MESTI KLIK

MESIN TEKAN CRUST TART

MESIN TEKAN CRUST TART
PEMBERITAHUAN : Sebarang pertanyaan atau tempahan mesin tart dan sebagainya hendaklah diajukan melalui sms dan whatsapp sahaja ke talian 0127844524. Terima kasih.

Friday, June 14, 2013

KUZI KAMBING PREMIX DAN NASI TOMATO TEDUHAN KASIH

ASSALAMUALAIKUM...

SALAM pagi Jumaat :-)))) Ramai yang semangatnya datang bergolek-golek hari ini maklumlah esok Sabtu. Pasti ada yang dah tersenyum senang hati bila tiba hari minggu, kan. Namun begitu bagi Seri Kandi hari minggu adalah hari yang paling sibuk sekali. Kadang pelik juga, dua hari sekali selalunya SK membasuh kain baju tapi bila tiba hari Sabtu masih bertimbun lagi, adeilaaa. Dan bila tiba hari minggu jugalah nak kena masak sedap-sedap, kononnnnnn.

Haaa.. cakap pasal masak sedap-sedap ni, ada yang senyum sampai ke telinga tu bila nampak SK tayang Kuzi Kambing hari ni. Betul tak, Ann?? Percaya tak, kuzi kambing ini SK masak semudah A, B, C. Tumis rempah, masukkan susu, masukkan daging kambing. Siapa yang tak pandai masak pun boleh buat, yang pandai masak, apatah lagi. Yang malas masak??? Ini memang sesuai untuk anda.

Kalau sebelum ini SK ada memperkenalkan rempah rendah premix DI SINI, kali ini SK nak memperkenalkan pula kepada anda rempah kuzi premix ini. Rempah yang telah siap dengan segala rempah ratusnya, bawang dan ladanya serta garam dan gulanya. Anda cuma perlu membancuh rempah tersebut dengan 200 ml air dan ditumis sehingga pecah minyak sbelum dimasukkan bahan sampingannya iaitu gajus. Sebab SK tak ada gajus, SK gantikan dengan badam yang dah bertahun duduk dalam kabinet, hehehe.


Kuzi Kambing Premix

Bahan-bahan :

1 peket rempah kuzi premix
200 ml air
6 biji kacang gajus (SK ganti dengan badam)
1 sb minyak sapi/ minyak sayuran (SK guna margerin)
200 ml susu cair
600 gm daging kambing

Cara-caranya :
  1.  Panaskan minyak sapi dalam kuali.
  2. Campurkan air ke dalam rempah premix, kacau rata dan tumis dalam kuali tadi sehingga pecah minyak dengan api sederhana perlahan.
  3. Masukkan daging kambing, gaul bersama sebentar.
  4. Masukkan gajus dan susu cair. Masak sehingga mendidih.
  5. Bila mendidih, kecilkan api (jangan kecil sangat). Masak sehingga agak kering bergantung kepada citarasa anda.
  6. Tidak perlu tambah garam dan gula.
Sebenarnya SK selalu jugak membeli rempah atau paste segera ni dan pada pendapat SK, rempah Nurani ni memang best dan amat memudahkan kerja SK. Rasanya pun sedap dan berbaloi-baloi dengan nilainya. Ada yang berminat dengan rempah ni, bolehlah hubungi pengedarnya ni ya.

Ann 012-7815546
 
# Rempah Rendang Premix ini merupakan produk keluaran 'Nurani Spice' yang melalui proses iradiasi terlebih dahulu sebelum dijual bagi memastikan bahannya bebas dari kuman dan mirob menjadikannya tahan dua tahun lebih lama walaupun tanpa bahan pengawet. Ia juga tidak mengandungi pewarna dan perasa tiruan. Bagus, kannnn.

Ehem... tadi... Kak Yatie Sinar Kehidupanku ada post gambar Sambal Sotong Teduhan Kasih di fb kan. Haaaaaa.. ni SK nak tunjuk pula SK punya Nasi Tomato Teduhan Kasih... gitewwwww. Penangan drama bersiri di TV3, SK pun dah terjerat sama. Meletup-letup nama Ady Putra sekarang, kan. Kesian Abam Aaron Aziz i tauuuu... hihihi. Sebenarnya, SK dah lama mengikuti aktiviti seni Ady Putra ni, sejak dia berlakon dalam satu drama bersiri di TV Suria (Singapura) dulu lagi, tajuknya Anak Metropolitan. Masa tu memang tak miss tengok siri ni. Ady Putra pun masih muda remaja masa tu.

Nasi Tomato Teduhan Kasih ni, SK masak menggunakan buah tomato segar, sebab SK tiada stok tomato puri atau tomato sup. Lagi baikkan, takde guna bahan pengawet langsung. Tak payahlah SK tulis detail resepinya sebab SK masak secara ringkas jer. Eh! Nak jugak ke?? Baik.. baik...

Nasi Tomato Teduhan Kasih

Bahan-bahan :

3 ulas bawang merah dihiris
2 ulas bawang putih dihiris
1 sb margerin
3 pot beras (dicuci bersih dan toskan, letak dalam periuk nasi elektrik siap-siap)
air secukupnya (macam masak nasi biasa)
1 batang kulit kayu manis
sekuntum bunga lawang
2 helai daun pandan
1 akar pokok ketumbar (tak ada pun tak apa)
1 sb kismis
1/2 cawan susu cair
1 biji tomato dipotong dadu (kalau tomato kecil, dua biji)
garam secukupnya

Cara-caranya :
  1. Panaskan margerin dalam kuali. Tumis bawang merah, bawang putih, kulit kayu manis dan bunga lawang sehingga layu dan naik bau. Tumis lagi hingga agak garing (bukan hangus tau, garing sikit jer)
  2. Masukkan tomato yang dipotong dadu. Kacau lagi sambil lenyek-lenyek tomato dengan sudip.
  3. Masukkan susu cair.
  4. Tuang semua dari kuali ke dalam periuk nasi yang ada beras tadi. Masukkan garam dan tambahkan air secukupnya.
  5. Campakkan masukkan sekali daun pandan dan kismis.
  6. 'on' kan periuk nasi dan biar ia masak.

Udang goreng kunyit ni pula dimasak oleh Panglima SK. Selesai sahaja menonton Teduhan Kasih, SK tengok ER dah siappun membogelkan udang-udang ni. Dia kata, nak goreng gitu-gitu jer, jadi SK taburkan garam dan kunyit, ER goreng sendiri udang ni selepas SK siap masak kuzi kambing tu, untung tak??? :p


Nenas ni pula pemberian dari seorang sahabat SK yang juga merupakan pelanggan tetap Cheese Tart SK. Dia pesan kat SK, suruh masak 'Sweet Sour' tapi SK derhaka. SK cuma panaskan dalam periuk kecil dan tambahkan kulit kayu manis dan biji sawi. Jimattttttttt tenaga SK. Jemput tengok ya...


Akhir kalam terima kasih atas kunjungan.

Salam sayang selalu dariku untukmu...

5 comments:

  1. hahaha. abih semua resepi ada nama teduhan kasih. mmg fenomena baru nih.. tun xberkesempatan nk tgk. hari apa pun xtau. cuma tau kt tv3 je. sblm ni ingatkan kat astro. tp tun mmg minat kat ady putra (ada org x minat ke? hihi)..

    ReplyDelete
  2. mengancam habis!!
    mujur dah kenyang.. kalau tak.. mau menjilat screen.. kekekeke...

    ReplyDelete
  3. Nenas akk kecurrr..semua sedap2 akk pn sama ari sabtu bz dgn ksin baju jew..he hee

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum kak..
    baru jerk lepas mkn nasik ayam tetiba lapo yang nih plak... pantang btol nmpk mknn sedap2... mana tak nyer diriku bolattt... huwaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  5. Sedapnya.. Kami yang tengok ni meleleh air liur... Nur pun kalau masak udang memang dah siap kopek kulitnya.. senang nak makan.. ;)

    ReplyDelete

tak nak komen???
urmmmm.. malaslah nak cerita lagi :)))))

AKHIRNYA IKEA TEBRAU DIBUKA

Assalamualaikum... YEAY!!  Akhirnya setelah sekian lama menunggu, Ikea Tebrau kini dibuka di Johor Bahru.  Setelah bertahun-tahun beran...