincu bibir. Brakta ini akan tumbuh secara berpasangan tau. Kudup bunga yang keluar dari brakta itu berwarna merah terang.. memang sama bentuknya seperti gincu. ia akan terbuka apabila telah matang menjadi bunga yang cukup wangi dengan madu. Ada yang kata, burung kelicap sangat suka menghisap madu bunga ini tapi Sk tunggu punya tunggu punya tunggu, jangankan burung kelicap.. rama-rama pun tak datang :((


Daun pokok gincu ini terdapat dalam dua jenis yang mana satu berbentuk bujur dan kuncup di hujung berwarna hijau tua dengan bahagian atas seperti diselaputi lilin. Dan satu lagi jenis seperti yang Sk beli inilah, bentuknya bergulung seperti keriting. Bahagian pokok seperti di bawah daun, batang, ranting dan brakta bunganya pula berbulu halus.

Species Aeschynanthus Lobbiana ini tergolong dalam keluarga tumbuhan Gesneriaceae. Ia berasal dari negara-negara tropika seperti Malaysia, Indonesia (Sumatera, Kalimantan dan Jawa), Thailand dan Singapura. Lain-lain info berkenaan Lipstick plant bolehlah baca di bawah ya..


Pembiakan Ia mudah dibiakkan menggunakan keratan batang atau keratan hujung batang berdaun pokok yang matang.

Penanaman
Untuk menanam gunakan campuran tanah untuk pokok berpasu iaitu dalam nisbah 3:2:1 (Tanah peroi:Baja kandang:Pasir sungai).

Penjagaan
Ia memerlukan banyak cahaya untuk menggalakkannya berbunga lebat. Namun elak daripada didedahkan terus kepada matahari yang terik kerana ini boleh melecurkan daunnya.

Siram pada waktu pagi dan biarkan medium tanamannya di bahagian atas itu kering dahulu sebelum menyiramnya semula.

Sembur dedaun terutama pada hari terlalu panas untuk persekitaran yang lembap agar ia boleh tumbuh dengan lebih subur lagi.

Gunakan baja kandang untuk pertumbuhan pokok yang sihat. Boleh juga gunakan baja kimia yang sesuai pertumbuhan pokok dengan daun yang subur. Kemudian gunakan baja khas untuk tujuan menggalakkannya berbunga.

Idea pameran
Pokoknya mempunyai ranting yang tumbuh mengarah keluar pasu, membengkok ke bawah menutupi bahagian tepi dan bawah pasu tanamannya. Justeru ia memang sesuai dan menarik sekali untuk dijadikan tanaman gantung.

Untuk pokok gantung, yang diperlukan ialah kira-kira 10 keratan hujung batang berdaun, ditanam dalam pasu gantung yang menarik bentuknya


Sumber

No comments:

Post a Comment

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

FESKO KPYPJ 2017

Assalamualaikum... Sk ingin mengajak anda yang tinggal berhampiran Kulai atau sekitarnya untuk sama-sama memeriahkan Festival Konvokesy...