MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Monday, September 8, 2014

QUICHE LORAINE

ASSALAMUALAIKUM...

SEPANJANG minggu ini dengan minggu hadapan nampaknya tiada hari cuti buat Sk. Berderet-deret agendanya. Agenda keluarga, agenda tugas dan agenda bisnes berjalan serentak. Gigil-gigil buah betis dibuatnya. Dah macam iklan mesin kurus 'shake & shape' pulak. Tapi tak kurus-kurus jugak, hihi. Tak apa, redho jer. Kalau tengok artis-artis lama pun ramai yang dah tak berapa nak kurus. Jadi, terimalah hakikat, tahap metabolisme semakin rendah, huhuhuhu.

Dalam pada tu, teringin punya pasal selepas menikmati makanan dari Perancis ni (kalau tak silaplah, kalau salah sila betulkan ya) dari pemberian seorang kakak dari Negara Seberang Tambak, semalam petang Sk gigih mengadun pastri untuk membuat 'Quiche Loraine'. 'Quiche' yang disebut sebagai 'Kish' ini resepinya Sk selongkar dalam dapur Kak Jun Diari Kasih atau Cupcakekasih. Sebab Sk guna tablet hari ini jadi Sk tak pandai nak sharekan link. Kepada Kak Jun, terima kasih atas perkongsian ini ya.

Pertama kali mencuba aduh ke laut sungguh. Pastrinya agak tebal dan kesilapan menggunakan saiz penerap membuatkan ia kelihatan pelik. Sepatutnya kena gelek doh nipis sedikit tapi Sk takut ia pecah bila diletak intinya nanti. Tak apa.. tak apa.. kita belajar dari kesilapan. Nanti kalau ada masa bolehlah menge'quiche' lagi. Hihihi. Lepas tu bolehlah jual. Errrr.. ada sesiapa nak beli????

Quiche Loraine

Bahan-bahannya :
250 gm tepung gandum
125 gm salted butter
Air secukupnya

Cara-cara :

1. Potong dadu butter dan masukkan ke dalam tepung gandum. Gaul sehingga menjadi crumble.

2. Tuang air sedikit-sedikit ke dalamnya dan gaul sehingga menjadi doh.
*Selepas jadi crumble tu, Sk tambah sebiji telur. Dan gaul rata-rata baru Sk masukkan air. Air tu jangan banyak ya. Guna sudu atau percik-percikkan sahaja.

3. Bila dah jadi doh boleh perap sekejap. Kemudian canai nipis dan terap. Letakkan ke dalam mangkuk aluminium. Bakar dengan suhu 170 darjah selsius selama 25 minit.

Bahan Inti :

1 biji bawang besar dipotong dadu
150 gm mix vegetable (Sk ganti dengan cendawan butang yang didadu)
1 sb tomato puri (Sk letak 2 sb)
150 gm daging cincang (Sk guna 200 gm)
1 helai daun salam (tak letak pasal tak ada, nak beli mahal giler kot)
150 gm butter (Sk guna 100 gm pasal tak cukup, hihi)
garam secukup rasa

Cara-cara :

1. Panaskan butter. Tumis bawang besar dan masukkan daging cincang. Biar daging masak rata.

2. Masukkan tomato puri. Kacau sekejap. Masukkan daun salam.

3. Masukkan cendawan butang, gaul sekejap. Tutup api.

Salt Royale

Bahan-bahan :

250 ml susu segar
50 ml whipping cream atau krim nestle
3 biji telur
garam dan serbuk lada

Masukkan semua bahan dalam satu mangkuk dan kacau rata menggunakan garfu. Ketepikan.

Bahan penambah sedap

Parutan keju cheddar dan mozarella secukupnya.

MASUKKAN inti daging cincang tadi ke dalam pastri yang telah siap dibakar.
Kemudian tuangkan salt royale memenuhi pastri dan taburkan dengan parutan cheddar dan mozarella.
BAKAR selama 20 minit dengan suhu 170 darjah selsius.

1 comment:

  1. Salam perkenalan......sedapnya........mohon izin nak resepi teringin nak cuba.........senang2 singghalah www.chances-rewards.blogspot.com
    Terima kasih

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

AKHIRNYA IKEA TEBRAU DIBUKA

Assalamualaikum... YEAY!!  Akhirnya setelah sekian lama menunggu, Ikea Tebrau kini dibuka di Johor Bahru.  Setelah bertahun-tahun beran...