NASI LEMAK AMAN SARI

Seri Kandi Tanah Jauhar
3

 Assalamualaikum WBT

DAH dapat notis dari minggu lepas, tiada bekalan air dari 31 Januari hingga 8 pagi esoknya. Pak Inche mula berbunyi ajak tidur di mana-mana hotel sekitar JB. Teringat sebelum ni kami bermalam di Grand Paragon Hotel kerana tiada bekalan air juga. Kelam-kabut kemas pakaian kerja dan daftar masuk malam tu, esoknya pagi-pagi dah kena masuk pejabat. Rasa rugi dan serik, jadi Sk menolak cadangan Pak Inche. Kita mandilah jimat-jimat. Kalau tak cukup air kita mandi kat office, kata Sk 🤣. Sekali, pukul 3.30 pagi tadi air dah keluar. Airnya pun jernih jer, selalu kalau bekalan air dah pulih, airnya berkarat.


Lupa tak ada bekalan air, Sk bercadang nak masak Sotong Paprik dan Tomyam Udang. Pak Inche kata, tak ada air kan.. kawan dia bagitahu rumah dorang dah tak keluar air sejak pagi. Sampai rumah, Sk buka pili laman, aaa.. memang tak ada air la. Tak jadilah masak. Pak Inche ajak tengok jualan apa yang meriah depan Hotel Aman Sari Gelang Patah. Sk setuju dengan syarat kedainya bersih dan peniaganya melayu. Tengok-tengok, ada Nasi Lemak Ayam Goreng Berempah. Telur habis katanya. Pak Inche kata, agaknya dorang memang tak jual telur nanti ayam goreng tak laku, logik! Lauk-lauk lain pun tak ada. Gerai bersih, cuma sebelahnya tu ada tokpekong la pulak. Mungkin tokpekong peniaga-peniaga cina deretan kedai berhampiran. 


Sk setuju untuk makan di situ. Ada beberapa meja diletak di tanah lapang depan gerai. Nasi lemaknya setimbun, lengkap ikan bilis, kacang tanah dan timun. Nasi berasa lemaknya, sambal pun sedap tapi macam tak cukup. Memang tak cukup pun, Sk bangun ke gerai bawa pinggan.

"Kak, sedap sangat sambal akak, boleh mintak lagi?" Ketawa kakak tu kena puji, tapi memang betul sedap sambalnya. Pak Inche lagilah, awal-awal makan terus bangun minta extra sambal. Dia tak caj ya sambal extra tu, sesenduk penuh lagi ditambahnya dalam pinggan kita. Ayam goreng potong empat ya, pun sedap begini 👍👍👍.


Gerai ni berdekatan Hotel Alam Sari dan berhadapan dengan Apartment Nusa Heights. Biasa lalu sini nampak banyak bas berhenti, rupanya membawa pekerja dari Singapore yang tinggal di apartment ni. Masa ni memang ramai yang baru turun bas dan terus singgah tapau nasi lemak. Nampak semua dah biasa beli nasi lemak di sini.


Pagi semalam ada seseorang bagi RM50, jadi kita panjangkanlah sedekahnya belanja Pak Inche. Semoga Allah swt ganjarkan beliau dengan seribu kebaikan, rezeki dan kesihatan yang berpanjangan, bahagia dan sejahtera selalu, Amiiinnn YRA.

Jumlah semalam, RM22.
Nasi Lemak Ayam Goreng 2 set
Teh O Panas
Ais Kosong.

Post a Comment

3Comments

Blog ini merupakan blog peribadi. Segala tulisan di dalamnya merupakan pengalaman sendiri atau pandangan peribadi Sk terhadap sesuatu produk, makanan atau perkhidmatan. Sk juga tidak bertanggungjawab sekiranya anda tidak mendapat kualiti produk, makanan atau perkhidmatan sebagaimana apa yang dinyatakan di dalam blog ini.

Segala komen yang dituliskan di sini adalah di bawah tanggungjawab pengomen sendiri. Untuk sebarang pertanyaan, anda boleh menghantar email kepada serikanditanahjauhar@gmail.com

Terima kasih

  1. kalau sedap bayar mahal sikit pun tak rasa ralatkan

    ReplyDelete
  2. kalau Ldy jadi peniaga tu, mesti seronok sampai terbang2 sebab org puji sambal yg kite buat :D.. bg lebih pun xyah bayau.. bagi free jerk dgn syarat lain kali dtg lagi..

    ReplyDelete
  3. Moga tambah rezeki peniaga nasi lemak tu.
    Pelanggan pun dapat rasa peniaga kedekut atau sebaliknya kan SK hihihiii.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!